Kan jag byta moderkort utan att behöva installera om Windows (borttappad nyckel)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
staden som alltid sover
Registrerad
Jan 2004

Kan jag byta moderkort utan att behöva installera om Windows (borttappad nyckel)?

Hej.

Har ett Windows 8.1 installerat på min dator, skall byta moderkort&processor och annat så jag antar att jag åker på att installera om Windows eller?

Har aktiverat mitt Windows men lyckats tappa bort nyckeln, jag laddade hem det via msdn och där kommer jag inte in längre då min sambo inte längre är aktiv student (Tog hennes inloggning)

Min fråga:

Kommer jag behöva installera om Windows? Byter inte ut systemdisken, flyttar den bara till ett annat system.
Vart hittar jag nyckeln?
Vart hittar jag en nedladdningsbar version av Windows?

Ber om ursäkt om jag ställer lätta frågor, men skall åka iväg och sälja halva datorn så jag kommer ha lite svårt att komma ut på nätet efter det.

Mvh

Ämnesraden redigerad, v.v. ge trådar så tydliga rubriker som möjligt.

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag vågar inte svara på om du behöver installera om, jag antar det, men är inte helt säker på det. Vilken Windows 8 version hade du? Pro? Enterprise? Det enda jag hittade var en Windows 8 Enterprise trial. I värsta fall får man gå den olagliga vägen och ladda ner den rätta versionen och sedan när Windows ber dig att aktivera så kan du bara mata in din produktnyckel.

Instruktioner för att hitta din produktnyckel: http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/windows-8-product-key.htm

Ladda ner Windows 8 Enterprise: http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/hh699156.aspx

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Du behöver inte installera om Windows. Skulle det mot förmodan vara något som sätter sig på tvären kan du ta problemet när det kommer.

Jag har provat att flytta hårddiskar mellan flera olika datorer utan några som helst problem. (Intel, AMD, laptop, stationär, Nvidia / AMD)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2005

Jag vill minnas att speccy från piriform visar din cd nyckel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Killbom:

Du behöver inte installera om Windows. Skulle det mot förmodan vara något som sätter sig på tvären kan du ta problemet när det kommer.

Jag har provat att flytta hårddiskar mellan flera olika datorer utan några som helst problem. (Intel, AMD, laptop, stationär, Nvidia / AMD)

Min erfarenhet säger tvärtom, det är nästan alltid strul.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Killbom:

Skrivet av NoWin:

Min erfarenhet säger tvärtom, det är nästan alltid strul.

Har också lyckats de flesta gånger att flytta rakt över, men senast så vägrade det fungera.
tror det handlar om tur för det mesta, men jag rekommenderar ändå att man ominstallerar windows när man bygger nytt för att slippa drivrutins strul osv.

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

*ämnesraden redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda, samtidigt som ens chanser att få bra svar ökar. Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden.

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Det finns väll program som tar fram liens nr man använt. Sett det nämnas nånstans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
staden som alltid sover
Registrerad
Jan 2004

Tack för svaren, återkommer när jag fått ihop allt.

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp