Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som är riktigt spyless på detta spel efter bara knappa 20 timmar?
Manus är tunt och uppdrag tråkiga, dialoger styltiga...
De första 3 spelen satt man som klistrad vid. Men detta måste man tvinga sig igenom.
Härmed avinstallerat, jag bryr mig ärligt talat inte om storyn och hur det slutar.

Tack vare Origin Access kostade det mig bara 40 spänn att testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Är det bara jag som är riktigt spyless på detta spel efter bara knappa 20 timmar?
Manus är tunt och uppdrag tråkiga, dialoger styltiga...
De första 3 spelen satt man som klistrad vid. Men detta måste man tvinga sig igenom.
Härmed avinstallerat, jag bryr mig ärligt talat inte om storyn och hur det slutar.

Tack vare Origin Access kostade det mig bara 40 spänn att testa det.

Jag tog en paus på 2 månader för att jag verkligen inte orkade fortsätta, sedan plågade jag mig igenom sista tredjedelen bara för att få det överstökat. Nej, det här var inte roligt..

Idag är jag lyckligt fri från ME:A.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk

Köpte det precis till ps4.

Vad är det för skillnad på quick start sara ryder or scout ryder?

Och kan man spela som male, eller varför finns customize char.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Köpte det precis till ps4.

Vad är det för skillnad på quick start sara ryder or scout ryder?

Och kan man spela som male, eller varför finns customize char.

Customization suger på PC, vet inte hur det är på PS4, men du väljer alltså Sara (female) eller Scott (male) och sen kan du eventuellt justera deras utseende till att bli lite mer som du vill ha det.

Permalänk

Är det värt att testa detta spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhantomFiles:

Är det värt att testa detta spel?

Ja, om du slipper betala fullpris för det.

Visst, det är inte i närheten av samma klass som de tidigare spelen men det är fortfarande mer underhållande än nästan alla liknande spel som släpps.

Jag hade i alla fall roligt när jag spelade det. Törs påstå att de flesta (med inte alla) som gillar att spy galla över det hade varit mindre negativa om de inte var så fokuserade på att det stod just "Mass Effect" i namnet.

Lite off topic: Fan vad jag önskar att de kunde göra en remake på de tidigare spelen med dagens teknik. Åtminstone det första spelet är så förbannat föråldrat, även om storyn och känslan fortfarande är i absoluta världsklass.

Permalänk
Skrivet av PhantomFiles:

Är det värt att testa detta spel?

Definitivt!

Jag har hållit på och spelat det sedan i augusti.

Spelet känns mer som en mer modern version av ME1, mer rent rpg.

Plus
Combat Systemet är brilijant
Bra Grafik
Intressant story
Squaden har en del intressant karaktärer
Mycket att pyssla när det gäller weapon och power custom
Grafiken i Ultra
Rösten på Male Ryder påminner extremt mycket om Nathan Drake i Uncharted vilket är ett plus enligt mig
Har inte upplevt många buggar/glitches alls, upplevde mer i ME2.
Bra journal som ger bra koll på vad som ska göras
Nomad är smidig att köra
En del referenser till trilogin

Minus
Största minuset i hela spelet är att man inte kan kontrollera squamats powers
Äventyret är väldigt fritt vilket i många fall är trevligt men det påverkar också flytet och en intensiv handling som i ME2/ME3.
Endast tre powers åt gången
Animationerna i ansikten kunde klart vara bättre(dock inget jag stör mig mycket på)
Inget Renegade/Paragon system, hade det funnits hade det blivit mer intressant när man spelar om spelet

Sammanfattning 8,5/10
Ett bra Mass Effect spel med ännu mer rpg element.
Combat systemet är underbart och är väldigt smidigt och snabbt vilket gör att små missions(som i många fall i de flesta spel blir lite tråkiga) blir fortfarande kul.

Spelet når inte upp till ME2/ME3 men är fortfarande ett riktigt bra spel.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhantomFiles:

Är det värt att testa detta spel?

Skrivet av Peterrrrr:

Definitivt!

Jag har hållit på och spelat det sedan i augusti.

Spelet känns mer som en mer modern version av ME1, mer rent rpg.

Plus
Combat Systemet är brilijant
Bra Grafik
Intressant story
Squaden har en del intressant karaktärer
Mycket att pyssla när det gäller weapon och power custom
Grafiken i Ultra
Rösten på Male Ryder påminner extremt mycket om Nathan Drake i Uncharted vilket är ett plus enligt mig
Har inte upplevt många buggar/glitches alls, upplevde mer i ME2.
Bra journal som ger bra koll på vad som ska göras
Nomad är smidig att köra
En del referenser till trilogin

Minus
Största minuset i hela spelet är att man inte kan kontrollera squamats powers
Äventyret är väldigt fritt vilket i många fall är trevligt men det påverkar också flytet och en intensiv handling som i ME2/ME3.
Endast tre powers åt gången
Animationerna i ansikten kunde klart vara bättre(dock inget jag stör mig mycket på)
Inget Renegade/Paragon system, hade det funnits hade det blivit mer intressant när man spelar om spelet

Sammanfattning 8,5/10
Ett bra Mass Effect spel med ännu mer rpg element.
Combat systemet är underbart och är väldigt smidigt och snabbt vilket gör att små missions(som i många fall i de flesta spel blir lite tråkiga) blir fortfarande kul.

Spelet når inte upp till ME2/ME3 men är fortfarande ett riktigt bra spel.

Det som jag störde mig mest på var att det kändes som spelet inte hade något riktigt avslut. Tyckte det slutade mitt i allt och kommer ihåg jag tänkte "Jaha .. var det allt?" när creditsen rullade.

Jag skulle säga att det är ett helt okej spel, men det hade kunnat varit så mycket bättre. Däremot kommer du säkert tycka om det om du gillar aliens och sci-fi.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Det som jag störde mig mest på var att det kändes som spelet inte hade något riktigt avslut. Tyckte det slutade mitt i allt och kommer ihåg jag tänkte "Jaha .. var det allt?" när creditsen rullade.

Glömde skriva angående slutet, jag gillade slutbanan även om slutbossen kunde varit lite svårare och mer avancerad så kändes det bra.
För mig kändes det som att spelet var slut efter creditsen, dock med väldigt många frågor efteråt och en vilja av få spela dlc men framför allt en uppföljare.

För det finns oerhört mycket att ha med i en uppföljare, många funderingar kring Andromeda galaxen, kett, remnant samt andra saker som jag inte skriver eftersom det kommer spoila då.

Så en stor nackdel med spelet är just att vi förmodligen aldrig kommer få en uppföljare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

@Peterrrrr: Jag ska nog köpa Origin premier access och kan då spela spelet eftersom det finns med i den listan. Jag gillar verkligen den nya grafikmotorn och det ser ut som att det känns bra när man skjuter.

Permalänk
Skrivet av PhantomFiles:

@Peterrrrr: Jag ska nog köpa Origin premier access och kan då spela spelet eftersom det finns med i den listan. Jag gillar verkligen den nya grafikmotorn och det ser ut som att det känns bra när man skjuter.

Vanguard, Flamethrower, Charger,nova....
Då har du tryck i combaten😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

För mig:

Plus:
* Grafiken. Spelet är snyggt, förutom ansiktena.
* Level-designen. Planeterna är coola.
* Man kan dra ner autoaim till minimum. Alla spel som portas från konsoll till PC borde ha en sån setting.

Negativt:
* Handling och dialog är fruktansvärt dåliga. Jag pratade med en som jobbat på Andromeda, och hon sa att den slaktade handlingen och dialogen beror på en enda högt uppsatt person som kom in sent och ville visa vem som bestämde.
* Striderna suger. Många gillar dem, men meningen är att man ska rusha in, hoppa omkring, och spraya skill-combos omkring sig. Jag byggde ett sniper rifle och satte in det där magasinet som ger oändlig ammo, och helt plötsligt var stridssystemet trasigt. Fienderna kan bara röra sig över en yta om cirka 20x20 meter, och man kan skjuta genom cover, så det är bara att plocka dem. Spelet är gjort för konsoll, och med mus och tangentbord blir man en godlike sniper.
* Dina teammates är värdelösa. Det är inte nog med att du inte kan ge dem order, deras attacker gör bara 20% skada, dvs de är bara dekoration. Dessutom måste du alltid släpa med Jaal -- speldesignerna ger sig f-n på att du ska gilla honom, vare sig du vill eller inte, och bestraffar dig om du inte har med honom i teamet. Jaal, Liam och Cora är värst, men ingen teammate är särskilt kul.
* Alla menyer är gjorda för konsoll, och är jobbiga att navigera med mus och tangentbord.

Det låter nog som om jag hatade Andromeda. Det gjorde jag inte. Det är ett OK spel med bra grafik och amatöristisk dialog/handling. Det är inte avskyvärt, och det är inte lysande, det är OK. Och det känns inte alls, på något vis, som ett Mass Effect spel.

Permalänk

Nu har jag börjat på min tredje 100% spelrunda...
Kör med mitt nya 7.1 headset, det höjer spelets atmosfär ännu mera.
Hade börjat att spela ME1 igen för att sedan köra igenom hela trilogin.
Men klarade inte att vara ifrån MEA så länge....

Hittar faktiskt inte mycket att klaga på längre i detta spel, i princip inga glitchar alls efter alla patchar, ju mera familjär jag blir med spelet ju bättre blir det.
Alla squadmates och andra karaktärer har vuxit, precis som de gjorde i de andra tre spelen när man spelade igenom det.

Combat systemet är det bästa och smidigaste jag kört tror jag, på Insanity är det bra tempo och tryck.

Jag hoppas verkligen på ett MEA2 då det finns så många frågor och så mycket mer som Bioware kan berätta i ett till spel i Andromeda galaxen...

- Vilka är Jardaan?
- Ryders mamma
- Alla andra Arks med de andra raserna
- Vem är Benefactor
- Hur dog Jien Garson egentligen?
- Mer om Kett, vem är deras ledare och vart kommer de ifrån?
- Nya raser i Andromeda
- Kul om någon från ME1 lyckas komma med på någon Ark.
- Hur intressant vore det inte om man stöter på en ras som varit under lång tid i Andromeda men som är ifrån Milky Way? Att en grupp Protheans lyckades ta sig till Andromeda...

Detta är nog ett av de mest underskattade spelen som släppts, jag älskar att de har gjort ett mer moderna ME1. För upplägget är mer som ME1 än ME2/ME3.
Mer frihet, mer rpg och många småuppdrag också

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Negativt:
* Handling och dialog är fruktansvärt dåliga. Jag pratade med en som jobbat på Andromeda, och hon sa att den slaktade handlingen och dialogen beror på en enda högt uppsatt person som kom in sent och ville visa vem som bestämde.

Kollar man i filerna i spelet så finns det en hel del information om andra planeter, missions mm...
Men handling och dialog tycker jag håller bra klass

Skrivet av Awakeruad:

* Striderna suger. Många gillar dem, men meningen är att man ska rusha in, hoppa omkring, och spraya skill-combos omkring sig. Jag byggde ett sniper rifle och satte in det där magasinet som ger oändlig ammo, och helt plötsligt var stridssystemet trasigt. Fienderna kan bara röra sig över en yta om cirka 20x20 meter, och man kan skjuta genom cover, så det är bara att plocka dem. Spelet är gjort för konsoll, och med mus och tangentbord blir man en godlike sniper.

Det beror nog på vad man spelar, men att köra som Vanguard och kombon charge, nova och flamethrower är riktigt kul.
Eftersom man kan kombinera ens powers från alla klasser så gör det oerhört varierat

Skrivet av Awakeruad:

* Dina teammates är värdelösa. Det är inte nog med att du inte kan ge dem order, deras attacker gör bara 20% skada, dvs de är bara dekoration. Dessutom måste du alltid släpa med Jaal -- speldesignerna ger sig f-n på att du ska gilla honom, vare sig du vill eller inte, och bestraffar dig om du inte har med honom i teamet. Jaal, Liam och Cora är värst, men ingen teammate är särskilt kul.

Håller med en del här, combaten hade blivit ännu bättre om man get möjligheten att kontrollera ens squadmates krafter
Samt lagt till så att man hade 5-6 krafter själv i stället för de tre man har.

Skrivet av Awakeruad:

* Alla menyer är gjorda för konsoll, och är jobbiga att navigera med mus och tangentbord.

Mass Effect med mus och tangentbord?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Ett bra spel som utvecklarna lyckades självmörda sin egen IP med, trist hade gärna sett en fortsättning på andromeda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det kommer nog flera mass effect spel ska du se, men ja synd att det gick som det gick för spelet. Har nyligen spelat igenom det en andra gång och kan rekommenderar andra som tyckte att spelet var hyfsat att göra samma sak. Upptäckte mycket andra gången man spelade genom storyn som man missat första gången.

Permalänk
Medlem

Jag spelade när det kom. Kom rätt långt men sen bara slutade det vara roligt. Vill spela klart det men tar mig aldrig för det.
Nåja.. en dag så. Jag ska bara....

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Såg att det kommit nya inlägg i tråden och blev sugen på att spela igenom spelet en gång till. Håller på att installera nu. Ett bra sätt att spendera nätterna på sista veckan av Corona-semestern 🙂

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Tyckte inte detta var alls lika dåligt som alla sa när det kom. Jag köpte det sent efter att de flesta patchar var släppta och hade nästan inga tekniska problem. Så klart inte lika bra som trilogin, men fortfarande bra. Lite sugen på att spela om trilogin på nytt, borde komma en remaster på de tre första spelen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

En idé till ett MEA2 vore att man upptäckte en utdöd ras från Milky Way som tagit sig till Andromeda i en annan Haverest Cycle för att kunna överleva The Reapers...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Dammade av detta nu. Känns lite som att man lirar ett superutvecklat no man sky

Kan förstå varför det fick utspå så mycket skit. Killen man spelar framstår som rent superduktigt dryg ingen Sam Shepard direkt. Mänskliga karaktärer jättefula. Aliens supersnygga. Det enda som är fult är människorna vilket är jättemärkligt. Får se framöver hur det håller men kunde jag spendera alla timmar med NMS grind så ska nog detta kunna fungera.

Mina kollegor har jag inte grepp på ännu. Ingen direkt favorit. En kille började stöta på mig konversation ett man hade men det är mass effect bachelor man lirar kanske

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Killen man spelar framstår som rent superduktigt dryg

Japp. Plus dum.

Citat:

Mänskliga karaktärer jättefula. Aliens supersnygga.

Det beror på att aliens ansikten är kopierade från ME3 -- och du kommer snart att märka att det finns exakt två ansikten för asaris, varav ett sitter på Peebee medan alla andra delar på samma fejs.

Citat:

Mina kollegor har jag inte grepp på ännu. Ingen direkt favorit.

Så kände jag fortfarande när jag spelat igenom spelet 1.5 gånger.

Permalänk
Medlem

Vet att det är en tråd för Andromeda men nu när Mass effect 4 annonserats, vågar man börja tro? Är ju flertalet av utvecklarna från 1-3 som är med i gänget, vissa som till och med har kommit tillbaka bara för att få jobba i projektet.

Visserligen så finns det ju stor risk för att produktionen bakbinds utav ledningen och styrelsen för företaget, men jag vill så gärna tro på det här.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Vet att det är en tråd för Andromeda men nu när Mass effect 4 annonserats, vågar man börja tro? Är ju flertalet av utvecklarna från 1-3 som är med i gänget, vissa som till och med har kommit tillbaka bara för att få jobba i projektet.

Visserligen så finns det ju stor risk för att produktionen bakbinds utav ledningen och styrelsen för företaget, men jag vill så gärna tro på det här.

Hoppets låga för ett nytt Mass Effect brinner här också!
Dock blev jag lite orolig när Casey Hudson lämnade Bioware i början av månaden, hoppas inte att den goa Mass Effect-känslan från trilogin försvann med honom.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900