Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Bästa fläktuppsättningen

Tjena, en bild s'äger mer än tusen ord. Sätter ihop mitt nya chassi Fractal R4 med cpu kylare av kuhler 620. Vilken setup är bäst? Tänker att förslag 1 kanske kyler mer, eller snor den på något vis kall luft som ska genom gallren i bak.

http://postimg.org/image/j0h8dy6bd/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Personligen har jag haft bäst resultat med att ha positivt tryck i chassit. Således rekommenderar jag det andra alternativet.

Med ditt första alternativ följer ett negativt tryck, och då kommer damm att tränga genom springor och in i chassit. Vid positivt tryck trycks damm istället ut genom springorna.

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2011

Föredrar förslag 1. Det är alltid bäst med mer luft ut än in.

Edit: Fast då beror det på om du har grafikkortskylare som blåser ut luften eller vispar ut den i chassit.

Så, alternativ 2 om du har referenskylare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Nov 2008

Lägg till en fläkt i toppen på förslag två? Eller en fläkt längst ner på chassit som sprutar luft på grafikkort?:)

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K | GTX 660 TI SLI | A-DATA 1600MHz 8GB | Fractal Design Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Tack för svaren, har bara dessa 2 extra chassifläktar.

Ja de var ju tre olika förslag hehe, antar att det inte är så enkelt.