Bluescreen efter sleep, dam driver?

Permalänk

Bluescreen efter sleep, dam driver?

Hej!

Som rubriken lyder, får en bluescreen när jag startar datorn efter den varit i sleep mode, har hänt alla 4 senaste gångerna jag försökt starta. Systemet är igång 10-20 sekunder och ger sedan en bluescreen som säger "Multiple IRP Complete Requests".

Har googlat lite på problemet och det verkar som det är nåt knas med någon drivrutin. Om man kollar i loggboken på datorn står det "Följande start- eller systemstartdrivrutiner lästes inte in: dam", ca 10 sek efter winlogon. Gissar att det är detta som skapar problemet.

Någon som vet vad "dam" är för driver och hur man ska åtgärda detta? (Finns något som heter "Desktop Activity Moderator Driver", kan det vara denna?).

Datorn är en Dell XPS 15 med Windows 8.1 64 bitar.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du sovit med en dam och sen kraschar det ? Det är normalt

Det är något som verkar ha med connected standby att göra:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/hh848...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej Guergelmajs

Dam eller dam.sys er en "Desktop Activity Moderator", og problemet skyldes højst sandsynligt "Intel Rapid Start", som gør at maskinen lader brugeren modtage opdateringer fra sociale medier, mail etc. mens maskinen er på standby.

Mit bedste råd er at prøve at re-installere din "Intel Rapid Start" driver: http://dell.to/1c6qVxI

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du sovit med en dam och sen kraschar det ? Det är normalt

Det är något som verkar ha med connected standby att göra:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/hh848...

Bra länk! Står inte så mycket om just errors, känns mer för developers. Men vet vad drivern gör nu iaf

Skrivet av DellCare:

Hej Guergelmajs

Dam eller dam.sys er en "Desktop Activity Moderator", og problemet skyldes højst sandsynligt "Intel Rapid Start", som gør at maskinen lader brugeren modtage opdateringer fra sociale medier, mail etc. mens maskinen er på standby.

Mit bedste råd er at prøve at re-installere din "Intel Rapid Start" driver: http://dell.to/1c6qVxI

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Hej, tack för svaret!

När jag försöker installera Intel Rapid Start säger programmet "Datiorn upfyller inte minimikraven för att kunna installera programmet". Kan det vara så att detta gäller bara de nya datorerna? Min är ca ett år gammal, Dell XPS 15 L502X är modellen, och kom egentligen med windows 7 men jag installerade windows 8 istället.

Permalänk
Skrivet av Guergelmajs:

Hej, tack för svaret!

När jag försöker installera Intel Rapid Start säger programmet "Datiorn upfyller inte minimikraven för att kunna installera programmet". Kan det vara så att detta gäller bara de nya datorerna? Min är ca ett år gammal, Dell XPS 15 L502X är modellen, och kom egentligen med windows 7 men jag installerade windows 8 istället.

Hej igen

Ja, det er udelukkende de nye maskiner der har denne feature. Min fejl, beklager.

Prøv at kør en PSA, for at teste om der evt. er nogle hardware fejl. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (Dell logo) og herefter vælger du "Diagnostics".

Såfremt der ikke findes nogen hardware fejl, vil jeg anbefale, at du prøver at lave en re-install af maskinen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.