Permalänk
Medlem

Nybygge startas om oväntat

Tjänare!

Byggde ihop en dator i måndags och har fixat och trixat med drivrutiner. Jag tänkte först ge Windows 8.1 en chans. En nackdel jag stötte på är att det saknas drivrutiner till mitt trådlösa nätverkskort och även så startar datorn om helt oväntat. Har hänt vid spel, men även vid vanlig använding som t.ex. surfning. Det blir inte heller några felmeddelande eller bluescreen. Det fick mig att försöka installera Windows 7, men utan framgång. Vid början av installationen klagar den på att det inte finns någon drivrutin till dvdspelaren, musen slutar också fungera.

Självklart kan jag behålla 8.1, om nu jag får det att fungera ordentligt. Har installerat drivrutiner för chipset, grafikkort, ljudkort, nätverk och uppdaterat bios. Har även testat att göra ett minnes test och den hittade inga fel.

Finns det någon som har förslag på vad jag kan testa, främst för att få de oväntade krascherna att försvinna.

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS Z87-A - ATX
Minne: 2x 8 GB G.Skill Ares DDR3 PC-12800 1600MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC
Hårddisk: Kingston 120GB SSDNow V300, 2 x 500 Western Digital
Nätaggregat: Corsair PowerSupply (PSU) CX 600M 600W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: ASUS DVD±RW

/Henrik

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkees:

Tjänare!

Byggde ihop en dator i måndags och har fixat och trixat med drivrutiner. Jag tänkte först ge Windows 8.1 en chans. En nackdel jag stötte på är att det saknas drivrutiner till mitt trådlösa nätverkskort och även så startar datorn om helt oväntat. Har hänt vid spel, men även vid vanlig använding som t.ex. surfning. Det blir inte heller några felmeddelande eller bluescreen. Det fick mig att försöka installera Windows 7, men utan framgång. Vid början av installationen klagar den på att det inte finns någon drivrutin till dvdspelaren, musen slutar också fungera.

Självklart kan jag behålla 8.1, om nu jag får det att fungera ordentligt. Har installerat drivrutiner för chipset, grafikkort, ljudkort, nätverk och uppdaterat bios. Har även testat att göra ett minnes test och den hittade inga fel.

Finns det någon som har förslag på vad jag kan testa, främst för att få de oväntade krascherna att försvinna.

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS Z87-A - ATX
Minne: 2x 8 GB G.Skill Ares DDR3 PC-12800 1600MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC
Hårddisk: Kingston 120GB SSDNow V300, 2 x 500 Western Digital
Nätaggregat: Corsair PowerSupply (PSU) CX 600M 600W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: ASUS DVD±RW

/Henrik

Svårt att säga vad det beror på, men se om det finns någon uppdatering till din bios/uefi så att du kör senaste version.
Version 1707 är en stabilitets uppdatering.

Permalänk
Medlem

Hur ser tempraturerna ut på gfx kort och processor?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkees:

Tjänare!

Byggde ihop en dator i måndags och har fixat och trixat med drivrutiner. Jag tänkte först ge Windows 8.1 en chans. En nackdel jag stötte på är att det saknas drivrutiner till mitt trådlösa nätverkskort och även så startar datorn om helt oväntat. Har hänt vid spel, men även vid vanlig använding som t.ex. surfning. Det blir inte heller några felmeddelande eller bluescreen. Det fick mig att försöka installera Windows 7, men utan framgång. Vid början av installationen klagar den på att det inte finns någon drivrutin till dvdspelaren, musen slutar också fungera.

Självklart kan jag behålla 8.1, om nu jag får det att fungera ordentligt. Har installerat drivrutiner för chipset, grafikkort, ljudkort, nätverk och uppdaterat bios. Har även testat att göra ett minnes test och den hittade inga fel.

Finns det någon som har förslag på vad jag kan testa, främst för att få de oväntade krascherna att försvinna.

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS Z87-A - ATX
Minne: 2x 8 GB G.Skill Ares DDR3 PC-12800 1600MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC
Hårddisk: Kingston 120GB SSDNow V300, 2 x 500 Western Digital
Nätaggregat: Corsair PowerSupply (PSU) CX 600M 600W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: ASUS DVD±RW

/Henrik

Tyvärr har du valt ett budget agg till en i övrigt högpresterande dator, byt till ett bättre nätagg så kommer iallafall avstängningarna och omstarterna att upphöra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Tyvärr har du valt ett budget agg till en i övrigt högpresterande dator, byt till ett bättre nätagg så kommer iallafall avstängningarna och omstarterna att upphöra...

Jag misstänkte det själv, men hoppades på att det var något annat eftersom att jag la ner alla slantar på datorn.
Hur många watt är att rekommendera för den här setupen?

Permalänk
Medlem

Enligt SweC så drar hela systemet ~430W med ditt grafikkort. Om du inte ska köra SLI i framtiden så kör på ett 600W nätagg. Har hört gott om båda Fractal Designs och Be Quiet's nätagg nu på sistone men någon får gärna rätta mig om jag har fel, har nämligen inte testat någon av de själv.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Newton R2 på 650W som tjänar sitt syfte dagligen. Inga kommentarer om ljudnivån, då jag aldrig hört det.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Det vanligaste är att processorkylaren inte sitter riktigt rätt, dubbelkolla det och helst så du kan se på baksidan att tapparna är riktigt genom och låsta av mittpiggen.

Denna sida visar hur det görs och hur det ska se ut på baksidan...
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=2677&page=5

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkees:

Jag misstänkte det själv, men hoppades på att det var något annat eftersom att jag la ner alla slantar på datorn.
Hur många watt är att rekommendera för den här setupen?

Effekten är inget problem, det är kvalitén på nätagget som är avgörande, men valfritt agg härifrån:

http://www.inet.se/filter?CategoryId=47&properties.Index=0&pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Det vanligaste är att processorkylaren inte sitter riktigt rätt, dubbelkolla det och helst så du kan se på baksidan att tapparna är riktigt genom och låsta av mittpiggen.

Denna sida visar hur det görs och hur det ska se ut på baksidan...
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=2677&page=5

Tack! Ska kolla det när jag kommer hem. Ska dubbelkolla så allt sitter fast ordentligt också.
Ifall den startar om igen ska jag även kolla temperaturen på processorn och grafikkortet. Jag tror dock inte värmen är problemet, eftersom fläktarna inte går särskilt fort.
Ifall inget fungerar kanske jag får byta nätagget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkees:

Tack! Ska kolla det när jag kommer hem. Ska dubbelkolla så allt sitter fast ordentligt också.
Ifall den startar om igen ska jag även kolla temperaturen på processorn och grafikkortet. Jag tror dock inte värmen är problemet, eftersom fläktarna inte går särskilt fort.
Ifall inget fungerar kanske jag får byta nätagget..

Om agget är nytt så borde du få ett nytt på garantin om det visar sig vara problemet. Det är inte ett uselt agg som en del vill göra gällande men visst finns det bättre, världen är dock full av CX agg som går 24/7 i åratal utan problem. Jag gissar ändå på kylningen och att processorn drar i nödbromsen och stänger av med sitt inbyggda skydd mot överhettning.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Misstänker också starkt att det är temp på CPU som gör det.
Annars, pröva uppdatera BIOS först, samt kontrollera minnerna, innan du börjar fundera på byta nätagg.

Permalänk
Medlem

Corsairs CX500M fick utmärkt betyg i sweclockers test så det är inte alls säkert att det är det som är problemet. Den gamla CX serien var däremot ingen höjdare.

Tips: kolla tempraturer på grafikkortet och cpun och kolla om någon av dem går varm, kolla så cpu kylaren sitter ordentligt och kolla om du kan låna ett nätagg från en polare att testa med innan du köper nytt. för som sagt CX M serien är inte så dålig som folk vill påstå.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Corsairs CX500M fick utmärkt betyg i sweclockers test så det är inte alls säkert att det är det som är problemet. Den gamla CX serien var däremot ingen höjdare.

Tips: kolla tempraturer på grafikkortet och cpun och kolla om någon av dem går varm, kolla så cpu kylaren sitter ordentligt och kolla om du kan låna ett nätagg från en polare att testa med innan du köper nytt. för som sagt CX M serien är inte så dålig som folk vill påstå.

Problemet med CX seriens nätagg är att dom presterar inte lika bra efter ett halvår som när dom var nya och detta är inget konstigt då dom är byggda med sämre komponenter än deras dyrare släktingar, billiga nätagg är ju inte billiga utan anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Tyvärr har du valt ett budget agg till en i övrigt högpresterande dator, byt till ett bättre nätagg så kommer iallafall avstängningarna och omstarterna att upphöra...

Blir så trött dessa kommentarerna, detta du säger här är inget du kan garantera eftersom du inte har aning om det är agget som är problemet utan du har bara CX noja.
Förstår inte varför vissa tror att CX serien bara är skit och är orsak till alla problem när dom finns i ett bygge, kör själv på ett CX och har gjort så under lång tid utan att ha några som helst problem.
Visst, dom är inte "top notch" men funkar alldeles utmärkt så länge man inte maxar dom och man är beredd att byta något tidigare än annars.
Är TS agg normalt fungerande så är det inte agget som är problemet eftersom det är helt nytt, annars är det ändå en garanti sak.

Skrivet av Puttefnasket:

Problemet med CX seriens nätagg är att dom presterar inte lika bra efter ett halvår som när dom var nya och detta är inget konstigt då dom är byggda med sämre komponenter än deras dyrare släktingar, billiga nätagg är ju inte billiga utan anledning...

Du skulle bli förvånad hur det fungerar i industrin, många billiga varianter innehåller exakt samma komponenter och tillverkas samtidigt som dom dyrare men får en annan stämpel.
Det blir dyrare för tillverkaren att byta ut komponenterna under tillverkningen än att bara ge en annan stämpel och inte tjäna lika mycket, sen finns det alltid undantag men då säljs dom oftast under helt andra namn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Blir så trött dessa kommentarerna, detta du säger här är inget du kan garantera eftersom du inte har aning om det är agget som är problemet utan du har bara CX noja.
Förstår inte varför vissa tror att CX serien bara är skit och är orsak till alla problem när dom finns i ett bygge, kör själv på ett CX och har gjort så under lång tid utan att ha några som helst problem.
Visst, dom är inte "top notch" men funkar alldeles utmärkt så länge man inte maxar dom och man är beredd att byta något tidigare än annars.
Är TS agg normalt fungerande så är det inte agget som är problemet eftersom det är helt nytt, annars är det ändå en garanti sak.

Hur ser din setup ut då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur ser din setup ut då?

Förstår inte vad min setup har med saken att göra här när det är TS setup du kritiserar även fast han inte maxar sitt agg, utan du kritiserar bara modell valet.
Hade han legat på gränsen av vad ett 600W agg klarar hade jag kunnat hålla med dig om kanske inte använda ett CX, men att i detta fallet säga att det är orsaken utan någon som helst felsökning och endast pga att det är ett CX är inte seriöst.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Du skulle bli förvånad hur det fungerar i industrin, många billiga varianter innehåller exakt samma komponenter och tillverkas samtidigt som dom dyrare men får en annan stämpel.
Det blir dyrare för tillverkaren att byta ut komponenterna under tillverkningen än att bara ge en annan stämpel och inte tjäna lika mycket, sen finns det alltid undantag men då säljs dom oftast under helt andra namn också.

Du har helt rätt, men har det inte också att göra med vilken sortering komponenterna får?

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Du har helt rätt, men har det inte också att göra med vilken sortering komponenterna får?

Jo ibland blir det kanske annan sortering, men inte alltid.
Sen en lägre sorteringsnivå innebär bara att dom komponenterna har en lägre minsta nivå, högsta nivån är inte reglerad och detta innebär i princip att om man har tur kan en 3:e sorterings komponent vara lika effektiv och hållbar som en 1:a sorterings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Förstår inte vad min setup har med saken att göra här när det är TS setup du kritiserar även fast han inte maxar sitt agg, utan du kritiserar bara modell valet.
Hade han legat på gränsen av vad ett 600W agg klarar hade jag kunnat hålla med dig om kanske inte använda ett CX, men att i detta fallet säga att det är orsaken utan någon som helst felsökning och endast pga att det är ett CX är inte seriöst.

Jo för kritiserar man andra och påstår att man själv använder ett likvärdigt agg utan problem så tycker jag det är intressant att få veta hur din setup ser ut men med tanke på ditt svar så har iallafall jag dragit en slutsats av det

Ts ställde en fråga och jag har gett min syn på saken medans du bara kritiserar andra och inte kan hjälpa ts med hans problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jo för kritiserar man andra och påstår att man själv använder ett likvärdigt agg utan problem så tycker jag det är intressant att få veta hur din setup ser ut men med tanke på ditt svar så har iallafall jag dragit en slutsats av det

Ts ställde en fråga och jag har gett min syn på saken medans du bara kritiserar andra och inte kan hjälpa ts med hans problem...

Påstår?
Så du menar om någon säger att dom har ett CX agg och det funkar utan problem så är det inte trovärdigt?

Sen vad gäller hjälp till TS så har du mitt första svar här:
"Svårt att säga vad det beror på, men se om det finns någon uppdatering till din bios/uefi så att du kör senaste version.
Version 1707 är en stabilitets uppdatering.
"

Ditt första svar är här:
"Tyvärr har du valt ett budget agg till en i övrigt högpresterande dator, byt till ett bättre nätagg så kommer iallafall avstängningarna och omstarterna att upphöra..."

Jag kom med ett förslag som kan hjälpa system som inte är stabila, framförallt om man ligger kvar på relese versionen av bios.

Du kom med ett påstående som är tagit ur luften eftersom du bygger det på vilken modell agget har, inte om det är ett defekt agg.
Om hans CX agg inte är defekt så är det inte boven i dramat bara för att det är ett CX och om det är ett defekt agg så hade problemen varit samma oavsett vilket märke/modell man haft.

Så visst har du gett din syn på saken, men den synen är imo absolut inte till någon som helst hjälp så länge man inte konstaterat är det är ett defekt agg.

Permalänk
Medlem

Jag öppnade upp datorn precis och kände på alla kontakter, märkte inte att någon var lös. Jag läste på lite om kylpasta och jag kan nog ha tagit lite väl mycket. Kletade bort lite nu i alla fall. Kollade temperaturen precis efter att den dog och då låg den på 57 grader. Grafikkortet låg på 30 grader.

Testade stressa den med prime95 och då kommer den upp närmare 100 grader.

Lite svårt att se kanske, men vad tror ni, är det där för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkees:

Jag öppnade upp datorn precis och kände på alla kontakter, märkte inte att någon var lös. Jag läste på lite om kylpasta och jag kan nog ha tagit lite väl mycket. Kletade bort lite nu i alla fall. Kollade temperaturen precis efter att den dog och då låg den på 57 grader. Grafikkortet låg på 30 grader.

Testade stressa den med prime95 och då kommer den upp närmare 100 grader.

http://s29.postimg.org/ovlzqumqf/Messenger_583727482791671055...

http://s12.postimg.org/vlte1ouel/Messenger_583727490347977397...

Lite svårt att se kanske, men vad tror ni, är det där för mycket?

Ja det är för mycket, på en ren yta skall du lägga en klick stor som ett riskorn (ungefär) i mitten, sen pressas detta ut när kylaren sätts på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja det är för mycket, på en ren yta skall du lägga en klick stor som ett riskorn (ungefär) i mitten, sen pressas detta ut när kylaren sätts på.

Då testar jag ta bort all kylpasta och sätter dit betydligt mindre imorgon. Så får vi hoppas att det är slutet på mina problem.
Något tips för att enkelt få bort kylpastan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkees:

Då testar jag ta bort all kylpasta och sätter dit betydligt mindre imorgon. Så får vi hoppas att det är slutet på mina problem.
Något tips för att enkelt få bort kylpastan?

Kemiskt ren bensin eller elektronikrengöring, finns även speciella medel att köpa på Kjelle eller i ngn databutik, det viktiga är att det dunstar och inte lämnar ngn filkig hinna.

Permalänk
Medlem

Min processor, också haswell, ligger nära 100 med stock kylare precis som din. Inga problem med krascher eller så.

Kanske bör vara beredd på att det inte nödvändigtvis kommer fixa ditt problem med bättre kylning.

Hade du uppdaterat BIOS? Det nämns på ASUS hemsida att den sista versionen ska fixa stabilitets-problem.
Har du kört test på minnerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Min processor, också haswell, ligger nära 100 med stock kylare precis som din. Inga problem med krascher eller så.

Kanske bör vara beredd på att det inte nödvändigtvis kommer fixa ditt problem med bättre kylning.

Hade du uppdaterat BIOS? Det nämns på ASUS hemsida att den sista versionen ska fixa stabilitets-problem.
Har du kört test på minnerna?

Tycker ändå det låter himla varmt med 100 grader. Ska byta kylpasta nu så får väl hoppas.
Har uppdaterat bios och kört test av minnen. Visade inga problem.

Uppdatering:
Klickade i ett riskorn kylpasta och startade upp igen. Temperaturen vid normal körning ligger på 35 ungefär, tidigare låg den mellan 45-50.
Stress testade och högsta temperaturen ligger på 100 fortfarande.. Hur kan den bli så varm?

Permalänk
Medlem

Det är "chill" - fast hot! (Där fick jag till den!) Den klarar 100 grader.

Minnerna är OK alltså, men fortfarande BIOS kvar att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Det är "chill" - fast hot! (Där fick jag till den!) Den klarar 100 grader.

Minnerna är OK alltså, men fortfarande BIOS kvar att testa?

BIOS är redan uppdaterat, minnena är OK. Det märkliga är att den inte dör under stress test i Prime95. Ingen varning från moderkortet heller.. Det är i princip bara under spel.

Permalänk
Medlem

Runt 100 grader börjar det trottla och vid ca 105 stänger den ner omedelbart. Prime95 är inte den värsta CPU testen men brukar räcka för att kolla att en klockning är stabil. Du kanske skulle investera i en bättre kylare, du tappar prestanda när processorn trottlar.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.