Byte av grafikkort = död dator

Permalänk
Medlem

Asså jag är sååååå trött på detta nu! Ville bara ge upp och sätta i mitt gamla kort igen. Verkade fungera till en början, även om skärmen var svart ovanligt länge innan den drog igång vid uppstart. Startade LoL och 10 min in i gamet så TVÄRDÖR datorn, bara slocknar! Det har den ALDRIG gjort innan! Vad kan ha hänt?! Kan jag ha förstört något genom att testa andra grafikkort?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Chii:

Asså jag är sååååå trött på detta nu! Ville bara ge upp och sätta i mitt gamla kort igen. Verkade fungera till en början, även om skärmen var svart ovanligt länge innan den drog igång vid uppstart. Startade LoL och 10 min in i gamet så TVÄRDÖR datorn, bara slocknar! Det har den ALDRIG gjort innan! Vad kan ha hänt?! Kan jag ha förstört något genom att testa andra grafikkort?

Som några andra sagt här så hade jag testat med ett annat nätagg. Det känns som om felet ligger där

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ace xx:

Hade samma problem med mitt msi gtx 780. Problemet där låg i att moderkortet ej kunde hitta GPUn. Dvs ingen vBIOS fanns för kortet, hade ett asrock.
Prova att ladda hem senaste BIOS från ditt moderkorts hemsida och uppdatera bios med en sticka unuti bios, om nu ditt mb stödjer den funktionen.

Annars prova ladda hem vbios för din gpu och uppdatera på samma sätt.
Sista utvägen annars är att skaffa nytt moderkort, och då gärna msi eftersom jag har erfarenhet av kompabilitetsproblem gällande olika märken (bios, vbios-versioner) gällande gpu + mb.

Hoppas detta hjälper, GL

En kollega hade samma problem med ett 280x och TS moderkort har ju några år på nacken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Asså jag är sååååå trött på detta nu! Ville bara ge upp och sätta i mitt gamla kort igen. Verkade fungera till en början, även om skärmen var svart ovanligt länge innan den drog igång vid uppstart. Startade LoL och 10 min in i gamet så TVÄRDÖR datorn, bara slocknar! Det har den ALDRIG gjort innan! Vad kan ha hänt?! Kan jag ha förstört något genom att testa andra grafikkort?

Hiper nätagget är rena skräpet, det är säkert det som dött.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@TS
Du vände dig till detta forumet för att du visste att vi här troligen vet svaret bättre än dig(annars så hade du inte vänt dig hit, ärligt). så varför lyssnar du inte på våra tips? Be att få låna någon kompis nätagg! Lyssna på våra tips!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RalleRalle:

Hehe kommer ihåg när polarns Hiper 580W agg började smälta och blåsa rök ur hela burken

Har haft ett hiper som bara small och smällde alla säkringarna i min lägenhet. Jäkla tur inget annat gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

@TS
Du vände dig till detta forumet för att du visste att vi här troligen vet svaret bättre än dig(annars så hade du inte vänt dig hit, ärligt). så varför lyssnar du inte på våra tips? Be att få låna någon kompis nätagg! Lyssna på våra tips!

Ja, du har rätt, men jag har inget nätagg jag kan låna.. Den enda jag har är mitt gamla 520W Corsair nätagg som sitter i min gamla dator. Vågar jag byta mot det istället trots att det är 60W svagare? Aldrig bytt en nätagg själv förut, känns som det är mycket kopplingar att hålla reda på.. Är det något man vågar göra om man inte gjort det förr? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Ja, du har rätt, men jag har inget nätagg jag kan låna.. Den enda jag har är mitt gamla 520W Corsair nätagg som sitter i min gamla dator. Vågar jag byta mot det istället trots att det är 60W svagare? Aldrig bytt en nätagg själv förut, känns som det är mycket kopplingar att hålla reda på.. Är det något man vågar göra om man inte gjort det förr? :/

Borde inte vara något problem då ditt system inte drar mer än 350-400W

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Ja, du har rätt, men jag har inget nätagg jag kan låna.. Den enda jag har är mitt gamla 520W Corsair nätagg som sitter i min gamla dator. Vågar jag byta mot det istället trots att det är 60W svagare? Aldrig bytt en nätagg själv förut, känns som det är mycket kopplingar att hålla reda på.. Är det något man vågar göra om man inte gjort det förr? :/

Helt omöjligt att sätta kontakterna fel, så kör hårt!

Permalänk
Medlem

Okej, jag får testa då! Tycker dock fortfarande det är konstigt att allt fungerade innan jag försökte byta grafikkorten, men inte efteråt..

Permalänk
Medlem

En annan sak, som jag också tycker är mycket märklig, är att jag nu heller inte får upp BIOS innan Windows kommer igång. Skärmen är helt svart och går inte på förrän jag kommer in i Windows (dvs typ 45 sec efter jag satt på datorn). Någon som vart med om detta förr?

Permalänk
Skrivet av Chii:

En annan sak, som jag också tycker är mycket märklig, är att jag nu heller inte får upp BIOS innan Windows kommer igång. Skärmen är helt svart och går inte på förrän jag kommer in i Windows (dvs typ 45 sec efter jag satt på datorn). Någon som vart med om detta förr?

Har du bytt agget? Om inte gör det, annars blir det en dyr läxa. Du riskerar mer än agget. Ta corsair agget eller låt bli datorn till du har råd med ett agg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har du bytt agget? Om inte gör det, annars blir det en dyr läxa. Du riskerar mer än agget. Ta corsair agget eller låt bli datorn till du har råd med ett agg.

Jag ska göra det, ville bara lägga till denna fråga ifall det tyder på att även något annat skadat. Vill helst inte byta agget och sedan pajar det med pga att något annat är skadat!

Permalänk
Skrivet av Chii:

Jag ska göra det, ville bara lägga till denna fråga ifall det tyder på att även något annat skadat. Vill helst inte byta agget och sedan pajar det med pga att något annat är skadat!

Du bör inte skada något värre av att byta agg, mer än det förra agget kanske förstörde. Funkar det normalt med det andra agget, så ska datorn vara hel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Moderna AMD kort har haft problem med PCIe specifikationerna. I vissa fall har moderkortstillverkarna släppt nya BIOS för att åtgärda problemen. Jag har två datorer där den enda inte startade alls innan jag flashade nytt bios på det och ett annat där de inte släppt ett och där de nya korten därmed inte fungerar alls. Det berörde något om PCIe versioner och bakåtkompatiblitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Ja, du har rätt, men jag har inget nätagg jag kan låna.. Den enda jag har är mitt gamla 520W Corsair nätagg som sitter i min gamla dator. Vågar jag byta mot det istället trots att det är 60W svagare? Aldrig bytt en nätagg själv förut, känns som det är mycket kopplingar att hålla reda på.. Är det något man vågar göra om man inte gjort det förr? :/

Det går inte att koppla något fel, tex tittar du noga på en 4-pinskontakt så har varje pin en egen form. Tänk dig en leksak för bebisar som lär sig former - stjärnan i stjärnhålet och kvadraten i kvadrathålet osv. Det är en baggis för dig Men om du vill vara helt säker på att du inte gör något fel så ta en bild med mobilen på varje kontakt där de sitter så hittar du rätt lättare. Det enda sättet som det skulle kunna gå snett är om du glömmer sätta i en sladd men då skulle ju bilderna hjälpa dig där också

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Det går inte att koppla något fel, tex tittar du noga på en 4-pinskontakt så har varje pin en egen form. Tänk dig en leksak för bebisar som lär sig former - stjärnan i stjärnhålet och kvadraten i kvadrathålet osv. Det är en baggis för dig Men om du vill vara helt säker på att du inte gör något fel så ta en bild med mobilen på varje kontakt där de sitter så hittar du rätt lättare. Det enda sättet som det skulle kunna gå snett är om du glömmer sätta i en sladd men då skulle ju bilderna hjälpa dig där också

Tack för tipset, funderade på att göra så! Har inte hunnit testa byta ännu, tog hela dagen att defragmentera min gamla dator... GAH.

Permalänk
Medlem

Har nu bytt nätaggregatet, exakt samma problem återstår. Datorn dör 5 minuter in i spelet och BIOS syns inte vid uppstart av datorn. Hjälp?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Har nu bytt nätaggregatet, exakt samma problem återstår. Datorn dör 5 minuter in i spelet och BIOS syns inte vid uppstart av datorn. Hjälp?!

Hm, då kanske det inte var ditt sketna Hiper-aggs fel trotts allt.
Behåll Corsair-agget i din nyare dator, och låt Hiper agget sitta i gamla datorn.
Sen (om du har kvar det) så sätter du in ditt gamla Nvidia grafikkort i datorn, och ser om den startar.
OM den startar så kontrollera, eller be oss andra kontrollera, om du kan uppdatera bios till det senaste i ditt moderkort.
Skulle det gå att uppdatera bios i ditt moderkort så försöker vi fixa det
Sen Raderar du dina drivers till Nvidia kortet.
Efter det är det dags att testa med AMD kortet igen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hm, då kanske det inte var ditt sketna Hiper-aggs fel trotts allt.
Behåll Corsair-agget i din nyare dator, och låt Hiper agget sitta i gamla datorn.
Sen (om du har kvar det) så sätter du in ditt gamla Nvidia grafikkort i datorn, och ser om den startar.
OM den startar så kontrollera, eller be oss andra kontrollera, om du kan uppdatera bios till det senaste i ditt moderkort.
Skulle det gå att uppdatera bios i ditt moderkort så försöker vi fixa det
Sen Raderar du dina drivers till Nvidia kortet.
Efter det är det dags att testa med AMD kortet igen.

Nej, verkar inte som att det var det ändå.. Men känns ändå skönt att ha bytt det efter all feedback från er, INNAN det började ryka!

Grejen är att jag redan satt tillbaks mitt gamla XFX GeForce GTS 250, ville bara ge upp allt och gå tillbaks till det jag hade innan jag ens började. Men nej nej, det är klart man inte ska få göra det. Allt bör alltså vara som innan jag ens gjorde något, hårdvarumässigt, men verkar ju som att jag lyckats skada något i allt meckandes

Hur uppdaterar jag bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Nej, verkar inte som att det var det ändå.. Men känns ändå skönt att ha bytt det efter all feedback från er, INNAN det började ryka!

Grejen är att jag redan satt tillbaks mitt gamla XFX GeForce GTS 250, ville bara ge upp allt och gå tillbaks till det jag hade innan jag ens började. Men nej nej, det är klart man inte ska få göra det. Allt bör alltså vara som innan jag ens gjorde något, hårdvarumässigt, men verkar ju som att jag lyckats skada något i allt meckandes

Hur uppdaterar jag bios?

Nu vet jag inte hur det är för din bräda, men för min del, så går jag in på ASUS hemsida, och laddar ner senaste bios i form av en fil.
Sen lägger jag denna på valfri hårddisk, eller usb sticka.
Efter det är det bara att starta om datorn, öppna bios och gå in på ett litet "program" där.
I "programmet" så är det sedan bara att leta upp filen där man lade den, och trycka på enter, så installeras det nya bioset och allt är sedan klart.
Det är nog inte många moderkortstillverkare, som gjort det så lätt faktiskt.

Men första steget om du inte redan sagt det, så är det att ta reda på vad ditt moderkort heter.
Är det en köpdator från t.ex Elgiganten Siba osv, så blir det nog desto svårare, då det är en så kallad OEM dator.
Men har du, någon vän till dig, eller t.ex Komplett, Inet, osv, byggt datorn, så blir det iallafall lättare.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nu vet jag inte hur det är för din bräda, men för min del, så går jag in på ASUS hemsida, och laddar ner senaste bios i form av en fil.
Sen lägger jag denna på valfri hårddisk, eller usb sticka.
Efter det är det bara att starta om datorn, öppna bios och gå in på ett litet "program" där.
I "programmet" så är det sedan bara att leta upp filen där man lade den, och trycka på enter, så installeras det nya bioset och allt är sedan klart.
Det är nog inte många moderkortstillverkare, som gjort det så lätt faktiskt.

Men första steget om du inte redan sagt det, så är det att ta reda på vad ditt moderkort heter.
Är det en köpdator från t.ex Elgiganten Siba osv, så blir det nog desto svårare, då det är en så kallad OEM dator.
Men har du, någon vän till dig, eller t.ex Komplett, Inet, osv, byggt datorn, så blir det iallafall lättare.

Moderkort: XFX 750a nForce
http://techreport.com/review/15161/nvidia-nforce-750a-sli-chi...

Men detta kommer inte lösa det faktum att datorn stänger av 5min in i spelet, eller hur? Dessutom förstår jag inte hur jag ska öppna programmet i bios när jag inte får upp bios? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Moderkort: XFX 750a nForce
http://techreport.com/review/15161/nvidia-nforce-750a-sli-chi...

Men detta kommer inte lösa det faktum att datorn stänger av 5min in i spelet, eller hur? Dessutom förstår jag inte hur jag ska öppna programmet i bios när jag inte får upp bios? :/

Det är sant.
Men det du kan göra är att begränsa så mycket det går.
Ha bara en Ram-minnes-sticka i.
Ingen hårddisk osv.
Använd bara det du absolut måste, för att få datorn att starta, och se om den går igång då.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chii:

Moderkort: XFX 750a nForce
http://techreport.com/review/15161/nvidia-nforce-750a-sli-chi...

Men detta kommer inte lösa det faktum att datorn stänger av 5min in i spelet, eller hur? Dessutom förstår jag inte hur jag ska öppna programmet i bios när jag inte får upp bios? :/

Det låter som att det är ditt moderkort som börjar gå åt skogen tyvärr.
Jag har själv haft 3 moderkort med nForce chippet och alla 3 har grillat sydbryggan för den blir överhettad även när där sitter heatpipe på den.
Ett av mina moderkort bara dog pang bom, det andra började ljudet hänga sig på när man spelade och några månader senare dog det med, det tredje började ge random omstarter oftare och oftare och nu kommer jag bara in i windows innan den startar om, och alla är av 7xx modell.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning