Köpte ny skärm, fastnar i boot loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Aug 2011

Köpte ny skärm, fastnar i boot loop

Hej!

Jag köpte precis en Dell Ultrasharp 24" som jag kör tillsammans med min gamla trotjänare Samsung.
Samsung skärmen kör jag DVI - DVI, och eftersom nya Dell-skärmen inte har ingång för HDMI så valde jag displayport till mini-displayport.

Men när jag kör de båda skärmarna samtidigt så fastnar datorn i en boot loop. Den bootar i ett par sekunder, kommer till bios, för att boota om igen. Jag har återställt bios i ett försök att felsöka men utan resultat. Jag testade dock att koppla ur min gamla Samsung-skärm och enbart köra Dell-skärmen via DVI-DVI, vilket får datorn att boota utan problem.

Så felet tycks ligga i displayport-lösningen. Jag kan t.o.m. boota datorn utan en av skärmarna kopplade via displayport och så fort jag kommit till Windows, koppla i displayport-kabeln och få det att fungera utan problem.

Någon som vet varför detta problem uppstår? Kommer jag vara tvungen att köra en annan kabellösning?

Fractal Design Define R4 | Intel Core i5-3570K 3.4GHz | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair 8GB DDR3 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 780 OC | be quiet! PURE POWER CM BQT L8-CM-630W | Samsung Syncmaster 23" 2333SW | Dell UltraSharp U2412M | Razer BlackWidow Chroma | Logitec MX518

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Kan det vara att du måste ha en aktiv DP-kabel för att det ska funka? Detta är ofta fallet när du får problem med detta.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Jalle64:

Kan det vara att du måste ha en aktiv DP-kabel för att det ska funka? Detta är ofta fallet när du får problem med detta.

Tack för svar.
Jag hittade denna tråd där en aktiv Displayport-kabel inte ska behövas vid användning av endast två skärmar men snarare om du kör tre http://www.overclock.net/t/721931/active-vs-passive-displaypo...

Fractal Design Define R4 | Intel Core i5-3570K 3.4GHz | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair 8GB DDR3 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 780 OC | be quiet! PURE POWER CM BQT L8-CM-630W | Samsung Syncmaster 23" 2333SW | Dell UltraSharp U2412M | Razer BlackWidow Chroma | Logitec MX518