Kan backplaten till cpu kylaren göra chassit strömförande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Kan backplaten till cpu kylaren göra chassit strömförande?

Hej! Mitt uppe i ett datorbygge och håller på att montera backplaten till en cooler master cpukylare. Blev lite nojig när jag såg att den ligger emot chassiplåten och undrar om man kan kortsluta allt om det är så. Med tanke på att den har kontakt med chassit och med moderkortet. Någon som kan berätta om jag har rätt eller fel snabbt uppskattas verkligen!

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Chromer:

Hej! Mitt uppe i ett datorbygge och håller på att montera backplaten till en cooler master cpukylare. Blev lite nojig när jag såg att den ligger emot chassiplåten och undrar om man kan kortsluta allt om det är så. Med tanke på att den har kontakt med chassit och med moderkortet. Någon som kan berätta om jag har rätt eller fel snabbt uppskattas verkligen!

Tack på förhand.

ja om den sitter på fel håll, annars nej.
på 212 evo är den ena amd och den andra intel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Chromer:

Tack på förhand.

Vad jag vet så har inte backplaten kontakt med moderkortet. Iallafall inte på min kylare då det sitter en "platsbit" mellan.

Corsair Air 540 | Asus Z87-PRO | INTEL i7-4770K @ 4,2 ghz| 4x4gb 1600mhz RAM | Zotac 980 AMP! XTREME 4GB | SSD 512GB | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK | OSx + Win 10 pro N 64-bit
---------------------------------------------------------------------------------
Server: Supermicro X7DBP-8 | 2x Intel Xeon E5420 | 16gb ECC | 700w PSU | TS3 | CS:GO | mer i framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Feb 2005

Om den ligger mot moderkortet på fler ställen än på fästpunkterna så kommer den ju kortsluta själva moderkortet. Oavsett om den ligger mot chassit eller inte. Alltså om den ligger på lödpunkter på moderkortet. Men ligger den emot bara i fästpunkterna så ska det inte vara ngt problem.

Måste fråga: Har du distanserna mellan moderkort och chassi dit skruvade? Dessa alltså; http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/distans_nara.jp...

Intel i7-5820k .:. 16GB DDR4 2400 MHz .:. 2x GTX 970 SLI .:. 2x256GB 840 EVO
Intel E3-1230 .:. 32GB DDR3 1866 MHz .:. 8x3TB WD Red & 2x120GB Intel 320
Intel i5-2500k .:. 16GB DDR3 1600 MHz .:. Gigabyte HD7950 WF3 .:. 1x120 Corsair Force
HP Envy .:. i7-3610QM .:. 8GB DDR3 1600 MHz .:. GT 740M .:. 120GB SSD & 500GB HDD
Microsoft Surface 2 PRO .:. i5-4200U .:. 8GB DDR3 1600 MHz .:. Intel HD 4400

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag tror att risken är större för det omvännda, chassit kan leda in ström i fästplattan eftersom många kör med ojordade vägguttag och då ligger ofta halva nätspänningen kopplad tiill lådan via kondenstorer i nätfiltret, det kan kanske störa moderkortet mer än det borde göra om lådan är jordad.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Tack för alla svar! Men upptäckte att det var en skyddande jättetunn plast som förhindrade detta. Stressade upp mig lite utan att kolla så noga.