Hur flyttar jag en stationär dator bäst?

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

Men läs vad han skriver ffs!

Lägger du datorn med fel långsida neråt, så hamnar mobo upp & ner, vilket han har sagt att man ska undvika. Horisontellt ligger det ju i båda fallen hursom, hur fan ser din låda ut egentligen? Du har förmodligen 2 långsidor, varken mer eller mindre, mao 50% chans att få det åt fel håll om man inte tittar.

helt säker kan du inte ens vara om du ställer din dator i en glasmonter på en trätron, spärrar av med taggtråd 300 meter runt omkring & ställer ut vakter var sjunde centimeter. Det handlar om att minska onödiga risker, det går aldrig eliminera dom!

Jag förstår vad han menar.

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

Men läs vad han skriver ffs!

Lägger du datorn med fel långsida neråt, så hamnar mobo upp & ner, vilket han har sagt att man ska undvika. Horisontellt ligger det ju i båda fallen hursom, hur fan ser din låda ut egentligen?

Så du vet inte vad horisontellt betyder? På denna bild ligger moderkortet horisontellt och det var exakt så jag menade:

Citat:

Horisontellt ligger det ju i båda fallen hursom

Nej, det vanliga är att det ser ut så här:

Detta är ett moderkort sitter lodrätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Många glömmer tydligen ESD-risken varje gång man plockar in och ut ett grafikkort. Har man datorn liggande är risken för skador mindre än om man plockar in och ut delar i tid och otid.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

HAHAHA

jag vet inte vart jag ska ta vägen! jag orkar inte asså, men jag kan inte låta bli:

Q: Hur gör du för att "låta moderkortet vila horisontellt" utan att lägga chassit när på ena långsidan, jag är bara nyfiken?

Som jag sa tidigare, jag hade ett mini-chassi förut. Då går det alldeles utmärkt att placera datorn som man behagar. Du får lära dig att läsa ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag har åkt på LAN i 20 år snart, inga problem att flytta datorn om man är försiktig. Senaste åren har jag byggt mATX och de två senaste datorerna mITX med Lian Li PCQ08 och Bitfenix Prodigy, som dessutom har hantag.

Öppna inte datorn varje vecka och plocka ur grafikkortet, då kan jag garantera att det går sönder till slut. Det finns väskor för Silverstone SUGO-chassin tror jag, kolla på Inet. Passar också till Fractals mITX-chassin.. kolla på länken nedan.

http://www.inet.se/kampanj/1397/taurus-esport-bag-kampanjpris

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

För att återgå till topic!!! Köp ett så litet litet chassi som möjligt (gärna med handtag) Montera ur grafikkort vid transport om du har lust, det kan gå sönder hur du än gör!!! (Kan även gå sönder utan transport) Flytta det som du känner är bekvämast för dig!

Enkelt!!!

Permalänk
Medlem

Vart är moddsen här inne? Är ju några rätt grova inlägg som borde antingen korrigeras eller tas bort tycker man ju. Aja, desto mer underhållning...så fram med popcornen och en bira för nu kör vi

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd låst*

Tråden är bortom räddning så vi sätter stopp här.

Skrivet av Batman:

Vart är moddsen här inne? Är ju några rätt grova inlägg som borde antingen korrigeras eller tas bort tycker man ju. Aja, desto mer underhållning...så fram med popcornen och en bira för nu kör vi

Slut på showen.