Hur flyttar jag en stationär dator bäst?

Permalänk
Skrivet av kenny88g:

Va roligt för dig. Försök sov nu istället istället för att montera i och ur ditt grafikkort! Gonatt lilleman.

Försök gärna att citera hela mitt inlägg, välj inte bort den delen som du tycker är jobbig.
Dessutom så kan du ju försöka att bidra med någonting nyttigt istället för att bara "trolla".

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det lättaste är ett litet chassie med ett handtag. Se bild nedan från mitt galleri.
Bitfenix Prodigy är ju annars ett chassie som redan har ett "handtag".

ATX är i mitt tycke på tok för stort och onödigt.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/07/12/28.jpg?t=...

Vad är det där för chassi?

Det är bara att köpa ett litet mATX eller ett mITX chassi. Är man hardcore så kör man med tidigare nämnda lian-li chassi.

Angående transport: Skärmen liggandes i baksätet, kör försiktigt. Man bör undvika 1kgs kylare också om målet är endast lan. Men det funkar för kortare sträckor. Plocka ur grafikkort är endast för människor som inte kan hantera sina datorer/köra bil lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vad är det där för chassi?

Det är bara att köpa ett litet mATX eller ett mITX chassi. Är man hardcore så kör man med tidigare nämnda lian-li chassi.

Angående transport: Skärmen liggandes i baksätet, kör försiktigt. Man bör undvika 1kgs kylare också om målet är endast lan. Men det funkar för kortare sträckor. Plocka ur grafikkort är endast för människor som inte kan hantera sina datorer/köra bil lugnt.

Zalman ZM-T2 - skitbilligt chassie. Kabeldragninsmöjligheterna är inte det bästa då den saknar det vanliga utrymmet bakom moderkortsplåten, men det är det smalaste chassiet du kan hitta. Jag blev kär i layouten som bygger på höjden och inte på djupet som alla andra mATX chassin.
Det får plats en 120 rad i fronten, samt en 240 rad i toppen om man skippar ODD. Som sagt, skitnice chassi faktiskt!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1521358

Zalman ZM-T1 är ett chassie som är prick likadant på insidan men har en annorlunda front. Personligen tyckte jag bättre om den högblanka.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1463550

Permalänk
Medlem

Att bära vilket chassi som helst korta sträckor, typ ut genom en dörr och in i en bil är ju inga problem.

Det långtråkiga blir nog snarare alla sladdar. Jag skulle se till att ha dubbla uppsättningar med skärmar, tangentbord och möss och vad annars som behövs och sedan märka sladdar som är lätta att blanda ihop (som mic / högtalare med mera) med färgad tejp eller nåt liknande, allt för att göra jobbet när man kopplar in och ut så lätt som möjligt.

Men själva bärandet är nog inga problem om man har bil, men man behöver ju inte välja det största och tyngsta chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

skämtar du? det är ett lövtunnt lager av koppar/guld. det slits extremt enkelt.

Skrivet av Knuckles:

CoolerMaster HAF XB. Väldigt enkelt att flytta runt och har faktiskt bra med plats för ATX och bra ventilering.

Väldigt nöjd med min XB

Skrivet av furuliden:

Vad snackar du om? Vadå kontaktytor? De är ju gjorda av metall, och kommer inte slitas ut på 100 år. Du har just gjort det mest pinsamma inlägget i tråden än så länge...

Edit: Läste du ens mitt inlägg ordentligt? För du kan ju inte på allvar tycka att det är bättre att låta grafikkortet vibrera sönder? Det är mycket säkrare att montera ut grafikkortet vid frakt och lägga det i en kartong, vadderat om det går.

Skrivet av biorrith:

Det lättaste är ett litet chassie med ett handtag. Se bild nedan från mitt galleri.
Bitfenix Prodigy är ju annars ett chassie som redan har ett "handtag".

ATX är i mitt tycke på tok för stort och onödigt.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/07/12/28.jpg?t=...

Skrivet av kenny88g:

Men för helvete, att plocka i och ur ett kort lär ju inte göra kontaktytorna gott direkt! Besöker denna sida mindre och mindre då de blir alltmer av dessa pinsamma trådar där folk tar upp icke existerande problem.

Skrivet av kenny88g:

Böjs ur?

Han ska förmodligen köra på vägen, inte på en stig i skogen!

Lägg burken ner i sätet/skuffen och kör! Simple as that!

Vet faktiskt inte alls hur jag ska göra, känns som en bärbar inte räcker till något och en stationär går sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pykarn:

Vet faktiskt inte alls hur jag ska göra, känns som en bärbar inte räcker till något och en stationär går sönder?

nejdå. en stationär dator går verkligen inte sönder bara för att du fraktar den en gång i veckan.
se bara till att du köper ett litet smidigt chassi. om det har handtag är det självklart en fördel. bitfenix prodigy har väl något handtagsliknande.
montera inte i och ur grafikkortet vid varje frakt. det är bara dumt, och kommer ta en massa onödig tid. dessutom sliter det på kontakter. se däremot till att du har skruvat fast grafikkortet ordentligt i chassit.
sedan ska du tänka på att när du fraktar chassit ska du alltid frakta det med moderkortssidan neråt. detta gör att eventuella tunga cpu-kylare och grafikkort inte belastar moderkortet något, och istället lägger belastningen på chassit.

slutligen så bör du tänka på att hårddiskar är stötkänsliga. om du har budget till det, köp en SSD som täcker dina lagringsbehov - det bör även gå bra mycket snabbare då. har du inte budget till detta så kör helt enkelt med en vanlig hårddisk. det krävs ändå ganska kraftiga stötar för att ta sönder en hårddisk. tex om du tappar datorn i golvet.
se bara till att du har backup - detta ska du ändå ha i vilket fall som helst.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det jag gjorde när jag skulle flytta datorn mellan morsan och farsan varje vecka var att köpa en ny uppsättning tangentbord, skärm och musmatta(även typ strömsladd). Det kostade inte jättemycket på begagnatmarknaden. Musen tog jag i fickan och datorn funkade helt ok att flytta eftersom det inte var ett gigantiskt chassi (samt att jag är JÄÄÄVLIGT stark ). Det funkade bra att ta med datorn på bussen osv också, men det är ju fördelaktigt om man kunda få skjuts eller ta bilen. Det viktiga är ju egentligen att man är försiktig (samt att man är så pass självsäker att man inte tar illa upp när folk tycker man ser supernördig ut).

Jag skulle inte rekommendera att börja flytta runt massa komponenter, som andra snackat om i tråden. Det känns bara som om det kan gå sönder då!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Vad snackar du om? Vadå kontaktytor? De är ju gjorda av metall, och kommer inte slitas ut på 100 år. Du har just gjort det mest pinsamma inlägget i tråden än så länge...

Edit: Läste du ens mitt inlägg ordentligt? För du kan ju inte på allvar tycka att det är bättre att låta grafikkortet vibrera sönder? Det är mycket säkrare att montera ut grafikkortet vid frakt och lägga det i en kartong, vadderat om det går.

det sitter ju förhelvete fastskruvat och moderkortet har lås till pcie platsen för att kortet ska sitta fast o inte vinna sönder. Om du har lyckats få ett grafikkort gå sönder av vibrationer så må jag ge dig detta pris för den mest oansvarigaste föraren på våra vackra vägar i Sverige!

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Skrivet av psykiskanka:

det sitter ju förhelvete fastskruvat och moderkortet har lås till pcie platsen för att kortet ska sitta fast o inte vinna sönder. Om du har lyckats få ett grafikkort gå sönder av vibrationer så må jag ge dig detta pris för den mest oansvarigaste föraren på våra vackra vägar i Sverige!

Jag tackar så mycket för priset. Får jag någon slags medalj?

Men som jag sa, efter att jag bakade grafikkortet så fungerade det igen. Men nu monterar jag alltid ut grafikkortet för att vara på den säkra sidan.

Förresten, visste du att en del grafikkort är så tunga att de böjs? Finns flera trådar angående det här på forumet. Så det är inte konstigt att dagens stora och tunga grafikkort kan vibrera sönder under en bilfärd.

Det finns fler bilder och exempel i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag tackar så mycket för priset. Får jag någon slags medalj?

Men som jag sa, efter att jag bakade grafikkortet så fungerade det igen. Men nu monterar jag alltid ut grafikkortet för att vara på den säkra sidan.

Förresten, visste du att en del grafikkort är så tunga att de böjs? Finns flera trådar angående det här på forumet. Så det är inte konstigt att dagens stora och tunga grafikkort kan vibrera sönder under en bilfärd.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38815297/Nvidia/_SAM2318....

Det finns fler bilder och exempel i denna tråd.

Det är just därför du lägger datorn ner när du fraktar den.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det är just därför du lägger datorn ner när du fraktar den.

Skrivet av psykiskanka:

det sitter ju förhelvete fastskruvat och moderkortet har lås till pcie platsen för att kortet ska sitta fast o inte vinna sönder. Om du har lyckats få ett grafikkort gå sönder av vibrationer så må jag ge dig detta pris för den mest oansvarigaste föraren på våra vackra vägar i Sverige!

Tack för svaren! Jag kör på denna uppsättning.
Vilken sida är det med moderkortet neråt?
Stötsäker kartong
BitFenix Prodigy Mini-ITX Svart
Cooler Master G650M, 650W PSU
Intel Core i7-4770 Processor
Cooler Master Seidon 120V CPU Kylare
Gigabyte GA-H87N-WIFI, Socket-1150
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
Intel® SSD 530 Series 120GB 2.5"
Toshiba Desktop 2TB SATA 3.0
ASUS DVD Writer, SDRW-08D2S-U LITE
Steelseries Apex Keyboard

En snabb fråga till bara. Det finns bara 2 USB kontaker, jag behöver minst 4! Hur ska jag göra? Jag behöver tangentbord, mus, wi-fi via USB och mikrofon genom USB.

Permalänk

Jag använder http://www.komplett.se/cm-storm-scout-ii-advanced-gaming-svar... och handtaget håller fantastiskt bra! Hög kvalitet och känns inte precis som det ska lossna, Annars så har många jag lanar med mindre chassi. (99% kör med http://www.inet.se/produkt/6901701/bitfenix-prodigy-vit-mitx )

Permalänk
Medlem
Skrivet av baconmilk:

Jag använder http://www.komplett.se/cm-storm-scout-ii-advanced-gaming-svar... och handtaget håller fantastiskt bra! Hög kvalitet och känns inte precis som det ska lossna, Annars så har många jag lanar med mindre chassi. (99% kör med http://www.inet.se/produkt/6901701/bitfenix-prodigy-vit-mitx )

Det är just det jag kollar på!
http://www.komplett.se/bitfenix-prodigy-mini-itx-svart/804055...

Permalänk
Medlem

Om du inte har sätt det än så kan du ju kolla in detta! http://www.inet.se/kampanj/1397/taurus-esport-bag-kampanjpris

Permalänk
Medlem

Man bär lådan som vanligt, men låter den ligga ner i bilen så tornkylaren står upp (om man har d14 som jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

...Det får plats en 120 rad i fronten, samt en 240 rad i toppen om man skippar ODD. Som sagt, skitnice chassi faktiskt!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1521358
...

Tyvärr så är de övre 120mm fläktplatserna förskjuta mot varann, åtminstone på mitt.
Tog fram borrmaskinen och löste det så, inte allt för snyggt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter ha byggt i en prodigy så tycker jag ärligt talat att fractal designs mITX chassi verkar bättre + väska. Eller något annat i den storleken.

Prodigyn är stor och handtagen är inte livsnödvändiga om du kör den i bil. Det är ändå en lätt dator i dessa storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Tyvärr så är de övre 120mm fläktplatserna förskjuta mot varann, åtminstone på mitt.
Tog fram borrmaskinen och löste det så, inte allt för snyggt

Jaha, på längden menar du? Det har jag inte tänkt på faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pykarn:

Tack för svaren! Jag kör på denna uppsättning.
Vilken sida är det med moderkortet neråt?
Stötsäker kartong
BitFenix Prodigy Mini-ITX Svart
Cooler Master G650M, 650W PSU
Intel Core i7-4770 Processor
Cooler Master Seidon 120V CPU Kylare
Gigabyte GA-H87N-WIFI, Socket-1150
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
Intel® SSD 530 Series 120GB 2.5"
Toshiba Desktop 2TB SATA 3.0
ASUS DVD Writer, SDRW-08D2S-U LITE
Steelseries Apex Keyboard

En snabb fråga till bara. Det finns bara 2 USB kontaker, jag behöver minst 4! Hur ska jag göra? Jag behöver tangentbord, mus, wi-fi via USB och mikrofon genom USB.

Vadå bara 2? Du har ju 6st USB på baksidan av MK, desstom har det ju inbyggt Wi-Fi.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Det är just därför du lägger datorn ner när du fraktar den.

Absolut det hjälper. Men det är inte alltid det går. I min bil har jag inte utrymme att lägga ned min dator. Så det är fortfarande bättre att montera ut grafikkortet om man vill vara extra försiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Absolut det hjälper. Men det är inte alltid det går. I min bil har jag inte utrymme att lägga ned min dator. Så det är fortfarande bättre att montera ut grafikkortet om man vill vara extra försiktigt.

inte plats? om du har för litet bagage så borde det väl funka att lägga datorn ner där passageraren har fötterna? (om man lindar in datorn i något innan såklart)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Absolut det hjälper. Men det är inte alltid det går. I min bil har jag inte utrymme att lägga ned min dator. Så det är fortfarande bättre att montera ut grafikkortet om man vill vara extra försiktigt.

Sluta tjata om att montera ur kortet varje gång. Tycker du de är roligt så fortsätt me de men få inte andra att tro att de är nått man bör göra. Hur små säten/bagage har du i din ''bil'' egentligen om du inte kan lägga chassit ner!

Haha typ ingen har varit på din sida när de gäller detta så tror du kan lägga ner nu xD

Permalänk
Medlem

Beroende av vald cpu kylare skulle jag definitivt säga att denna är en större risk än grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Beroende av vald cpu kylare skulle jag definitivt säga att denna är en större risk än grafikkort.

återigen (för femte gången). om du lägger datorn ner med moderkortet nedåt under transport, så kommer all belastning från både cpu-kylare och grafikkort gå direkt till chassit och inte belasta moderkortet alls mycket.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av kenny88g:

Sluta tjata om att montera ur kortet varje gång. Tycker du de är roligt så fortsätt me de men få inte andra att tro att de är nått man bör göra. Hur små säten/bagage har du i din ''bil'' egentligen om du inte kan lägga chassit ner!

Haha typ ingen har varit på din sida när de gäller detta så tror du kan lägga ner nu xD

Det är bättre att datorn ligger ned, ja. Men det är fortfarande inte helt säkert. För det blir fortfarande vibrationer som kan skada grafikkortet.
Mitt grafikkort gick faktiskt sönder när jag hade monterat det i ett mini chassi, som jag hade lagt ned på sidan. Så att moderkortet låg horisontellt.

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet har referenskylare så borde det vara stabilt och inte hänga ner sig då dessa brukar sitta med en uppsjö av skruvar här och där.
Har man en annan kylare och då främst en stor eftermarknadskylare så skadar det inte att ha ett stöd till kortet även när datorn står stilla då brytningarna som uppstår kan skada kortet till slut.
De få gånger som jag tar med datorn till jobbet för trycklufts städning så får den stå upp då jag har skruvat fast ett stöd åt gpu:n i hårddisk buren samt att jag inte har någon tung cpu kylare.
På vintern kan det dock vara väldigt känsligt när snöröjningen är kass och en del gator blir som tvättbrädor.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det är bättre att datorn ligger ned, ja. Men det är fortfarande inte helt säkert. För det blir fortfarande vibrationer som kan skada grafikkortet.
Mitt grafikkort gick faktiskt sönder när jag hade monterat det i ett mini chassi, som jag hade lagt ned på sidan. Så att moderkortet låg horisontellt.

Även fast du la chassit ner? Om du lägger chassit neråt i baksätet så har du ju massor med mjukt material som skyddar det.

F.ö en riktig tramstråd.

Permalänk
Medlem

Googla hjul för datorlåda, då får du upp dom här och liknande alternativ.
kan ju vara smidigare med hjul kanske.. i annat fall så är ju pirra alltid bra

Det du borde tänka på är antagligen att inte ta 1KG klump till CPU kylare.. det känns onödigt riskabelt om du flytta runt datorn ofta.
Sedan så kanske det finns någon datorlåda med bärhandtag, kan ju vara ide att leta efter.

Annars väska med utfällbart handtag och hjul... men verkar vara minimi order på 50st
http://www.alibaba.com/product-gs/479010259/RK_Computer_Case_...

Calzone verkar vara tillverkaren iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det är bättre att datorn ligger ned, ja. Men det är fortfarande inte helt säkert. För det blir fortfarande vibrationer som kan skada grafikkortet.
Mitt grafikkort gick faktiskt sönder när jag hade monterat det i ett mini chassi, som jag hade lagt ned på sidan. Så att moderkortet låg horisontellt.

Men läs vad han skriver ffs!

Lägger du datorn med fel långsida neråt, så hamnar mobo upp & ner, vilket han har sagt att man ska undvika. Horisontellt ligger det ju i båda fallen hursom, hur fan ser din låda ut egentligen? Du har förmodligen 2 långsidor, varken mer eller mindre, mao 50% chans att få det åt fel håll om man inte tittar.

helt säker kan du inte ens vara om du ställer din dator i en glasmonter på en trätron, spärrar av med taggtråd 300 meter runt omkring & ställer ut vakter var sjunde centimeter. Det handlar om att minska onödiga risker, det går aldrig eliminera dom!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB