Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2011

Problem vid uppstart

Hej! Vid uppstart har jag ett X antal problem. Ibland blue-screenar datorn, ibland fungerar ingenting i windows(startmenyn är grå och inte aero osv), ibland startar datorn om sig samt ibland fastnar datorn på "Preparing your desktop" efter login. Problemen uppstår alltid just efter inloggning i Windows.

Vad beror detta på? Spelar ingen roll om jag formaterar om, har testat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn på Axamo
Registrerad
Feb 2010

Säkert fel på "Överklock" eller minnes volt, Alternativt fel på ett minne, eller hdd.

Har du flera Ram minnen kan du alltid testa plocka ut ett eller flera.
Annars är det Memtest som gäller.

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av CitroFrukten:

Säkert fel på "Överklock" eller minnes volt, Alternativt fel på ett minne, eller hdd.

Har du flera Ram minnen kan du alltid testa plocka ut ett eller flera.
Annars är det Memtest som gäller.

Har inte överklockat, minnesvolten.. hur vet jag hur mycket det skall vara? Vet att jag kan ändra det i bios. HDD'n är det inte, var likadant innan jag bytte till en SSD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindome
Registrerad
Nov 2005

Håller med CitroFrukten, kolla om funkar med ett ram åt gången. Kolla även temperaturer i BIOS och/eller windows om du kommer in.

Citera om du vill få svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2011

Kollade precis upp listan över kompatibla RAM, mitt par står inte med, kan detta vara problemet?

Fått till det, läste att P67-chipset ofta har problem med att PCH-voltage ligger för lågt (1.05v), uppade denna till 1.15v och nu fungerar det klanderfritt!

Stort tack till ni som försökte hjälpa mig!