UAC triggar inga frågor, Windows 7 - bara random fel istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderort
Registrerad
Dec 2005

UAC triggar inga frågor, Windows 7 - bara random fel istället

Har UAC på i standard-nivå i Windows 7 Ultimate (laglig). Ett enda användarkonto 'kalle' som är adminkonto givetvis.

Har problem med att jag aldrig får frågor från UAC om att göra saker på systemet när det passar. Istället får programmen jag försöker använda bara random fel.

Exempel 1 - Firefox har laddat ner en uppdatering och vill applicera den under nästa uppstart. Fine. Startar upp Firefox och den försöker en kort stund att applicera uppdateringen och till slut säger den att den failade av okänd anledning.
Om jag istället högerklickar och väljer starta som administratör så kan den göra uppdateringen utan problem.
Det jag förväntar mig är att den antingen klarar detta själv eller visar en UAC-fråga som jag ska godkänna.

Exempel 2 - Laddade ner installern för senaste Safari för PC. Kör igång installern, får ett felmeddelande som säger:
Ett problem har uppstått med Windows Installer-paketet. En DLL-fil som krävs för den här installationen kunde inte köras. Kontakta supportpersonal eller paketets leverantör.
Samma här, kör jag som admin funkar det, men jag förväntar mig att jag istället ska få frågan och godkänna som admin under själva installationen.

Det här är ett irriterande problem då man kan få diffusa felmeddelanden som aldrig säger vad problemet är i vissa situationer, men där lösningen är att köra om det hela som administratör istället.

Nån som varit med om liknande/har nån idé om hur man löser det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Låter ju som att din Windows Installer är trasig.
Sula in denna
http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=8483

Kör sedan igenom Windows Update tills där inte finns fler uppdateringar.

Kör sedan sfc /scannow i kommandotolken när allt är klart.

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB