Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kolmården
Registrerad
Apr 2013

Ljudkort drivers krånglar.

Hej! Har precis installerat mitt Asus Xonar DGX och drivers och efter 5 minuter så krascha hela datorn, allting bara stanna upp och frös. Testade att vänta 5 minuter men inget hände. Så då starta jag om datorn och sen så fort jag starta den och kom till inloggning så frös den ihop igen. Så då starta jag om datorn ett antal gånger och så fort den funka i ett tag så avinstallerade jag Asus Xonar DGX drivers och Realtek High Definition Drivers som är moderkortets ljud
drivers och då så frös den inte igen. Då installera jag Asus Xonar DGX Drivers igen och samma problem uppstår. Nu undrar jag vad jag ska göra för att lösa detta problem.

Drivrutinerna:

Och jag installerade de helt normalt men en sak jag inte förstod under installationen var att jag kunde välja mellan "HD Audio" och "AC 97" Har testat båda men det krånglar ändå.

Moderkort och sådant ser ni i signatur.

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kolmården
Registrerad
Apr 2013

Har testat allt förutom att byta OS. Ska göra det nu om det inte funkar så är det här sista gången jag köper något från Asus.

EDIT: Finns det någon med Asus Xonar DGX här? I så fall vilket OS och drivrutiner använder ni?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Amos:

Har testat allt förutom att byta OS. Ska göra det nu om det inte funkar så är det här sista gången jag köper något från Asus.

EDIT: Finns det någon med Asus Xonar DGX här? I så fall vilket OS och drivrutiner använder ni?

Asus för sista gången? Tillåt mig att vara skeptisk.

Hur som helst, jag har W7 och ett Xonar STX. Jag använder Asus egna drivrutiner utan problem så inte mycket till hjälp där. Däremot så finns det ett par modifierade drivrutiner för Xonar-korten. Du kan ju testa dem och se om problemet kvarstår.

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kolmården
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Casgar:

Asus för sista gången? Tillåt mig att vara skeptisk.

Hur som helst, jag har W7 och ett Xonar STX. Jag använder Asus egna drivrutiner utan problem så inte mycket till hjälp där. Däremot så finns det ett par modifierade drivrutiner för Xonar-korten. Du kan ju testa dem och se om problemet kvarstår.

Nu funkar allt som det ska med Uni Xonars Drivers vilket fungerar bättre än orginal drivers från Asus.. Gör mig lite besviken att Asus kan inte göra bättre än så.. Men aja nu funkar allt som det ska! Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kolmården
Registrerad
Apr 2013

Problemet återstår, datorn fryser närsomhelst.
Jag har testat att installerat och testat orginal drivers, uni drivers och drivers som kom med från kortet. (CD) både med W8 och W7.
Men däremot så funkar uni drivers som bäst men det fryser fortfarande då och då. Medans orginal drivers gör så att datorn kraschar så fort ett ljud spelas upp. Har kollat över hela internet om detta problem hittar inga svar någonstans.

Finns det någon slags garanti eller något sådant? Jag har ingen koll på kundvillkor, etc. Eller ska jag bara köpa ett nytt ljudkort?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kolmården
Registrerad
Apr 2013

Har fått BSOD 2 gånger nu och allt jag hann läsa var något med IRQ. Ska jag göra något i BIOS för att åtgärda detta problem kanske?