Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2006

Knäppande ljud från nätadaptern

Hej, köpte det här paketet hos webhallen idag och när jag kopplar in strömmen hör man knäppningar från nätadaptern ungefär en gång i sekunden. Det hörs inte bara om man sätter örat på adaptern utan det hörs även tvärs över vardagsrummet. Om jag kopplar bort datorn men låter strömkabeln sitta i vägguttaget så försvinner knäppningarna, det är alltså bara om själva datorn är inkopplad som det låter (har inte testat starta datorn ännu).

Tänkte höra av mig till webhallen på måndag men tror ni det finns någon risk att datorn går sönder ifall jag fortsätter använda den under helgen?

EDIT: Har gjort lite mer tester och tycker att beteendet är lite annorlunda nu mot det jag beskrev först. Har testat att plocka ur alla komponenter och även kört med vissa i bara och det som händer nu är följande.

Om jag kopplar in strömkabeln i datorn och mäter spänningen samtidigt så ligger det på ~19 V precis som det ska, då och då hör jag de knäppande ljuden och ibland i samband med det så sjunker spänningen till under 10 V och efter knäppningen så går den tillbaka till ca. 19 V. Provar jag starta datorn så börjar knäppningarna höras mer frekvent och efter ett par sekunder slår datorn av iom att spänningen dyker ner under 10 V. Jag hinner ibland se att det står på skärmen att man ska sätta i en skiva/annan media att boota ifrån så datorn startar iaf.

Vad tror ni, är det helt enkelt nätadaptern som är trasig och inte pallar med när det blir last (ligger stabilt på 19 V om inget är inkopplat) eller är det något i datorn som är fel?

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - Radeon HD 7750 - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2006

En kompis hade en nätadapter som passade en NUC och med den så fungerade datorn som den skulle.

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - Radeon HD 7750 - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD