Trots allt som är gjort så startar grafikrutinerna om mm.

Permalänk

Trots allt som är gjort så startar grafikrutinerna om mm.

Trots allt som är gjort så startar grafikrutinerna om mm. Och datorn har i det senaste nu också kraschat två gånger. Vad kan vara fel? Ingen hittar något fel?

Jag trodde att jag skulle komma till rätta med problemet efter att min återförsäljare dvs. han som byggt datorn erbjöd sig att sätta in ett moderkort och separat grafikkort som han sa garanterat skulle klara av Windows 8. Efter att vi tidigare trott att problemet med berodde på det förra moderkortet och dess integrerade grafikkort.

Datorn har varit inne 4 ggr på kort tid för koll och testkörning utan att man hittar något som är fel mm. Till detta ska också sägas att jag numera har två sätt i datorn som talar om jag har de rätta drivrutinerna, AMD Catalyst™ och Slimdrivers.

Nu verkar det dock bero på något helt annat eftersom problemet med att grafikrutinerna startar om faktiskt består mm. Och i det senaste så har datorn faktiskt kraschade två gånger. Och det utan att det finns någon som kan komma på vad det kan bero på. Det har gått så långt så att Microsoft intresserat sig speciellt för problemet.

Så min fråga är till alla experter här om någonting sådant som en gamla hårddisk kan medföra sådana saker som att datorn kraschar och att grafikrutinerna ofta startar om? Detta är ju nämligen det enda som inte är bytt och som har suttit i datorn ända sedan problemen började.

Så min fråga är om möjligtvis min gamla hårddisk, som jag lät sätta in ifrån den gamla datorn jag hade, kan medföra så pass stora störningar på resten av datorn så att grafikrutinerna ideligen startar om samt att datorn kan krascha? Låt säga att hårddisken på något sätt varit sönder när jag satte in den och att den därför på något sätt gör hela datorn instabil? Hur som helst så har jag nu beslutat att inaktivera eller ta bort den helt för att på så sätt kunna utesluta detta.

Finns det något som kan tänka sig kan störa ut en dator, t ex annan elektronisk utrustning. Efter såsom det nu har varit för mig så känner jag att jag i alla fall måste ställa frågan. Löjligt kan kanske tyckas, men kan t ex Tv-n på något sätt störa så att en dator blir instabil idag?

Permalänk

Nej, har du provat göra en ny installation av OS samt nya fräscha drivrutiner till grafikkortet? (som ni satt in)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Jag vet inte hur många gånger man den sista tiden har installerat om OS och sökt nya drivrutiner. Men det måste i alla fall vara minst tre efter alla fyra gångerna som jag haft inne datorn ang. problemet varför först och främst grafikrutinerna startar om.

Efter att återförsäljaren inte hittat några fel så har han istället velat lägga skulden på Windows 8,1 dvs. det OS jag använder mig utav. Men eftersom att nu även datorn har kraschat, så har i alla fall jag blivit osäker på om det verkligen är Windows 8,1 som är boven.

Men är det inte detta som sådana verktyg som Slimdrivers och AMD Catalyst ska hjälpa en med? Enligt de bägge så har jag de senaste i drivrutinsväg. Menar du att man inte kan lita på dessa hjälpmedlen?

Själv är jag är en vanlig medelålders användare som vill ha någonting tryggt och säkert att jobba med. Jag vill inte spendera en massa tid åt drivrutiner mm. Nej jag köpte datorn för att det skulle vara arbetshjälpmedel och inte en sak att känna mig funktionshindrad med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Jag vet inte hur många gånger man den sista tiden har installerat om OS och sökt nya drivrutiner. Men det måste i alla fall vara minst tre efter alla fyra gångerna som jag haft inne datorn ang. problemet varför först och främst grafikrutinerna startar om.

Efter att återförsäljaren inte hittat några fel så har han istället velat lägga skulden på Windows 8,1 dvs. det OS jag använder mig utav. Men eftersom att nu även datorn har kraschat, så har i alla fall jag blivit osäker på om det verkligen är Windows 8,1 som är boven.

Men är det inte detta som sådana verktyg som Slimdrivers och AMD Catalyst ska hjälpa en med? Enligt de bägge så har jag de senaste i drivrutinsväg. Menar du att man inte kan lita på dessa hjälpmedlen?

Själv är jag är en vanlig medelålders användare som vill ha någonting tryggt och säkert att jobba med. Jag vill inte spendera en massa tid åt drivrutiner mm. Nej jag köpte datorn för att det skulle vara arbetshjälpmedel och inte en sak att känna mig funktionshindrad med.

enligt tidigare erfarenheter så har jag ALLTID installerat drivrutiner manuellt. vad har du för grafikkort?

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk

Grafikkortet heter AMD R7 260X 2GB GDDR5 och mitt moderkort heter ASUS M5A8L-M/USB3

Du kanske kan svara mig på okunnig fråga som jag undrat över ang. mitt moderkort. Har mitt moderkort processorn integrerat i sig? Vet du då vad det är för processor? Att jag undrar beror lite också på att jag känner en stor osäkerhet kring det där med "bios" som man också lär kunna uppdatera.

Jag är mycket rädd att göra fel dvs. ladda ner fel saker så att problemen blir mycket värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Grafikkortet heter AMD R7 260X 2GB GDDR5 och mitt moderkort heter ASUS M5A8L-M/USB3

Du kanske kan svara mig på okunnig fråga som jag undrat över ang. mitt moderkort. Har mitt moderkort processorn integrerat i sig? Vet du då vad det är för processor? Att jag undrar beror lite också på att jag känner en stor osäkerhet kring det där med "bios" som man också lär kunna uppdatera.

Jag är mycket rädd att göra fel dvs. ladda ner fel saker så att problemen blir mycket värre.

japp ditt moderkort har integrerad grafik ( Integrated ATI Radeon™ HD 3000 GPU ) om de nu är m5a78l-m/usb3 och ditt moderkort stöder amd3+ processorer om du nu menar att de är m5a78l-m/usb3 ?

de finns asus uppdate som flashar om till nyare bios inne i windows, så du slipper krångla med usb sticka

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk

Ditt moderkort har inte processorn integrerat i sig.

Men den har integrerad grafik, för nästan alla nyare moderkort har det.

Vad för processor använder du?

Vilken drivrutins version använder du till ditt grafikkort?

Dom nyaste versionerna KAN krångla, så skulle rekommendera prova en äldre version.

http://www.filehippo.com prova den sidan, och se om du kan hitta en äldre AMD drivrutin.

13.1 har jag hört många ska säga vara bra.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080