Permalänk
Medlem

Vikten är väl inte så noggrant för handbagage, jag flög 14h flyg från Dubai till Sydney och min väska var typ dubbelt så tung som tillåtet. Väskan vägdes till och med vid en kontroll men de bara vinkade vidare mig.

Det är väl mer om den är skrymmande och vilket humör de i kontrollen är på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Anledningen att regeln finns med mått och vikt är att det inte hade fungerat om alla hade tagit med sig sådana mått och vikt på flygplan.
Anledningen folk ändå för göra det är för att det är så få som gör det på flyg.

Jag som kommer flyga regelbundet vill inte riskera problem. Vikt spelar som sagt ingen roll, så länge inte man har extremt tungt system.
Om ni kollar på min signatur ser ni vad jag har köpt :). Eftersom jag inte är i behov av att klocka så blev det TX3 Evo. Varför jag valde den var främst pga att den inte behövde bakplåt. Jag blev lite skraj när jag läste att bakplåt kan skapa problem då de kan vidröra kretsar och liknande på kortets baksida.

En ny kylare lär jag nog skaffa i framtiden.

En snabb fråga. ca 32 grader idle och <60 grader när jag gajmar på CPU:n (Oklockat). Är det bra temperatur, eller tycker ni att jag ska applicera kylpasta igen?

Temperaturerna ser bra ut, men det kan kanske bli lite bättre om du omapplicerar kylare. Däremot så blev jag lite förvånad att du valde en kylare med pushpins hellre än en med skruvad montering. Visst, om man monterar bakplåten fel så kan den kortsluta sakerna, men om det finns någon som helst risk brukar alltid kylartillverkaren skicka med distanser/isoleringsplatta. Jag har haft ett par kylare med pushpins genom åren, och vid ett tillfälle släppte kylaren, och rasade ner på grafikkortet. Det var i bilen påväg till ett lan. Grafikkortet gick åt skogen, och sedan dess vägrar jag använda något annat än fast montering, alternativt så tar jag loss kylaren vid transport.

Om jag skulle transportera datorn som du tänkt göra skulle jag nog hellre montera isär den, och lägga det ömtåliga(moderkort m. CPU och RAM, samt grafikkort och mekaniska diskar) i handbagaget, och checka in resten. Såklart är det ju att föredra att kunna ta med hela datorn som den är som handbagage.

Mitt kylarval hade nog landat på en sluten vattenkylare, i och med att allt monteras väldigt stadigt. Radiatorn i chassit med fyra skruv, och pumpstationen i moderkortet med bakplåt och skruvar. Kan dock vara så att vattenkylare väger något mer.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Temperaturerna ser bra ut, men det kan kanske bli lite bättre om du omapplicerar kylare. Däremot så blev jag lite förvånad att du valde en kylare med pushpins hellre än en med skruvad montering. Visst, om man monterar bakplåten fel så kan den kortsluta sakerna, men om det finns någon som helst risk brukar alltid kylartillverkaren skicka med distanser/isoleringsplatta. Jag har haft ett par kylare med pushpins genom åren, och vid ett tillfälle släppte kylaren, och rasade ner på grafikkortet. Det var i bilen påväg till ett lan. Grafikkortet gick åt skogen, och sedan dess vägrar jag använda något annat än fast montering, alternativt så tar jag loss kylaren vid transport.

Om jag skulle transportera datorn som du tänkt göra skulle jag nog hellre montera isär den, och lägga det ömtåliga(moderkort m. CPU och RAM, samt grafikkort och mekaniska diskar) i handbagaget, och checka in resten. Såklart är det ju att föredra att kunna ta med hela datorn som den är som handbagage.

Mitt kylarval hade nog landat på en sluten vattenkylare, i och med att allt monteras väldigt stadigt. Radiatorn i chassit med fyra skruv, och pumpstationen i moderkortet med bakplåt och skruvar. Kan dock vara så att vattenkylare väger något mer.

Jag har for mig att han valde den kylaren for att han har tankt att ta av den nar det ska transporteras.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Tack för alla tips!

Hur är det med kablarna? Vet ni om man, till modulära PSU, kan köpa extra korta sladdar? Eller får man kanske med olika storlekar?

Detta är vad jag ska bygga tänkte jag. Det blir i Tjeckien jag köper varorna (sparar ca 1000kr). Kundvagn
Har inte RAM eftersom inet har inte Corsair CL9 8GB(1x8GB) som jag tänkte köpa. Och GPU har jag redan (ASUS GTX 760). Jag vet att Moderkortet är halvt overkill, men jag spelar Trådlöst

* Återigen, jag vet att detta är fel Forumdel, men det kändes onödigt att skapa en ny tråd när jag ändå redan startat denna. Mod kan självklart flytta tråden.

Tips på annat chassi: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2084008

fungerar utmärkt, se min dator 2 i sign, och alla överflödskablar (har ej modulärt agg) ligger i 5,25" platsen = extremt bra luftflöde, i princip tomt mellan fläkten i fronten fronten och komponenterna, sånär som på en ssd som sitter skruvad i bracketen i botten. dock får du inte in en tornkylare, men typ en schyte shuriken bör inte vara några problem (kör med intel stock själv då det bara är en i3 på 55w som aldrig blir speciellt varm)

chassit väger enligt uppgift 3,1kg, om du vill kan jag väga hela paketet och se vad det blir.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Vikten är väl inte så noggrant för handbagage, jag flög 14h flyg från Dubai till Sydney och min väska var typ dubbelt så tung som tillåtet. Väskan vägdes till och med vid en kontroll men de bara vinkade vidare mig.

Det är väl mer om den är skrymmande och vilket humör de i kontrollen är på

Jag ska köpa Taurusväskan som håller datorn väldigt bra och måtten är också rätt. Det blir nog ingen fara med det

Skrivet av Deathdancer:

Temperaturerna ser bra ut, men det kan kanske bli lite bättre om du omapplicerar kylare. Däremot så blev jag lite förvånad att du valde en kylare med pushpins hellre än en med skruvad montering. Visst, om man monterar bakplåten fel så kan den kortsluta sakerna, men om det finns någon som helst risk brukar alltid kylartillverkaren skicka med distanser/isoleringsplatta. Jag har haft ett par kylare med pushpins genom åren, och vid ett tillfälle släppte kylaren, och rasade ner på grafikkortet. Det var i bilen påväg till ett lan. Grafikkortet gick åt skogen, och sedan dess vägrar jag använda något annat än fast montering, alternativt så tar jag loss kylaren vid transport.

Om jag skulle transportera datorn som du tänkt göra skulle jag nog hellre montera isär den, och lägga det ömtåliga(moderkort m. CPU och RAM, samt grafikkort och mekaniska diskar) i handbagaget, och checka in resten. Såklart är det ju att föredra att kunna ta med hela datorn som den är som handbagage.

Mitt kylarval hade nog landat på en sluten vattenkylare, i och med att allt monteras väldigt stadigt. Radiatorn i chassit med fyra skruv, och pumpstationen i moderkortet med bakplåt och skruvar. Kan dock vara så att vattenkylare väger något mer.

Jag medger att jag saknade lite tålamod där. Ville mest bara gå på det som kändes säkrast, och jag trodde pushsticks skulle vara det :/.
Däremot så är moderkortet liggande på Node 304, och med Taurusväskan lär jag transportera den i sitt "naturliga" läge.

Skrivet av htbtoma:

Tips på annat chassi: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2084008

fungerar utmärkt, se min dator 2 i sign, och alla överflödskablar (har ej modulärt agg) ligger i 5,25" platsen = extremt bra luftflöde, i princip tomt mellan fläkten i fronten fronten och komponenterna, sånär som på en ssd som sitter skruvad i bracketen i botten. dock får du inte in en tornkylare, men typ en schyte shuriken bör inte vara några problem (kör med intel stock själv då det bara är en i3 på 55w som aldrig blir speciellt varm)

chassit väger enligt uppgift 3,1kg, om du vill kan jag väga hela paketet och se vad det blir.

Har redan beställt och byggt så det är lite sent för det. Men tack för tipset ändå. Om jag, av någon anledning, skulle tröttna på Node 304, så kollar jag på ditt förslag!

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag ska köpa Taurusväskan som håller datorn väldigt bra och måtten är också rätt. Det blir nog ingen fara med det

Jag medger att jag saknade lite tålamod där. Ville mest bara gå på det som kändes säkrast, och jag trodde pushsticks skulle vara det :/.
Däremot så är moderkortet liggande på Node 304, och med Taurusväskan lär jag transportera den i sitt "naturliga" läge.

Har redan beställt och byggt så det är lite sent för det. Men tack för tipset ändå. Om jag, av någon anledning, skulle tröttna på Node 304, så kollar jag på ditt förslag!

Sorry, läste inte igenom hela tråden innan jag postade

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR