Fläktarna går inte i max (GTX780)

Permalänk

Fläktarna går inte i max (GTX780)

Tja! Jag har ett par 780:n som körs i SLI, nu har jag testat att benchmarka dem lite i 3DMark, och märkte att GPU:n gick upp i 79 grader (max), medan fläkten kördes som max 40%. Om jag startar upp PrecisionX och justerar fläktkurvan så att fläkten går i max väldigt tidigt, så stannar temperaturen på runt 55 grader, och ger i stort sett samma prestanda som i tidigare test.

Frågan blir då varför fläkten inte går upp i max, och även varför GPU Boost inte kickar in i det andra exemplet.

Tack!

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

Vad har du satt för temp target?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Dom går inte upp mer för att dom inte behöver göra det, tempgränsen default är ca runt dom graderna du får 79c om jag minns rätt.

Och självklart får du inte nån högre prestanda av att köra på högre rpm på fläktarna.
Förstår inte riktigt varför du vill köra dom på max i onödan, kanske höja rpm något om du vill sänka tempen något, men behövs egentligen inte, men sätt en gräns på typ 70c om du vill.

Det där om GPU Boost kan jag dock inte svara på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ChineseBoy:

Tja! Jag har ett par 780:n som körs i SLI, nu har jag testat att benchmarka dem lite i 3DMark, och märkte att GPU:n gick upp i 79 grader (max), medan fläkten kördes som max 40%. Om jag startar upp PrecisionX och justerar fläktkurvan så att fläkten går i max väldigt tidigt, så stannar temperaturen på runt 55 grader, och ger i stort sett samma prestanda som i tidigare test.

Frågan blir då varför fläkten inte går upp i max, och även varför GPU Boost inte kickar in i det andra exemplet.

Tack!

79Grader är target för 780.
Att köra fläktarna i maxhastighet skadar kylarna mer än vad det gör att köra GPU:n i 80grader.

Prestandaskillnaden mellan 85% och 100% på fläktarna är även väldigt liten men slitaget betydligt högre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

79Grader är target för 780.
Att köra fläktarna i maxhastighet skadar kylarna mer än vad det gör att köra GPU:n i 80grader.

Prestandaskillnaden mellan 85% och 100% på fläktarna är även väldigt liten men slitaget betydligt högre.

Precis, men är inte poängen med GPU Boost 2.0 att kortet ska kunna överklocka sig självt tills det har nått temperaturgränsen (här 79C)?

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Precis, men är inte poängen med GPU Boost 2.0 att kortet ska kunna överklocka sig självt tills det har nått temperaturgränsen (här 79C)?

Så funkar det inte. Kortet klockar inte högre än kortets default turbofrekvens. Du måste själv ändra inställningarna för att få högre klockfrekvenser. Du måste höja effektgränsen och spänningen och ändå är det inte sagt att det överklockar så mycket.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p