Spel funkar inte, DLL filer saknas, BSOD m.m. på kompisens dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oxelösund
Registrerad
Nov 2012

Spel funkar inte, DLL filer saknas, BSOD m.m. på kompisens dator

Tjena!

Min "kompis" hade windows home premium och hans dator var seg så någon av hans vänner installerade windows ultimate åt honom, men hans internet eller inget fungerade så han frågade mig om hjälp eftersom han trodde jag var "datorkunnig", så jag kommer hem till han och installerar nätverkskortsdrivrutiner och grafikkortsdrivrutiner så hans nätverk och grafik började fungera. Hans dator är av modell HP Pavilion HPE h8-1061sc. Så efter att jag installerat det tackade jag för mig och drog hem, dagen efter skriver han till mig och säger att jag hade haft sönder hans dator när jag installerade drivrutiner för han får något error om att .dll filer saknas när han ska starta Rome Total War 2, och så påstår han att han får errors hela tiden och att det spelar ingen roll vilket spel det är och att jag har haft sönder hans dator åter igen, sedan fick han en bluescreen dagen efter det och ville att jag skulle återställa allt så som det var innan. Jag har försökt förklara lugnt och sansat att det ej har varit mitt fel men han tror 100% på att det är jag som har haft sönder hans dator och jag vet ej vad jag ska göra, så jag ber om hjälp här och undrar om någon kan hjälpa mig?

I hans egna ord:
"du vet spelet jag installerade det är precis samma som jag hade på datorn innan men jag kan inte få igång det, för att det saknas massa dll files?"
"vet du vad det är?"
"de bara för de inte är äkta windows"
"Ey den här Windows funkar inte jao"
"Ne mannen, den här Windows den fuckar ur bre"
"De kommer alltid upp de saknas filer o jag vet inte vad"
"lyssna jag ska göra gamla Windows istället du ska fixa för du hade sönder den så de funkar"
Jag svarar att det bara är något mjukvarufel som går att lösa, varpå han svarar
"Aa bara inte något har fuckats med datorn jag köpte den för 9 tusen"

"de funkar inte något spel, du måste ha gjort något fel. du fucka upp min data lyssna, ladda ner alla orginala drivrutiner till min dator, och fixa ritkiga windows 7 home edition som jag hade förut och det, sen kom fixa min data mannen"
"A men du gjorde nåt fel, men fixa de här sista så blir jag glad."
"Ey du har knullat min data mannen (bifogad bild på bluescreen KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR med errorcode 0x0000007A)"

Behöver hjälp ASAP

Corsair Obsidian 650D | MSI Z77A-G45 ATX | Intel Core i5 3570k @ 4,2GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance 1600 MHz | Corsair TX 750W 80+ Bronze | Corsair Force GS 128GB | Western Digital Black 1TB | 2x EVGA GeForce GTX 670 2048MB SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Be honom att hans kompis som installerade ett piratad Windows fixa skiten åt honom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oxelösund
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av m4gnify:

Be honom att hans kompis som installerade ett piratad Windows fixa skiten åt honom.

Hans kompis har dragit sig ur kan man säga och lagt skulden på mig och nu är jag fast istället

Corsair Obsidian 650D | MSI Z77A-G45 ATX | Intel Core i5 3570k @ 4,2GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance 1600 MHz | Corsair TX 750W 80+ Bronze | Corsair Force GS 128GB | Western Digital Black 1TB | 2x EVGA GeForce GTX 670 2048MB SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2012

Svara:
"Ey brysch! Jag svär alltså, din dator är fett nice.
Men du får ordna fram din egna äkta kopia av Windows capische!?
Efter det så kan du be vilken 5-åring som helst att installera om det åt dig!? Okay....JAO!?

| NZXT H2 White | OCZ ModExtreme 700W | Asus Z68 V Gen3 | Intel i7 2600K @ 4.4 Ghz 24/7 | Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 16GB | ASUS GTX 970 Strix | Intel 320 80GB SSD & 335 120GB SSD | Patriot 32 GB SSD | Spinpoint F1 7200Rpm | Noctua P12 PWM x2 & Noctua P14 FLX x1 | Scythe GT 1850 RPM x3 | Samsung 23'' LED S23A700D (120Hz) |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008

Be honom skippa datorn och vara med på lektionerna i svenska i skolan istället.

Formatering och installera alla uppdateringar och skippa eventuella program som rivatuner och liknande om de finns installerade nu.
Har haft problem med de på flertalet datorer efter W7 SP1 där rivatunerbaserade program varit installerade.

Stationär " Annihilator" : i7 930 @ 4Ghz | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V50 Classic
Lek bilen: SKYLINE R33

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oxelösund
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Shamzin:

Svara:
"Ey brysch! Jag svär alltså, din dator är fett nice.
Men du får ordna fram din egna äkta kopia av Windows capische!?
Efter det så kan du be vilken 5-åring som helst att installera om det åt dig!? Okay....JAO!?

Problemet är inte en äkta kopia av Windows då det står en home premium nyckel på hans chassi, men problemet är mera hur jag ska få allt att funka, tror att det var några viktiga filer som blev borttagna i omformateringen

Skrivet av cat_fish_1:

Be honom skippa datorn och vara med på lektionerna i svenska i skolan istället.

Formatering och installera alla uppdateringar och skippa eventuella program som rivatuner och liknande om de finns installerade nu.
Har haft problem med de på flertalet datorer efter W7 SP1 där rivatunerbaserade program varit installerade.

Ska installera alla uppdateringar, har försökt proppa i han att sådana program är oväsentliga