Problem med att installera Windows 7 på SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Problem med att installera Windows 7 på SSD

Hej

I veckan så köpte jag en SSD för ha windows på den istället för min vanliga hårddisk.
Men när jag skulle instellera windows så för jag lite problem (kolla bilderna jag la upp) som jag inte vet hur jag ska fixa.
Jag har googlat mina problem men lyckas inte hitta någon lösning.

Om det är nåt ni vill veta som gör det enklare att hjälpa till så fråga bara.

//hugo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Det är väl som det ska vara. Partition 1 är jätteliten, bara 120 meg. Den är något som Windows 7 skapar för att lägga sina systemfiler där.
Partition 2 är tusen gånger större, 110 gig. Det är där du ska installera Windows.

Men du borde kunna klicka på ”ta bort”, det där röda krysset bredvid formatera. Så markera partition 1 och ta bort, markera partition 2 och ta bort, och låt sen Windows skapa dessa partitioner igen ifall du är osäker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Klicka på ta bort som kalle-anka säger. Skapa ny partition med önskad storlek och kör igång.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Philips Fidelio M1 | S7 Edge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Om du vill göra som kalle-anka skriver så kan du kolla denna video som visar hur man gör en ren Windows 7 installation http://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Och glöm inte att aktivera AHCI i BIOS innan du installerar Windows på SSDn.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Jag fick exakt samma problem när jag installerade win7 på en burk igår. Följande löste det för mig:

Windows key+shift+f10 vid installationskärmen för att få upp cmd

diskpart

list disk

select disk *nummer*

clean

exit

-

edit: Läste fel, var inte samma error jag fick utan det var pga att det var en GPT partition. Men fungerar inte vad ovanstående har sagt så är det möjligt att det kan hjälpa även dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Tack alla som svara problemet är löst nu