Problem: CPU 100% svchost.exe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010

Problem: CPU 100% svchost.exe

Har en dator här vars CPU alltid ligger skyhögt, nära 100%. Efter lite efterforskningar verkar problemet ligga hos svchost.exe och den föreslagna lösningen ska alltså vara att stänga av den tjänst som orsakar problemet.

Jag försöker identifiera vilken eller vilka tjänster som orsakar problemet, men kommer ner till 9 st.
http://i.imgur.com/FoL3YdD.png

Problemet är att jag inte vet vilken jag ska stänga av eller om jag kan stänga av dem överhuvudtaget. Som om inte det vore nog kan det helt plötsligt vara en annan svchost.exe process som plågar CPU'n, en process med helt andra tjänster, så det känns som att jag inte löser problemet om jag stänger av en massa tjänster hela tiden.

Någon med erfarenhet i detta och kanske även en lösning?

Edit: Datorn använder sig utav Windows 7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

╔ Corsair 32GB DDR3 CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM ■
╠ MSI Krait SLi Edition ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ Intel i7 4790K
╠ DeepCool Captain 240EX ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ Corsair Graphite 760T ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ BenQ XR3501 35-inch Curved Ultra Wide 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2008

Kan vara värt att kolla dessa:
Det kan vara windows search, stäng av service för windows indexing.
Det kan vara antivirus, typ resident shield.
Det kan vara windows defender. Den finns i kontrollpanelen.

\AcHieVer\ Asus P8Z77 - V | i5 3570K @4.4 | MSI GTX 1070 8GB | 3x Asus 24" LED | 16GB Corsair Vengeance @1800 | Antec H2O 620, Scythe Typhoon push-pull | 550W XFX Pro 80+bronze | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | Intel 330 SSD, 850 Evo | Seagate 1TB | Cyborg Command pad |
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Stötte på en dator med det problemet i Vista, dödade svchost och körde windows update, sen har den fungerat bra.
Så har du fullt uppdaterat windows?

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2007

Threads-fliken i dialogen du tog screenshot på innehåller ofta mer info om vilken service som drar mycket CPU. Om du vill debugga vidare varför brukar process monitor vara grymt användbar.

Mark Russinovich, som gjort båda dessa programmen, håller årligen presentationer om hur man felsöker liknande mystiska problem och brukar ofta vara väldigt bra. Här är den från 2013: http://channel9.msdn.com/Events/TechEd/NorthAmerica/2013/WCA-... . Strax efter 25 minuter pratar han om services som slukar CPU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010

Måste ta lite tid att prova alla dessa eventuella lösningar, återkommer med resultat. Tack för svar allihopa.