Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2010

Datorn fryser

Tjenare!

Vet ej om detta problem har med överklockningen och göra, men jag gissar på det, därför lägger jag den här!
Har en dator snarlik den i signaturen, endast grafikkortet och PSU som skiljer sig. Istället för 660Ti är det GTX460 och en gammal Cougar 550W.
Jag har en lätt överklockning på min i5 3570K (till 4.2Ghz), ligger på ca 85 grader i 100% load(väldigt sällan jag når denna temp, oftast runt 70-75 grader).

Hursomhelst så händer det att hela datorn bara fryser, detta händer ca 1-2 ggr per dag och är sjukt irriterande. Det sker helt oregelbundet, alltifrån BF4 till vanligt surfande. Ibland fryser den bara några sekunder(även allt ljud stoppas) och återupptar igen, eller så fryser den helt, vilket kräver restart med knappen.

Antar att det har med min överklockning och göra? Spänningen är satt på "Auto"(har inte orkat fixa en manuell än), vilket jag förstått saftar på rejält, så problemet lär väll inte ligga där?
Vad kan problemet ligga?

Efter klockningen låg den i Prime ca 8h utan problem, som sagt, problemet uppstår helt oregelbundet, oberoende av aktivitet.

MVH

Dator: Mobo: Gigabyte Z77-UD3H Cpu: Intel Core i5 3570K @ 4,6Ghz OC --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Sapphire Radeon R9 280X Toxic PSU: Corsair RM 650W RAM: 8Gb(2gbX4) @ 1333Mhz.
Övrigt: Surfplatta: Asus eee Pad Transformer Prime TF201 Rooted Androwook 2.2(Android 4.2) Telefon: Samsung Galaxy S6 Edge 32GB stock ROM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av metalkiller78:

Datorn fryser

Värm den då!

Skrivet av metalkiller78:

Tjenare!

Vet ej om detta problem har med överklockningen och göra, men jag gissar på det, därför lägger jag den här!
Har en dator snarlik den i signaturen, endast grafikkortet och PSU som skiljer sig. Istället för 660Ti är det GTX460 och en gammal Cougar 550W.
Jag har en lätt överklockning på min i5 3570K (till 4.2Ghz), ligger på ca 85 grader i 100% load(väldigt sällan jag når denna temp, oftast runt 70-75 grader).

Hursomhelst så händer det att hela datorn bara fryser, detta händer ca 1-2 ggr per dag och är sjukt irriterande. Det sker helt oregelbundet, alltifrån BF4 till vanligt surfande. Ibland fryser den bara några sekunder(även allt ljud stoppas) och återupptar igen, eller så fryser den helt, vilket kräver restart med knappen.

Antar att det har med min överklockning och göra? Spänningen är satt på "Auto"(har inte orkat fixa en manuell än), vilket jag förstått saftar på rejält, så problemet lär väll inte ligga där?
Vad kan problemet ligga?

Efter klockningen låg den i Prime ca 8h utan problem, som sagt, problemet uppstår helt oregelbundet, oberoende av aktivitet.

MVH

Kan ju vara vad som helst.
- Överklockning
- Dåliga minnen
- Trasig/dålig SSD
- Knas i operativsystemet
- Klent nätagg

Prova därför:
- ta bort överklockningen
- ta bort alla minnesmoduler utom ett, om det funkar, byt minnesmodul en i taget för att hitta den felaktiga
- prova installera OS på nåt annat än SSDn
- testa ta bort grafikkortet och kör på CPUns inbyggda grafik

etc, självklart en sak i taget tills du listat ut felet.