Inte nog utrymme för diskklon (!)

Permalänk

Inte nog utrymme för diskklon (!)

Jag har en extern USB-disk på 1 tb. Har en 100 gig eller så film på den nu, inget mer. Över 800 gig ledigt alltså. Försöker nu via Windows självt klona min Win 8.1-burk med 128 gb ssd-disk, en klon som ska bli 50-60 gig. Får meddelandet att det inte finns nog med space på disken för detta - vilket det såklart gör. Vad är grejen med detta? Någon som vet?

Visa signatur

henrik

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av petsematary:

Jag har en extern USB-disk på 1 tb. Har en 100 gig eller så film på den nu, inget mer. Över 800 gig ledigt alltså. Försöker nu via Windows självt klona min Win 8.1-burk med 128 gb ssd-disk, en klon som ska bli 50-60 gig. Får meddelandet att det inte finns nog med space på disken för detta - vilket det såklart gör. Vad är grejen med detta? Någon som vet?

Troligen fel format på USB:n.
Om det är FAT32 så kan du inte klona över något iom det sparas som en stor fil på disken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Något liknande hände mig förut, och då låg det i att programmet skapade den nya filen/klonen först i temp-mappen, för att sedan flytta över den till disken den ska vara på - och på SSDn fanns det då inte nog med plats. Jag löste det helt enkelt genom att säga åt den att istället för att lägga den fil som håller på att skapas i temp-mappen, lägga den direkt på disken den skulle vara på.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen fel format på USB:n.
Om det är FAT32 så kan du inte klona över något iom det sparas som en stor fil på disken.

Åfan, intressant. Inte ens tänkt på det. Är en usb-disk jag haft som lagringsburk för en gammal Vistamaskin, för att dumpa film och sånt på.

Visa signatur

henrik

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Något liknande hände mig förut, och då låg det i att programmet skapade den nya filen/klonen först i temp-mappen, för att sedan flytta över den till disken den ska vara på - och på SSDn fanns det då inte nog med plats. Jag löste det helt enkelt genom att säga åt den att istället för att lägga den fil som håller på att skapas i temp-mappen, lägga den direkt på disken den skulle vara på.

Samma sak om du ska ladda ner en större fil på nätet, och spara den på D: disken, så laddas temp filen ner i C: och har du 800 GB ledigt på D: och 500 MB ledigt på C och filen är 700 MB, så går det inte ladda ner till D.

Eller om du har 2 GB ledigt på C:, och ska extracta en zippad fil från D: och lägga ut den på D:, som är på 4 GB, så går inte det för att temp extractandet hanteras via C: först. :/

Jävligt dumt! men så är det

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080