Datorn är död, leve datorn! (Haveri -> migration el. nybygge?)

Permalänk

Datorn är död, leve datorn! (Haveri -> migration el. nybygge?)

Det hände igen! *GNYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY*
¤#&@$€@ plastelände! Fläktfästet föll i bitar i min äldre dator, med komponenter daterade så långt bak i tiden som 2003. Om det är som förra gången är processorn inte att räkna med (den tidigare processorn, en AMD X2 6200 BE, omkom - har sedan dess kört på den än äldre X2 4200:an som låg och skräpade i ett hörn) - i vilket fall tänker jag inte ta risken att dra igång tröskverket utan kylning.

Jag behöver kanske mest moraliskt stöd, men någon fundering kring hur jag ska gå vidare vore kul att höra. Alltså: Om man läser lite mellan raderna kan man dra den korrekta slutsatsen att jag har en modern dator också - skriver från den - och dessa två har samsats om samma skrivbord. Jag har lite begränsat utrymme, och av någon anledning som jag inte själv är säker på att jag förstår har jag ett ganska komplett hemmabiosystem invirat i alltihop (bokstavligen - min sladdhärva måste vara legendarisk), så utrymmet är... lite begränsat. Vilket har skapat lite bekymmer för placeringen av högtalare m.m. Jag har faktiskt bollat med tanken tidigare på att få upp en tillhörande TV på skrivbordet istället för den nu avlidna datorn, vilket skulle fria upp ganska mycket utrymme, ge bättre placering av högtalare och annat. Några möjligheter finns det allt.

Nu råkar jag ju ha en bärbar dator, dessutom - något Toshiba-påhitt från omkring 2008, där Vista Home 32 fått ge plats åt LMDE - som jag kan behöva som "extraskärm" (leta upp tips till spel, eller vad annat jag kan hitta på). I så fall skulle den bärbara alltså hamna rakt framför TV:n, vilket inte borde bli något större problem med fällbar skärm.

PLAN B: Jag hade egentligen tänkt fasa ut den bärbara - i nuläget står den bara och samlar damm; dessutom är batteriet redan slutkört - så det är inte någon främmande tanke att ta över någon annans 'uppgraderingsoffer' eller äldre delar och liksom börja om på nytt, bara fortsätta med samma hårddisk i ny omgivning. (Jag vet att det är... inget man rekommenderar, men jag är uppgiften vuxen. Gjort det förut, suck och stön...)

Tankar? Filer blir nog inga problem att flytta över till den modernare datorn, bara jag tar tag i saken.