Permalänk

Problem med windows i nybyggd dator

Hjälpte min polare att få ihop en speldator till vettig peng. Köpt lite begagnat men det mesta nytt. Dator innehåller följande:
Gigabyte GA-Z77P-D3
I7 2700K
8 gb ddr3 corsair vengeance
evga gtx 770
kingston 120 gb ssd
2 Tb lagring
trådlöst nätverkskort asus pce-n53

vi satte tillsammans ihop den idag och jag installerade windows 7 från usb då vi valde bort optisk läsare.
Problem 1: vid installationen av windows så gick jag bort från datorn och kom tillbaka efter ca 5 minuter och installationen stod fortfarande på 0%. Blev lite konfunderad men efter någon minut blev det 100% direkt och hoppa vidare i installationen. Har aldrig varit med om det förut. Dessutom tyckte jag det tog tid för datorn att starta installationsprogrammet.

Problem 2: När jag sen skulle visa honom hur snabbt en uppstart av windows på ssd är så tog det minst 1 minut för den att starta upp. Väldigt märkligt!

Problem 3: eftersom vi inte kunde installera drivrutiner med cd skivor så bad jag polaren att ladda hem alla från hans laptop och lägga in dom på ett usb och sedan installera därifrån. Han ringde för en stund sen och sa att vissa drivisar gick att installera men att vissa inte gick. När han sedan starta om datorn så kunde inte windows starta upp. Han kom till windows loggan och fick efter en längre stund ett felmeddelande om att windows inte kunde starta varpå upplösning blev fel och han fick stänga av datorn.

Skulle uppskatta lite tips och förslag på vad som kan va fel!

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem

Kolla så att datorn kör AHCI på disken samt att det inte är en av USB enheterna som ställer till problem. Men först kolla AHCI.

Edit:
För att kolla det med USB ta ut alla sart datorn och se om det går fortare att starta windows. om det är så oppla in alla en och en och starta datorn tills det går långsamt. Då vet du vilken enhet som ställer till problemet. (kan även vara så att vissa usb portar har problemet och andra inte.) (några gamla razer möss hade det problemet så behövdes en ny bios till moderrtet eller koppla till usb3 port, men har för mig att det fans en firmware upfate till råttorna som skulle lösa det som kom senare. Men det var några år sedan.)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

- Fick ni verkligen windows på SSD'n och inte den andra hårddisken?

- Testa ett annat usb?

- Kan ni testa installera om w7?

- Kanske är fel på ssd'n? kan ju vara ett måndags exemplar eller vad säger man?

Men det borde ju ha fungerat. Konstigt....

Permalänk
Skrivet av anon186265:

- Fick ni verkligen windows på SSD'n och inte den andra hårddisken?

- Testa ett annat usb?

- Kan ni testa installera om w7?

- Kanske är fel på ssd'n? kan ju vara ett måndags exemplar eller vad säger man?

Men det borde ju ha fungerat. Konstigt....

När jag skulle välja var Windows skulle installeras hade jag två alternativ.

Disk 0 på 128 gb
Disk 1 på 111gb

Valde disk 1. Man kan ju undra varför det stod disk 0 på 128 gb när lagringsdisken är på 2 tb?

Får åka dit imorgon och pilla lite med den. Förutom att den segade vid start så var den i alla fall igång innan drivisarna installerades.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla diskar utom SSD:n. Innan du installerar Windows, kolla i bios att AHCI är valt. När Win är installerat kan du koppla in dom extra diskar som ska vara. Du kan sen i windows behöva formatera och aktivera dessa diskar.

Permalänk

Min polare skrev precis att han kommit in i Windows men att det stod att Windows var skadat och att något inte gick att reparera. Kan det varit något i installationen som gått fel? Kan det spela någon roll om man använder usb 3.0 portarna på framsidan. Kan säga att usbminnet har några år på nacken men har fungerat innan.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gamedevil82:

När jag skulle välja var Windows skulle installeras hade jag två alternativ.
Disk 0 på 128 gb
Disk 1 på 111gb
Valde disk 1. Man kan ju undra varför det stod disk 0 på 128 gb när lagringsdisken är på 2 tb?
Får åka dit imorgon och pilla lite med den. Förutom att den segade vid start så var den i alla fall igång innan drivisarna installerades.

Skrivet av 57josa:

Koppla ur alla diskar utom SSD:n. Innan du installerar Windows, kolla i bios att AHCI är valt. När Win är installerat kan du koppla in dom extra diskar som ska vara. Du kan sen i windows behöva formatera och aktivera dessa diskar.

*Såg att du hade skrivit att ni köpt lite begangade saker till datorn. Kan den förra ägaren glömt rensa mo tro?

**Precis detta skulle jag har gjort som 57josa skrivit. Det fungerade alldeles utmärkt för min del då jag installerade w7 på ssd'n.

Permalänk
Skrivet av anon186265:

*Såg att du hade skrivit att ni köpt lite begangade saker till datorn. Kan den förra ägaren glömt rensa mo tro?

**Precis detta skulle jag har gjort som 57josa skrivit. Det fungerade alldeles utmärkt för min del då jag installerade w7 på ssd'n.

Ska ta hem datorn i eftermiddag och se om jag kan lösa det. Drivrutinerna som misslyckades att installeras var dessutom x64 drivisar. Någon som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk

Formatera disken, installera om med enbart SSD`n i burken. Antagligen visade den 111GB för disk 1 eftersom det är det som är ledigt på den just nu. Så windows ligger nu installerat på vad jag gissar en disk som inte sett än defragmentering på år och dar, tror du har orsaken till dina sega uppstarter där.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Skrivet av statsministern:

Formatera disken, installera om med enbart SSD`n i burken. Antagligen visade den 111GB för disk 1 eftersom det är det som är ledigt på den just nu. Så windows ligger nu installerat på vad jag gissar en disk som inte sett än defragmentering på år och dar, tror du har orsaken till dina sega uppstarter där.

Ssd'n är helt ny. Så det är inte problemet. Men som sagt så ska jag få hem datorn i eftermiddag och se om jag kan lösa det. Allt går ju lösa så länge det inte är fel på hårdvara.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gamedevil82:

Ssd'n är helt ny. Så det är inte problemet. Men som sagt så ska jag få hem datorn i eftermiddag och se om jag kan lösa det. Allt går ju lösa så länge det inte är fel på hårdvara.

Testa starta datorn utan ssd'n ikopplad så ser vi vilken som har fått w7 eller inte

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Testa starta datorn utan ssd'n ikopplad så ser vi vilken som har fått w7 eller inte

Innan allt strula så starta ju ändå datorn upp. Då var det ssdn som endast var synlig. Men ska prova att installera om Windows. Ska oxå kolla så AHCI är på.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Inaktiv

Tror du skulle valt disk 0 då det verkar vara ssdn, du har nu windows på den mekaniska disken.

Kram

Permalänk
Avstängd

Det kan bli problem om man använder USB3-portar för installation, men det borde ha uppstått under installationen, inte efter. Kan vara värt att köra på en USB2-port nästa gång ändå kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gamedevil82:

Ssd'n är helt ny. Så det är inte problemet. Men som sagt så ska jag få hem datorn i eftermiddag och se om jag kan lösa det. Allt går ju lösa så länge det inte är fel på hårdvara.

Skrivet av gamedevil82:

Innan allt strula så starta ju ändå datorn upp. Då var det ssdn som endast var synlig. Men ska prova att installera om Windows. Ska oxå kolla så AHCI är på.

Du gör som du vill! Skriv bara vad du gjort/testat så vi får lite mer kött på benen hoppas det går bra! det är för jävligt när sådant krånglar!

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det kan bli problem om man använder USB3-portar för installation, men det borde ha uppstått under installationen, inte efter. Kan vara värt att köra på en USB2-port nästa gång ändå kanske?

Det konstiga var ju att installationen inte betedde sig som den brukar. Först segade det mellan varje meny och sen vid installation att den stod på 0% för att sedan gå direkt till 100%.
Misstänker att något i installationen gick fel.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gamedevil82:

Det konstiga var ju att installationen inte betedde sig som den brukar. Först segade det mellan varje meny och sen vid installation att den stod på 0% för att sedan gå direkt till 100%.
Misstänker att något i installationen gick fel.

Och välj ssdn inte den andra disken, Ha bara ssdn ikopplad under installationen

Permalänk

Va hemma hos honom nu och har fått igång Windows. Två saker är konstiga.
För att allt skulle fungera normalt fick jag koppla ur lagringsdisken(tack för hjälpen med det) annars var den seg och strulade vid uppstart.
Kopplar jag tillbaka lagringsdisken så blir den seg igen!
Det andra som är konstigt är att vid installation av vissa drivisar så får jag felmeddelande som säger att datorn inte uppnår minimumkraven.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk

När det gäller operativsystem kan det bli lite klurigt om man får problem, skulle rekommendera detta:
1. Återställ moderkortet och använd AHCI.
2. Rensa både hårddisken och SSD'n.
3. Ha ENDAST SSD'n inkopplad och installera Windows.
4. Koppla in HDD'n när allt är klart.
5... Ta da?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamedevil82:

Det konstiga var ju att installationen inte betedde sig som den brukar. Först segade det mellan varje meny och sen vid installation att den stod på 0% för att sedan gå direkt till 100%.
Misstänker att något i installationen gick fel.

att den är seg i menyerna i installationsprogrammet var samma problem som jag hade när jag installerade win 7. Stängde av att det finns en floppy(A) i bios sen gick det som vanligt.

Visa signatur

Intel 4790K@4.4Ghz l Asus Z97-A l 2x8GB DDR31600 l Noctua NH-U14s l Sapphire 390 Nitro 8 GB l Define R5 l Crosair RM1000x l Samsung SSD 840 EVO 240GB l XL-740K mus l

Permalänk

Lagringsdisken som han köpte var en returprodukt med nedsatt pris från netonnet. Efter att jag nollställt bios och skulle starta datorn blev något fel och det hela sluta med att Windows xp på något vis försökte starta. Resultatet blev då bluescreen och jag fick ominstallera Windows ännu en gång. Förutsatt att du nu skulle finnas gamla filer på lagringsdisken. Kan dom spöka till allt? För som sagt. När jag inte har den inkopplad, funkar uppstarten som den ska.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem

Om det ligger kvar gamla filer på hårddisken så kan det mycket väl ställa till det för er. Jag tänker ifall det ligger kvar gamla boot filer eller något liknande.

Jag hade börjat med att formaterat om hårddisken för säkerhets skull, så att jag är helt säker på att den är tom.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Och välj ssdn inte den andra disken, Ha bara ssdn ikopplad under installationen

Skrivet av kalle-anka:

Om det ligger kvar gamla filer på hårddisken så kan det mycket väl ställa till det för er. Jag tänker ifall det ligger kvar gamla boot filer eller något liknande.

Jag hade börjat med att formaterat om hårddisken för säkerhets skull, så att jag är helt säker på att den är tom.

Men ssdn var helt ny och jag installerade OS på den. Men när jag sedan kopplar in lagringsdisken så börjar uppstarten sega igen.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem

Det är lagringsdisken och inte SSD:n som jag tycker att du ska formatera om, för säkerhets skull.
Förresten, ligger SSD:n före lagringsdisken i boot ordningen?

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Det är lagringsdisken och inte SSD:n som jag tycker att du ska formatera om, för säkerhets skull.
Förresten, ligger SSD:n före lagringsdisken i boot ordningen?

Ska göra det men fattar inte varför den skulle göra så datorn segar fastän den inte är formaterad. Den har ju inget med uppstarten att göra.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gamedevil82:

Ska göra det men fattar inte varför den skulle göra så datorn segar fastän den inte är formaterad. Den har ju inget med uppstarten att göra.

Är disken fysiskt defekt kan vad som helst hända. Samma sak som att hänga på ett ruttet släp med hoprostade bromsar på en bil. Båda blir okörbara, eller mindre, även om bara ena delen är trasig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gamedevil82:

Ska göra det men fattar inte varför den skulle göra så datorn segar fastän den inte är formaterad. Den har ju inget med uppstarten att göra.

Den har visst med starten att göra då den ska spinna upp och sedan hittas av bios/UEFI och dessutom i AHCI som brukar ligga senare i starten på vissa mobos, men kanske inte så mycket som en minut. Har ni disable:at allt som inte behöver vara igång i bios/UEFI:n typ seriella portar sökning efter ev floppy och dylikt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag tänker att systemet försöker först försöker starta från lagringsdisken och hittar några boot sektorer på den, försöker läsa in dem och upptäcker att de är skadade. Då först försöker systemet starta från SSD:n istället. *bara spekulationer från min sida*

Jag skulle sen sett till att SSD:n är första och enda boot device i BIOS. Det finns ingen som helst anledning till att ens försöka starta från någon annan enhet än systemdisken. Vill man starta upp datorn från en CD till exempel så får man gå in och ändra i BIOS den gången, eller använda boot menyn.

Permalänk
Inaktiv

Precis som jupiter sa. Så ska det lösa sig!

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Jag tänker att systemet försöker först försöker starta från lagringsdisken och hittar några boot sektorer på den, försöker läsa in dem och upptäcker att de är skadade. Då först försöker systemet starta från SSD:n istället. *bara spekulationer från min sida*

Jag skulle sen sett till att SSD:n är första och enda boot device i BIOS. Det finns ingen som helst anledning till att ens försöka starta från någon annan enhet än systemdisken. Vill man starta upp datorn från en CD till exempel så får man gå in och ändra i BIOS den gången, eller använda boot menyn.

Ssdn är satt som enda boot option. Jag har en annan disk hemma som vi ska prova med.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]