Fel vid IPMI firmware uppdatering av X10SL7-F-O

Permalänk
Medlem

Fel vid IPMI firmware uppdatering av X10SL7-F-O

Hej!

Skulle uppdatera lite olika grejer på ESXi-servern. Däribland; BIOS, IPMI-firmware, ESXi 5.1 u1 -> 5.5. Tyvärr så gick inte IPMI uppdateringen särskilt bra. IPMI kraschade precis i början av uppdateringen och vägrar nu svara på anrop.

Gjorde en felanmälan till supporten och fick svar. Hade dock hoppats på något mer uttömmande och kanske tom något knep jag inte testat men det fick jag inte och därför skriver jag till er!

Ber om ursäkt för att jag inte översatt nedanstående!

Min felanmälan:

Citat:

When flashing IPMI firmware 1.07 -> 1.23 through web browser (firefox 26) there was no progress. It stayed at 0% for several hours. The IPMI Firmware Revision status in BIOS is now "Not working". And LE5 led on motherboard is not lit up.

The following error is received while trying to update firmware to SMT_X10_123.bin with AdUpdate.exe through DOS7.1:

"Fail:w1 inbyte = 255
ERROR:SEND "GetFWUpdateInfo" COMMAND TO BMC FAILED
REBOOTING THE BMC ...
Fail:w1 inbyte = 255
Execute Cold Reset Fail"

Seems like the BMC is unable to reply or reboot. CMOS was cleared and power was unplugged for 30 min and still no change.

Deras svar:

Citat:

Please remove all power from your system for about 30 seconds. This will force IPMI to reinitialize if possible.
If this is not possible then I could anly advise to send in your board to RMA.

We recommend to flash your firmware through the browser interface and not through DOS, although this is possible.

Finns det något mer jag skulle kunna testa för att återställa IPMI-funktionaliteten. Är det möjligt att programmera IPMI-modulerna utan att den själv hanterar själva skrivningen? Eftersom all funktionalitet fungerar utom just IPMI-modulen så vill jag helst inte skicka in moderkortet innan jag kan ersätta det med ett identiskt!

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk

Finns det någon ipmi cli tool till ditt moderkort som du kan köra från operativet? eller kan du komma in i bmc bios vid boot?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB