Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

BSOD vid BIOS ändring?

Har lite problem här och undrar om någon varit med om liknande?

När jag försöker att överklocka eller ändra något inne i BIOS så får jag Bluescreen of death hela tiden. Kvittar om jag försöker höja 0.1ghz eller mer.

Bluescreesen är olika hela tiden, memory_management.. sen 2st om system_ någonting. Googlar man dom så får man inte fram någon någon direkt hjälpsam information.

MSI Z77A-G41 ATX
Intel Core i5 3570K 3.4 GHz (Ivy Bridge)
ASUS GeForce GTX 660 2048MB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Någon som haft dessa problem och vet vad det beror på?
Försökt både med autotune och manuellt.
Både i BIOS och Intels tuning program.

Måste vara den första datorn som beter sig så här vid överklockning för min del iallafall, tempen ligger helt normalt dom med CPU'n ligger på max 77 i load.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Mar 2008

Kul att du förpestar Swec också om du är trevlig kanske någon hjälper dig (dvs motsatsen till vad du gjorde på fragbite.) kommer dock inte hjälpa dig pga din tidigare attityd.

Skrivet av shaggz92:

Antar att du inte vet vad du pratar om?

Du frågade inte om jag var okunnig, det där är en indirekt dumförklaring av mig när jag föreslog det vanligaste felet hos folk som aldrig klockat något förut... Hade du skippat "antar" och bara sagt: nej jag har * inställningar, vet du vad du pratar om? hade det varit mycket vänligare. Du kanske har hört talesättet man får svar som man frågar...

Skrivet av shaggz92:

¨Mer kräm¨Var ditt svar på fb och jag frågade endast om du var helt okunnig. Finns inget otrevligt med det.
Sluta nu att förpesta mina trådar som du nu kallar det och spendera din tid åt något vettigt istället.

Nämen titta du fick hjälp när du inte dumförklarar folk som kan hjälpa dig... Hoppas du lärt dig något av det här till nästa gång du behöver hjälp. Prova det nästa gång så kan jag gladeligen hjälpa dig. "Mer kräm" som svar låg på exakt samma nivå som frågeställningen (hej jag får bsod, jag tänker inte bifoga inställningar för de är lagom...)

Dessutom hade det räckt om du hade tagit dig tid att läsa stickys här på swec... Det är är även en fördel att bifoga sina inställningar och inte bara skriva jag har ändrat xx (jaha vad har du ändrat det till?), och sedan, jag har tillräckligt (jaha vad fan är tillräckligt?)... Vad man ändrat och vad man lämnat på auto och vilken biosversion man har är kutym att ha med när man ber om hjälp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

¨Mer kräm¨Var ditt svar på fb och jag frågade endast om du var helt okunnig. Finns inget otrevligt med det.
Sluta nu att förpesta mina trådar som du nu kallar det och spendera din tid åt något vettigt istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Kanske lite långsökt, men är BIOS uppdaterat? Dels stöds processorn först från och med BIOS 2.3, dels nämner 2.4 "Enhance OC function".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstaden
Registrerad
Jan 2014

Har du testat att uppdatera bios på moderkortet, kan se på deras sida att det har duggat tätt med uppdateringar. Bl.a just för minneskompabilitet. Kanske inte är det som strular vid OC, men värt ett försök --> http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G41.html#/?div=BIOS

Asus Z87-Pro | Intel i7-4770K (OC 4.3GHz) | Corsair H100i w/ Corsair SP120 PWM Quiet Ed x2 | Corsair Dominator Platinum 2133 (32GB) | Corsair AX760i | Samsung SSD 840 Pro 256GB | WD WD2003FZEX Caviar Black 2TB | ASUS STRIX GeForce GTX 1080 A8G GAMING | Fractal Design Define R5 w/ Corsair AF140 Quiet Ed x3 | Logitech Performance MX | Corsair K70 Vengeance | Windows 7 Ultimate | Dell U2713 HM + Acer Predator XB271HU IPS