[Nybörjarfråga] Installera Windows 8 på ny SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweclockers.se
Registrerad
Okt 2007

[Nybörjarfråga] Installera Windows 8 på ny SSD

Hej på er,

Köpte i dagarna en SSD som jag tänkt använda som systemdisk. Problemet är att min nuvarande Windowsinstallation är en OEM-installation på en Komplettdator, och jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att 'få över den på min SSD'. Jag har en nyckel, men så fort jag försöker få ner en .ISO via Windows downloadern så får jag felmeddelandet "Den här produktnyckeln kan inte användas för att installera en återförsäljarversion av Windows 8".

Det jag har försökt göra utöver det jag nämnde ovan är:
- Skapa en återställningspartition på ett USB och sedan "installera" den på min SSD.
- Klona min hårddisk som håller Windows till SSDn för att sen koppla från den mekaniska och boota från SSDn. (Vilket inte gick.)

Har ni några bra idéer eller lösningar?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av NossliN:

Hej på er,

Köpte i dagarna en SSD som jag tänkt använda som systemdisk. Problemet är att min nuvarande Windowsinstallation är en OEM-installation på en Komplettdator, och jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att 'få över den på min SSD'. Jag har en nyckel, men så fort jag försöker få ner en .ISO via Windows downloadern så får jag felmeddelandet "Den här produktnyckeln kan inte användas för att installera en återförsäljarversion av Windows 8".

Det jag har försökt göra utöver det jag nämnde ovan är:
- Skapa en återställningspartition på ett USB och sedan "installera" den på min SSD.
- Klona min hårddisk som håller Windows till SSDn för att sen koppla från den mekaniska och boota från SSDn. (Vilket inte gick.)

Har ni några bra idéer eller lösningar?

Tack på förhand!

Om du inte kan skapa en återställning till ett USB och sedan installera detta med den nyckel du fått av Komplett så har du fått felaktiga grejer av Komplett. Den nyckel du fått ska naturligtvis funka tillsammans med återställningsmediat.

Att klona disken borde dock funkat. Vad var det som inte funkade med att göra så?

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweclockers.se
Registrerad
Okt 2007

Det går att skapa en återställnings-USB, det går också att boota från den och använda den. Problemet i det skedet är bara att jag inte kan välja vilken disk jag ska installera Windows på, utan det är just en återställningsgrej. Den känner av var Windows ligger och jobbar utifrån det. (Som jag uppfattar det).

Kloningen gick, men när jag kopplat ifrån min ursprungliga mekaniska OS-disk och bootade från SSDn (med klonen på) så fick jag ett meddelande som sa att det inte kunde hittas något OS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Nov 2006

Koppla loss (rent fysiskt) din gamle disk och testa att boota från USBn igen? bör väl gå att göra en clean install då?

SPELBURK: DEFiNE R3 | i7 7700k + NH-U12P | MSi Z2770 PR0 | GiGABYTE 1080 Ti OC | CORSAiR HX 650W | CORSAiR 3200MHZ 16GB | SSD: iNTEL 120GB / CORSAiR LE 960GB | ACER PREDATOR X34A ULTRA-WiDE | LOGiTECH PRO GAMING+FUNC SURFACE 1030L | DEViCES: MACBOOK PRO 13" RETiNA MiD-2014 | SAMSUNG S8 | iPAD MiNi 2.... toaunderhållning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweclockers.se
Registrerad
Okt 2007

Då får jag ett meddelande om att jag "saknar nödvändiga enhetspartitioner". Finns det något sätt så man bara kan boota och själv få välja enheten man vill installera Windows på?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Angående att clona så tror jag att du bara missat något steg eller checkbox. Jag kan rekommendera följande guide som hjälp. Programmet som används är väldigt bra och gratis.
http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid+state...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweclockers.se
Registrerad
Okt 2007

Faktum är att det va exakt så jag gjorde, med just det programmet som de föreslår i artikeln.

Jag tänkte nyss jag skulle ge det ett försök till genom att formatera huvuddisken och sen klona den igen för att verkligen dubbelkolla att jag inte missat något. Men nu låter den mig inte ens återställa hårddisken, får upp meddelandet "saknar nödvändig enhetspartition" hur jag än gör.

Frustrerad så ger jag faktiskt upp för dagen nu. Men vad har jag för alternativ? Windows va ju en del av paketet jag har köpt och jag vill inte bara kasta bort en nyckel. Finns det något annat sätt att installera Windows på SSDn och sen formatera den mekaniska disken?

Stort tack för all hjälp hittills!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av NossliN:

Faktum är att det va exakt så jag gjorde, med just det programmet som de föreslår i artikeln.

Jag tänkte nyss jag skulle ge det ett försök till genom att formatera huvuddisken och sen klona den igen för att verkligen dubbelkolla att jag inte missat något. Men nu låter den mig inte ens återställa hårddisken, får upp meddelandet "saknar nödvändig enhetspartition" hur jag än gör.

Frustrerad så ger jag faktiskt upp för dagen nu. Men vad har jag för alternativ? Windows va ju en del av paketet jag har köpt och jag vill inte bara kasta bort en nyckel. Finns det något annat sätt att installera Windows på SSDn och sen formatera den mekaniska disken?

Stort tack för all hjälp hittills!

Jag tycker att du ska kontakta Komplett och kolla om de kan hjälpa dig. Har du kvar någon fungerande Windowsinstallation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweclockers.se
Registrerad
Okt 2007

[Follow upp]

Lyckades till slut få rätt på hårddiskarna och lyckades boota upp SSDn med operativsystemsklonen efter att ha gjort om allt två gånger. Följde guiden länkad ovan och formaterade sen den ursprungliga hårddisken. Tack för all hjälp!