Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Bästa kylarna(CPU och vanliga)

Hej!

Ska till USA i sommar och tänkte köpa en del komponenter eftersom det är så pass stor prisskillnad. Tänkte köpa fyra fläktar till chassit och en vattenkylare till CPU. Vad föredrar ni för fläktar? Skulle vara kul att så småningom nå 5+ ghz "klubben" o slå på stort när man köper kylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Snackar vi en sluten vattenkylare, typ Corsair H100i, eller ska du bygga en custom-loop?

Fläktar kan väl knappast vara sååå mycket billigare i USA? Jag menar visst du sparar några kronor, men att vänta till i sommar för att spara några kronor känns väl lite konstigt. Ska du till USA borde du spara ihop till lite dyrare delar. Då finns det mycket pengar att spara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Tips kan ju också vara att köpa de komponenter som har låg felfrekvens, eftersom en RMA inte är så smidig...

i5 4690k / Asrock z97e-itx ac / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / Samsung 840 Evo / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2013

enda jag har tyckt var prissvärt att köpa i usa är dem störrar komponenterna: MB, GFX, CPU, Minne, HDD/SSD, Chassi... Kyllning, väl bara om du vill bygga äget waterloop och köper alle grejorna där, då kanske du kan spara lite pengar.

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Daniel2508:

enda jag har tyckt var prissvärt att köpa i usa är dem störrar komponenterna: MB, GFX, CPU, Minne, HDD/SSD, Chassi... Kyllning, väl bara om du vill bygga äget waterloop och köper alle grejorna där, då kanske du kan spara lite pengar.

Det som jag tittat på så har allt varit billigare, Ram, Grafikkort och kylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av antepannte:

Snackar vi en sluten vattenkylare, typ Corsair H100i, eller ska du bygga en custom-loop?

Fläktar kan väl knappast vara sååå mycket billigare i USA? Jag menar visst du sparar några kronor, men att vänta till i sommar för att spara några kronor känns väl lite konstigt. Ska du till USA borde du spara ihop till lite dyrare delar. Då finns det mycket pengar att spara.

Vill helst ej bygga någonting eget. Då kan mycket gå snett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tips kan ju också vara att köpa de komponenter som har låg felfrekvens, eftersom en RMA inte är så smidig...

Är inte så värst erfaren så förstår inte exakt vad du menar, kan du förklara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av CIocker:

Är inte så värst erfaren så förstår inte exakt vad du menar, kan du förklara.

Om du köper en sluten vattenkylare och den sedan går sönder. Om du då måste skicka den till USA för att få den lagad så blev det helt plötsligt inte så billigt längre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av CIocker:

Vill helst ej bygga någonting eget. Då kan mycket gå snett.

Okej. Då kan du kanske spara ca 200 kr om du köper en H100i och 4 fläktar i USA mot att du hade handlat det i Sverige

Nackdelen är ev. garantiärenden som kan bli lite svårt om det är något som är köpt från en butik på andra sidan Atlanten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av niclasc:

Om du köper en sluten vattenkylare och den sedan går sönder. Om du då måste skicka den till USA för att få den lagad så blev det helt plötsligt inte så billigt längre

Tänker man så om allt kommer det bli dyrt, ska jag köpa alla försäkringar som finns också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av antepannte:

Okej. Då kan du kanske spara ca 200 kr om du köper en H100i och 4 fläktar i USA mot att du hade handlat det i Sverige

Nackdelen är ev. garantiärenden som kan bli lite svårt om det är något som är köpt från en butik på andra sidan Atlanten.

Får väl förlita mig på att delarna håller, det är väl inte alltför stor risk att saker i datorn går sönder om det är ordentligt kylt osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av CIocker:

Tänker man så om allt kommer det bli dyrt, ska jag köpa alla försäkringar som finns också?

Det är så att du i Sverige slipper betala frakt vid garantiärenden, och då får det löst helt gratis. Om du handlar i USA måste du däremot betala frakt dit, oftast ett par hundralappar. Färdiga vattenkylare är inte allt för pålitliga.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av CIocker:

Saken är väl den att vissa slutna vattenkylare har ganska hög felfrekvens, och då är det väl onödigt att köpa en utav de som har hög felfrekvens när det finns de som har lägre?

Har för mig att t.ex. Antec 620 och Corsair H60 har haft ganska hög felfrekvens med pumparna, då är det väl onödigt att köpa någon av dem och komma hem med en kylare som låter som kaffekokare.

Jag hade, av denna anledningen, satsat på en luftkylare eller typ Corsair H100i.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Marcusk:

Det är så att du i Sverige slipper betala frakt vid garantiärenden, och då får det löst helt gratis. Om du handlar i USA måste du däremot betala frakt dit, oftast ett par hundralappar. Färdiga vattenkylare är inte allt för pålitliga.

Så det är bättre att bygga egen? Tänkte köpa nytt grafikkort och ram där också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Rydisen:

Saken är väl den att vissa slutna vattenkylare har ganska hög felfrekvens, och då är det väl onödigt att köpa en utav de som har hög felfrekvens när det finns de som har lägre?

Har för mig att t.ex. Antec 620 och Corsair H60 har haft ganska hög felfrekvens med pumparna, då är det väl onödigt att köpa någon av dem och komma hem med en kylare som låter som kaffekokare.

Jag hade, av denna anledningen, satsat på en luftkylare eller typ Corsair H100i.

Vill ej ha luftkylare, vattenkylare är väl bättre om man ska överklocka mycket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av CIocker:

Marginellt i de flesta fall. Och de brukar oftast låta mycket mer.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av CIocker:

Inte nödvändigtvis. En bra luftkylare är fortfarande tystare och kan kyla mer.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Rydisen:

Marginellt i de flesta fall. Och de brukar oftast låta mycket mer.

Tittar man på de som överklockat över 5ghz så har i alla fall över 90% vattenkylare. Så mycket mer låter de väl inte och tror inte jag skulle störa mig alltför mycket om det låter mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av CIocker:

Bara om du bygger eget.

De enda av de färdiga vätskekylarna som är lite bättre än de stora luftkylarna är de med dubbelradiator (2x120mm-fläkt eller 4x om man kör push+pull") men då låter de som ovan skrev en del mer eftersom det är fler och mindre fläktar, plus en pump som ska vara igång.

Jag själv valde en Phanteks, sambon kör en Noctua NH-D14 och hennes bror en Silver Arrow. Alla klarar av att köra överklockade 1090t och FX-8120 på 4-4,2GHz utan att det går över rekommenderade 62 grader i full belastning (Intel kan ju dock gå lite högre utan att det är någon fara för CPUn).

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av CIocker:

Tittar man på de som överklockat över 5ghz så har i alla fall över 90% vattenkylare. Så mycket mer låter de väl inte och tror inte jag skulle störa mig alltför mycket om det låter mer.

Jag har en H100 och är väldigt nöjd med den, kyler väldigt bra. Den är dessutom knäpptyst, mina chassifläktar låter mer. Dock bytte jag ut
originalfläktarna mot Corsair SP 120mm Quiet edition.

Jag skulle dock inte köpa kylare i USA, de delar som det är störst risk att få problem med är RAM och kylare. T.ex. om du får ett ex som låter mycket kan du få det utbytt, och det skulle bli väldigt dyrt om du måste skicka den till USA för det.

Freddie

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 2500k 3.3ghz @ 4.5ghz + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 660 OC SLI - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Gigabyte Z68XP-UD3 - RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 8.1 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av blackeagle:

Bara om du bygger eget.

De enda av de färdiga vätskekylarna som är lite bättre än de stora luftkylarna är de med dubbelradiator (2x120mm-fläkt eller 4x om man kör push+pull") men då låter de som ovan skrev en del mer eftersom det är fler och mindre fläktar, plus en pump som ska vara igång.

Jag själv valde en Phanteks, sambon kör en Noctua NH-D14 och hennes bror en Silver Arrow. Alla klarar av att köra överklockade 1090t och FX-8120 på 4-4,2GHz utan att det går över rekommenderade 62 grader i full belastning (Intel kan ju dock gå lite högre utan att det är någon fara för CPUn).

Då är det väl ändå bäst att bygga egen om det inte är alltför svårt. Måste överklocka en hel del eftersom jag flyger i simulator och det tar 100x mer på datorn med en del tillägg och maxade settings i config än BF4 ultra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av FreddieT:

Jag har en H100 och är väldigt nöjd med den, kyler väldigt bra. Den är dessutom knäpptyst, mina chassifläktar låter mer. Dock bytte jag ut
originalfläktarna mot Corsair SP 120mm Quiet edition.

Jag skulle dock inte köpa kylare i USA, de delar som det är störst risk att få problem med är RAM och kylare. T.ex. om du får ett ex som låter mycket kan du få det utbytt, och det skulle bli väldigt dyrt om du måste skicka den till USA för det.

Freddie

Om jag köper fyra fläktar där till chassit och en går sönder kan jag kompletteringsköpa en hemma i Sverige och det lär fortfarande bli billigare.
Kanske köper RAM om det är stor risk för att det går sönder här hemma men grafikkort kommer jag definivt köpa där, titta prisskillnaden på GTX 780 och den var massiv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

Du vet säkert redan det men tänk på att amerikanska butiker inte skriver ut priset med moms, så beroende på delstat får du plussa på 10-25% säkert och då är det inte så himla mycket billigare längre. Ja billigare så klart men skillnaden är inte dunderstor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ethernal:

Du vet säkert redan det men tänk på att amerikanska butiker inte skriver ut priset med moms, så beroende på delstat får du plussa på 10-25% säkert och då är det inte så himla mycket billigare längre. Ja billigare så klart men skillnaden är inte dunderstor

Det vet jag och skatterna är inte så höga. Ska åka bil från San Francisco till New York så har en del delstater att välja mellan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av CIocker:

Om jag köper fyra fläktar där till chassit och en går sönder kan jag kompletteringsköpa en hemma i Sverige och det lär fortfarande bli billigare.
Kanske köper RAM om det är stor risk för att det går sönder här hemma men grafikkort kommer jag definivt köpa där, titta prisskillnaden på GTX 780 och den var massiv.

Ja, jo, fläktarna spelar väl ingen större roll då de är billiga även i Sverige. Det var själva H100i'n jag pratade om

Freddie

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 2500k 3.3ghz @ 4.5ghz + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 660 OC SLI - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Gigabyte Z68XP-UD3 - RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 8.1 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av ethernal:

Precis. Vissa delstater har dock inte moms, så jag skulle nog säga 0-25% om jag var petig...

i5 4690k / Asrock z97e-itx ac / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / Samsung 840 Evo / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)