Permalänk

Luftkylning VS Sluten vattenkylare

Vad är för och nackdelarna med varje del?

Det jag vet är att ibland så täcker Stora luft kylare ram minnen eller att slutna vattenkylare kan läcka och förstöra datorn.

Hjälp tack!

PS: Finns det bra luftkylare som ej täcker några ram slots?

Permalänk
Medlem

Luftkylare ät SÅ MYCKET tystare. Och om du vill ha en som inte täcker ram slots, fixa en Noctua NH-U14S.

Permalänk

Kan man byta fläkt på den för att den där färgen är inte snygg asså, men hur tysta är slutna vattenkylare? Jag trodde att de var så tysta som sina fläktar?

PS: Finns det många ''bra'' luftkylare som ej täcker ram slots?

Permalänk
Medlem

Luftkylare är bättre.

Jag har haft Corsair h70, ett vattenkylningskit. Visst det kylde väldigt bra, men pumpen låter illa. Risken att det läcker är liten men den finns.

Jag böt den på ett lan mot en Noctua NH-U9B SE2. Varför?

Jo, även om Noctuan inte kylde lika bra, så var den fruktansvärt mycket tystare. Den håller även mycket bättre. (På slutna vattenkylare finns det så mycket mer som kan gå fel. Radiatorn kan läcka, slangen kan läcka/lossna, pumpen kan lägga av.

På en luftkylare är worst case scenario att en fläkt lägger av.

För att sammanfatta det hela:

En luftkylare för 700 spänn kyler lika bra som en vattenkylare för 700 spänn.
En luftkylare är tystare och mer pålitlig.
En luftkylare tar mer plats och kan innebära svårigheter med minnena.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

PS: Finns det många ''bra'' luftkylare som ej täcker ram slots?

Det beror ju lite på vilket moderkort man har och hur nära det är till RAM-slottarna också...

Viktigast är dock hur höga RAM-minnen man har, kombinerat med hur hög kylaren är. Är inte ramstickorna alltför höga så går de fritt från kylaren och fläkten och då spelar det mindre roll om CPU-kylaren tar plats ovanför.

...

En stor bra luftkylare annars som är förvånansvärt snäll mot RAM-utrymmet är Thermalright HR-02. (Macho kallad)
Den är förskjuten så att kylaren hamnar mer bakåt mot bakfläkten istället. (så det kan bli trångt åt det hållet istället i vissa lådor )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Ok några frågor till, finns det vattenkylare som är tystare än tysta luftkylare? I så fall vilka.

H80i eller H75 (inte h70), vilken är tystare?

Permalänk
Medlem

Har själv en Corsair H100i med andra fläktar än originalen och har därmed bättre kylning och lika om inte bättre ljudnivåer än de flesta luftkylda cpu kylare.

Permalänk

En sluten vattenkylning blir nog aldrig lika tyst som en rejäl luftkylare (Vid samma kylförmåga)

Bytte nyligen från en Swiftech H220 till Noctua NH-D14 och är riktigt nöjd, Mkt tystare och jag når fortfarande samma klockfrekvenser

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preorded:

Har själv en Corsair H100i med andra fläktar än originalen och har därmed bättre kylning och lika om inte bättre ljudnivåer än de flesta luftkylda cpu kylare.

Du har en god poäng där. Slutna vattenkylare låter "nästan" ingenting. Har gamla varianten av H100 och jag hör INTE pumpen. Ljudet beror ju helt på vilka fläktar man sätter på radiatorn.

Sen kanske jag inte köper slutet vattenkylning om min H100 slutar funka. Har ett Corsair 800D och har gott om plats. Samt att Radator och fläktar sitter i toppen och då kanske man får en "tystare" dator med en bra tornkylare då fläkten(arna) kommer längre bort från örat.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på luftkylare, har sluten vattenkylare själv (CM 120M) pumpen både låter och skapar vibrationer.
Luftkylare med dubbla Cougarfläktar Push/Pull hade jag kört på om jag vore du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Ok några frågor till, finns det vattenkylare som är tystare än tysta luftkylare? I så fall vilka.

H80i eller H75 (inte h70), vilken är tystare?

Nej, alla kommer med fläktar som låter mer än luftkylare i samma prisklass, förutom fläktar har vattenkylare en pump som kan låta och eftersom att du skruvar fast radiatorn i chassit kommer mer ljud lämna chassit.

Vilka ramminnen har du? Noctua NH-U14S är det bästa köpet när det gäller kylare just nu, toppklass på nästan alla punkter förutom att den är lite dyr. Färgen betyder kvalite och byter du fläkten kommer du göra ett nedgradering.
Är utseendet viktigt är be quiet! CPU Cooler Dark Rock 2 ett alternativ

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoer:

fixa en Noctua NH-U14S.

Kan absolut rekommendera den. Löjligt tyst och kyler bra. Känns också väldigt stabil och välkonstruerad. Helnöjd. Det enda jag kan tänka mig är att fläktarna har Noctuas typiska färger men jag har inget fönster på mitt chassi så det stör mig inte. Som en extra bonus kan man ha högprofilminne i den närmaste slotten.

Permalänk
Medlem

Lägger ochså min röst på en luftkylare :). Hade en Corsair H80I innan som lät som ett tröskverk :/. Bytte till en Noctua NH-D14 som jag ställde ner varvtalet i bios. Kan knappt höra den fast den kyler riktigt bra :).

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem

har haft corsair h100i och Noctua u12s med 2x noctua nh-12f på båda i ett R4 chassi
Båda har sina för och nackdelar.
Detta är mina uppfattningar runt produkter.

h100i:
+
ingen tyngd på cpu-socketen
snygg
kyler hyffsat
flyttar varma luften ur chassit.

-
firmware krånglar
måste ha 240mm rad plats
risk för läckage
inget luftflöde runt vrm
måste ta bort moduventen
(korta slangar imo)

U12S
+
tyst
kyler ruskigt bra
ingen konflik med höga ramprofiler
snygg
tyst(are)

-
tynger ner socketen och moderkortet

Hoppas detta hjälper
//Zackord

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Inaktiv

Custom vattenkylning hur är det där?

Permalänk

Custom cooling

Nej för avancerat för mig, jag har valt att köra på H75 av egna val sam ten i7 4770, ja du hörde mig 4770!!

Permalänk
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Ok några frågor till, finns det vattenkylare som är tystare än tysta luftkylare? I så fall vilka.

H80i eller H75 (inte h70), vilken är tystare?

Nej inte med fläktarna som medföljer AIO kylarna.

Byter du däremot ut fläktarna på tex. en H110i mot bra tysta fläktar så får du en bättre presterande kylare som är i princip ljudlös.

Problemet med AIO vattenkyl är just fläktarna dom skickar med, dom är oftast skit och för ett jäkla oljud.

Permalänk

Exakt jag tänkte byta ut fläktarna på t ex h75 mot 2 Sp quiet edition fans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Custom vattenkylning hur är det där?

Köper du bra skit är inte pumpen något problem och med fläktkontroller och bra fläktar blir det ganska tyst också.

Permalänk
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Vad är för och nackdelarna med varje del?

Det jag vet är att ibland så täcker Stora luft kylare ram minnen eller att slutna vattenkylare kan läcka och förstöra datorn.

Hjälp tack!

PS: Finns det bra luftkylare som ej täcker några ram slots?

Gillar denna tråden

Fördelarna med luft kylare enligt mig är att de är billiga och snygga samt många utav de nyare tornkylare som finns ute på marknaden i nuläget presterar väldigt bra jämfört med för några år sedan då de "gamla" processorerna som alstrade för mycket värme inte hade samma förmåga att leda bort värmen. I dagens Ivy samt Haswell kanske det går bra med en mindre och smidigare variant för att kyla en cpu bra. Därav ger jag luftkylaren ett utmärkt slagnummer för att kunna trycka lite på det segment med vattenkylare som kommit nu de senare åren för att nästan helt ta över.

Den i dagens marknad starkaste ståndpunkt i de slutna vattenkylarna är att de är nästan lika enkla att installera i sitt system som en vanlig luftkylare. Och även estetiska synpunkter som att man kan framhäva moderkortet och alla expansionsmöjligheter bättre. De är även en billig lösning i det korta loppet, men på sikt är de en dålig investering då underhåll på många system som går flera timmar per dag inte riktigt fokuseras på just den "tråkiga" kylaren. Men helt klart en rolig och smidig grej att ha i ett kompakt system med lite möjligheter.

Har själv använt både slutna vatten och vanliga luftkylare de senaste åren ända sedan Corsair lanserade sin H50. Kör nu en Tundra 02 från Silverstone och är galet nöjd med utseendet men kanske inte prestandan, inte för att den är dålig mer än att det knappast blev någon skillnad från min gamla H40.

Kör en Akasa mini luftkylare till min itx burk och är helt okej kör Bf4 på den utan problem eller oro över värmebelastning. Så åter till det jag skrev o början dagens cpuval bland gamers är helt en återspegling av vilken kylare man kör med. Ett high gaming system kanske kräver mer av kylare än vad ett low surfing gör men det slutar alltid enligt mig på hur man vill att datorn ska se ut utseendemässigt. Låter kommer datorn göra oavsett kylare, pump eller icke. Sedan är det helt personligt vad man trycker in i systemet.
Hade!

Permalänk

Jag lägger min röst på luftkylare. den ända gången vattenkylare är bättre är ifall du ska klocka som sataaaan, ändå blir där inte så stor skillnad...
Själv har jag en noctua nh-d14 på min 2500k i 4,5ghz och har satt fläktarna på en fast hastighet (helt ljudlösa) och kommer inte över 70 grader i prime.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M