Backplate till Zotac GTX 780 AMP ed.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Backplate till Zotac GTX 780 AMP ed.

Har googlat o googlat men hittar inga klara svar..
Vill alltså ha en backplate för GTX 780, mer specifikt för Zotac AMP Ed.

Har förstått att EVGA har en version, men inga svar på om den passar till Zotac-modellen.
Har även sett några andra modeller på bild, men inte något namn.

Snubblade över den här, som är ett 760:
http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Limited-Edit...
Så hoppet kvarstår...

Eller passar till och med backplate från GTX 680 till mitt kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Jag vet att EK's Titan-backplate passar till Zotac GTX 780 om du kan leva med att det står Titan på plattan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av antepannte:

Jag vet att EK's Titan-backplate passar till Zotac GTX 780 om du kan leva med att det står Titan på plattan.

Den här? http://www.inet.se/produkt/5331139/ek-fc-titan-backplate

Tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Exakt. Ditt kort står även med på EK's officiella kompatibilitetslista så det är bara att köpa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av antepannte:

Exakt. Ditt kort står även med på EK's officiella kompatibilitetslista så det är bara att köpa

Tack!!

Men blev lite osäker på om det krävs ett vattenblock för att fästa det, har för mig att jag stötte på samma sak på en annan backplate med just det.

Edit: Det var det här jag syftade på
" http://www.xs-pc.com/waterblocks-gpu/razor-gtx-titan-780-back...
Please note: This backplate requires an XSPC Razor waterblock for installation and cannot be installed with the original heatsink."

Men nu har jag beställt den sista EK-FC Titan Backplate från inet. Jag återkommer med hur pass den passar.
I värsta fall får jag modifiera fästen.

Tack för all hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Nu har plåten anlänt. Mycket snygg!
Bara att invänta själva grafikkortet så man kan testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Osäker om någon faktiskt läser den här tråden, men jag postar utifall att.
Skruvarna som följer med passar inte.

Har läst en del på forum och hittat tips om att M2x6mm alternativt 8mm ska passa.

Bild på backplaten omonterad:

Passar perfekt till chassit: hmm, underligt att bilden är roterad på forumet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skarpnäck
Registrerad
Mar 2011

Backplaten passar endast om du har ett vattenblock från EK. Det står tydligt på deras sida. Desuttom är en backplate ganska onödigt för ett 780 då kortet inte har ram-minnen på baksidan som behöver kyla, som på GTX Titan. Då är backplaten endast för "looks" och dessutom riskerar du även att kortsluta kortet om du modifierar fästena då de är gjorde med otroligt precision. Jag har 3 backplates hemma

Saxat från EKWB

"This backplate is guaranteed to be compatible only with nVidia reference design GeForce GTX Titan graphics card in combination with any EK-FC Titan series water block. No other water blocks are officially supported! Please check our Cooling Configurator for detailed compatibility list!"

Gaming:[Asus Zenith]-[AMD TR 1950X]-[Corsair Dominator 3000mhz 32GB]-[GTX 1080 Ti]-[CL SMA8]:.(soon)
Server(ESXi):[Supermicro X10SDV-8C-TLN4F]-[Intel Xeon D1541]-[32GB ECC]-[32GB SataDom + 1TB Samsung 960EVO]:.
Server(unRAID):[Supermicro X10SL7-F]-[Intel Xeon 1240L V3]-[32GB ECC]-[36TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av AquaRelliux:

Backplaten passar endast om du har ett vattenblock från EK. Det står tydligt på deras sida. Desuttom är en backplate ganska onödigt för ett 780 då kortet inte har ram-minnen på baksidan som behöver kyla, som på GTX Titan. Då är backplaten endast för "looks" och dessutom riskerar du även att kortsluta kortet om du modifierar fästena då de är gjorde med otroligt precision. Jag har 3 backplates hemma

Saxat från EKWB

"This backplate is guaranteed to be compatible only with nVidia reference design GeForce GTX Titan graphics card in combination with any EK-FC Titan series water block. No other water blocks are officially supported! Please check our Cooling Configurator for detailed compatibility list!"

EKWB lämnar bara garanti att den passar på referensdesignade Titan, men kan passa på andra modeller enligt deras visuella bedömning.

Den enda skillnaden mellan Titan och Zotac 780 vad gäller backplaten är storleken på skruvhålen i kylaren.
Skruvarna som EKWB skickar med är för stora för Zotac-kylaren, men det var lättlöst med M2-skruvar.

Säkrade även upp med kyltejp mellan plåt och kretskortets högsta punkter så det inte blir någon kortslutning. Men bara för att tydliggöra, det är bara för "looks" jag använder backplaten.

Tack för ditt svar och omtanke