Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Bluescreen!

Jag har sedan kanske 2 veckor tillbaka börjat få bluescreens och jag har inte en blekaste aning om varför. Jag har inte köpt något nytt nyligen direkt jag köpte en http://www.webhallen.com/se-sv/dator...=search:result och 4 GB till i ram i augusti och det har funkat klockrent hela tiden så kan inte tänka mig att det är något fel med det. Temperaturerna ser inte ut att vara något fel på heller. Jag har även precis formaterat om datorn helt och hållet så jag vet faktiskt inte vad jag ska göra för att lösa detta. Jag testade även med att köra med en äldre drivrutin till grafikkortet då jag trodde att det var det som var felet, jag började nämligen få bluescreens någon gång då jag uppdaterade till senaste. Men jag fick nyss bluescreen igen. Är det något jag missat som ni vill veta så säg till och hoppas någon kan hjälpa mig med denna skiten. Tack på förhand! Kör Windows 7 Home Premium äkta vara med!

Körde precis whocrashed och detta meddelande fick jag av det

On Tue 2014-01-28 13:20:38 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012814-14913-01.dmp
This was probably caused by the following module: cdd.dll (0xFFFFF96000736D15)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF900C2890770, 0x0, 0xFFFFF96000736D15, 0x0)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\cdd.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Canonical Display Driver
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Thu 2014-01-23 22:21:00 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012314-16317-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x71F00)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8000303C01E, 0xFFFFF88004640DE0, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 2014-01-16 15:49:25 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\011614-15506-01.dmp
This was probably caused by the following module: win32k.sys (win32k+0xC4283)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF96000134283, 0xFFFFF8800B038020, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\win32k.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Win32-drivrutin för flera användare
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Hade ett likadant meddelande från förra bluescreenen med men vad ska jag göra åt detta då ? För inget är ju nytt i datorn så jag vet inte vad jag ska göra haha.. Det är inte ram-minnet som är problemet kan jag säga.

Processor: Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz 3.70 GHz

Minne: 8 Gb Ram

Grafikkort: Geforce GTX 550 Ti

Moderkort: Gigabyte Technology Co., Ltd. H67MA-USB3-B3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Spezza:

och det har funkat klockrent hela tiden så kan inte tänka mig att det är något fel med det.
............
Det är inte ram-minnet som är problemet kan jag säga.

Vad baserar du dessa påståenden på? Har du felsökt minnena eller har du bara bestämt att det inte är fel på dem?
Ladda ner memtest86+ och kör minst 2 passes innan du tittar på något annat, dina fel låter som typiska minnesfel.

Bara för att något är nytt eller har fungerat tidigare betyder det inte att det kan upphöra att fungera. Gissa/anta inte; testa och var säker.

Memtest86+ hemsida med nerladdningslänk och instruktioner: http://www.memtest.org/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av '[ToMaHaWk:

;14384569']bla bla bla bla bla bla

Det kan jag instämma på! Fått många bluescreens och en av dom var just intermínnena som orsakade ett av mina problem...

CPU i5 2500k 4,50 ghz, Be quiet! Shadow Rock 2Ram 16 gb vengeance Chassi Fractal r3 design svart SSD intel 320 120gb Hårddiskar 3+2 TB Samsung HDD Mod Asus extreme Övrigt 3 x 120 mm Fläktar i svart, ej led Nätagg 600 w *** GPU Geforce MSI 1060 6 gb, med orginal klock ännu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Har du några kopplade USB enheter förutom mus och tagentbord?

Jag fick BSOD 0x03b system error exception.

Laddade ner och installera den här updaten från MS

http://support.microsoft.com/kb/980932

Har inte fått något de senaste veckorna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2014

BSOD med cdd.dll har i många fall att göra med RAM, så jag gissar att det är problemet. Kör memtest och se vad du får.

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av TroubleBaker:

BSOD med cdd.dll har i många fall att göra med RAM, så jag gissar att det är problemet. Kör memtest och se vad du får.

Han har redan tagit ut/testat en och en. Inte fått några BSODS så att köra memtest är inte ens nödvändigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Nov 2008

kör memtest86+ i 8-12 timmar för att vara riktigt säker

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K | GTX 660 TI SLI | A-DATA 1600MHz 8GB | Fractal Design Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av rubbeezy:

Han har redan tagit ut/testat en och en. Inte fått några BSODS så att köra memtest är inte ens nödvändigt.

Och bara ett minne kan någonsin vara trasigt åt gången? Det kan heller aldrig vara så att defekta slot'ar eller felaktiga inställningar gör att bägge minnena genererar fel?

"Assumption is the mother of all fuckups" är ett ordspråk som passar bra här. När det gäller felsökning så finns många metoder, visst, men att blint chansa på att en väldigt vanlig felkälla för en viss typ av fel(i detta fall då RAM-minnen & blåskärmar) inte är orsaken känns lite som att skjuta sig själv i foten med flit. Verkar inte som att personen som har detta problem har några bättre idéer själv eftersom han bett om hjälp, så varför inte ta de råd han får och faktiskt testa saker? Inte så att det kostar något annat än väldigt minimal ansträngning.

Vill man tvunget leka gissningsleken så go ahead, men att lösa ett fel med hjälp av ren bonnflyt brukar inte vara särskilt effektivt.

/shrug

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

*** 5 trådar låsta ***

Jag har låst trådarna eftersom korspostning inte är tillåten:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Mängden av korspostningar om samma fråga betyder att jag låst samtliga trådar och att du förbrukat rätten att ställa fler frågor om detta ämne.

/KimTjik