GTX 690 Löjligt höga temperaturer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

GTX 690 Löjligt höga temperaturer

Ja... Efter att jag spelat RIFT i typ tjugo minuter märkte jag att mitt 690 nådde 93 grader celcius och hade en avarage på 90 grader. Detta hände även efter att jag spelat Crysis (1). Borde jag oroa mig? En fråga till: hur mycket FPS borde jag få på det första crysis med allt på max? jag får omkring 50 och så droppar den ner 30 ibland.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Abbegameplay:

Ja... Efter att jag spelat RIFT i typ tjugo minuter märkte jag att mitt 690 nådde 93 grader celcius och hade en avarage på 90 grader. Detta hände även efter att jag spelat Crysis (1). Borde jag oroa mig? En fråga till: hur mycket FPS borde jag få på det första crysis med allt på max? jag får omkring 50 och så droppar den ner 30 ibland.

Har det bara blivit så eller du har inte kollat innan? Om det ligger över 90 så tycker jag det känns på gränsen även om det bör tåla detta, så kolla så att du inte har en stor dammråtta i kylflänsen + resten av burken.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

En annan intressant sak är vad fläkthastigheten är vid dessa situationer? Är den på 100%?

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Att byta kylpasta är nog bland det första man gör vid ovanligt höga temperaturer.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Fläkten är på 100% men jag har inte kollat inne i kortet (jag känner mig inte säker när jag pillar på komponenter, därför köpte jag en Alienware... Och börja inte skrika: "Alienwares are overpriced pieces of shit!" jag orkar inte ha denna diskussion igen...) men jag kan lämna in datorn till en kompis som kan rengöra den åt mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2011

Köp lite luft på burk på närmaste biltema eller clas olson och blås rent
Ta av sido panelen och go nuts ;P
Eller så kan du som du fråga lämna den till en kompis om han har lite datorvana
Se bara till att du inte lämnar den till en kompis som dammsuger datorn åt dig då dammsuga datorn är det absolut dummaste man kan göra

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 3.8GHz (4.4GHz turbo) Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD:OCZ Arc 100 240GB HDD1: WD Black 1TB HDD2: WD Blue 320GB Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: En sån man ringer med? (Xperia M4 Aqua)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Aug 2008

Be nån kunning blåsa rent grafikkort o resten av datorn med tryckluft på burk. Be även denna person skruva bort kylaren på grafikkortet bort med den gamla kylpastan och på med ny, fräsh så ska du se att allt kommer bli bättre:)

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Okay, jag lämnar den till min kompis när jag har tid. Men när det gäller performance, det känns som att jag borde få mer än 50 fps på crysis :/

Edit: hittade lite luft spray inne i min garderob (inte den blekaste hur den kom dit men okej) ska jag bara spreja där inne eller? hur sprejar jag grafikkortet?
e det bara och spreja på det eller måste jag ta av metallgrejen? (kan inte ordet för det men jag antar att det e någon kylningsgrej)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Aug 2008

Om du är osäker strunta i det för helst ska man montera ut grafikkortet för att inte sprida dammpartiklar i resten av datorn

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Okay jag ger datorn till min kompis, men hur är det med min fps på crysis? är den normal?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Aug 2008

Nja det är den inte men kan,vara att kortet klockar ner sig rejält med tanke på temperaturer eller drivrutinerna som håller på o spöka

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Okej jag lämnar in den någon gång nästa vecka och så skriver jag hur den är när jag har fått tillbaks den. Thanks for the help guys

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Grå kortet över 80 grader någonstans så kommer kortet "throttla", det är då som fpsen störtdyker. 95 tror jag är max vad kortet tillåter innan det finns risk att det tar skada. Har du precis installerat detta kort eller har det börjat bete sig så här nyligen?

Det kan ju vara så också att om du har fler fläktar på kortet att något av dessa har eller håller på att ge upp. Men börja med dammjobbet

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Njae det började för typ en vecka sen. Men jag ska börja med dammjobbet som du sa när jag har tid.