Asus Zenbook UX302LA och UX302LG

Permalänk
Melding Plague

Asus Zenbook UX302LA och UX302LG

Den spirituella uppföljaren till storsäljaren Asus Zenbook UX32VD hittar till testlabbet. Bland nyheterna syns en ny design och löften om högre prestanda samt längre batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jacob + Bärbart = Alltid lika mysigt och läsa.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

När kommer recension på Dell Venue 11 Pro?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

När kommer recension på Dell Venue 11 Pro?

med 64bitars windows

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Ser verkligen trevlig ut, en undran är: varför inte fler väljer att köra magnetisk laddkontakat ála riskokare/apple..
Skönt när man råkar fastna i laddsladden och slipper att allt hamnar i golvet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Ser verkligen trevlig ut, en undran är: varför inte fler väljer att köra magnetisk laddkontakat ála riskokare/apple..
Skönt när man råkar fastna i laddsladden och slipper att allt hamnar i golvet..

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju vara pga deverse patent från apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Kan ju vara pga deverse patent från apple.

Tror inte d, eftersom varenda riskokare fr 90-talet o frammåt har en sån..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Mycket Nice!
Men hade gärna sett att det låg en MPB i listan med, bara för att kunna jämföra mot den (Och se hur överkörd den blir )

Permalänk
Medlem

Känns som Asus har fått lite hybris angående prissättningen på dessa modeller

Permalänk
Medlem

Lite dyr, 14k för den mer vettiga modellen. Även den billigare är ju inte direkt billig, och då blir man tvungen att köpa till SSD. Priset känns alldeles för högt för enbart ett komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

När kommer recension på Dell Venue 11 Pro?

Jag undrar samma sak

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning. Fantastiskt bra skrivet, Jacob! Tummen upp.

Ska erkännas att detta, som UX32VD-ägare sedan release, läses med en blandning av förtjusning, avund och deprimerande tankar. Men sånt är väl livet i datorbranschen.

Känns ju som om att de har fått in en riktig fullträff den här gången i alla fall, något som UX32VD inte riktigt tyvärr levde upp till, till stor del av den väldigt lustiga och irriterande fläkten samt den bristande kvalitetskontrollen, även om det har löst sig för mig nu. Tyckte att batteritiden på min ux32vd var fullt acceptabel men detta får mig ju grön av avund.

Kanske får slänga upp min ux32vd på blocket eller nåt snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Känns ju som om att de har fått in en riktig fullträff den här gången i alla fall, något som UX32VD inte riktigt tyvärr levde upp till, till stor del av den väldigt lustiga och irriterande fläkten samt den bristande kvalitetskontrollen, även om det har löst sig för mig nu. Tyckte att batteritiden på min ux32vd var fullt acceptabel men detta får mig ju grön av avund.

Håller med. Nu är jag överlag väldigt nöjd med min Asus UX32VD efter att ha fixat den själv. Men måste få gnälla lite ändå.

  • In med SSD (varför säljs det överhuvudtaget bärbara utan SSD fortfarande?)

  • Skar till en tjock pappersskiva som jag la mellan plattan och batteriet så pekplattan inte glappade längre.

  • Formatera om med Win 8 grundinstallation och la bara på absolut nödvändiga drivers för att få en ren, snabb och städad installation utan crapware.

  • Fick på något sätt bort den evigt på/av-gående fläkten med ominstallationen. Innan så var den väldigt irriterande med sitt eviga på/av surr även när datorn idlade.

  • Lärt mig stå ut med lightbleed när jag kollar på media.

Vill dessutom dela ut en känga till Webhallen som vägrade att ta in min Asus på garanti, trots att Asus egna support själva sa att det var ok och att personer tidigare fått lämna in (vilket jag såg i UX32VD-tråden). Undvikit att handla där sen dess. Men visst, det är ok att behöva öppna och sätta in kartong själv så att plattan inte glappade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Håller med. Nu är jag överlag väldigt nöjd med min Asus UX32VD efter att ha fixat den själv. Men måste få gnälla lite ändå.

  • In med SSD (varför säljs det överhuvudtaget bärbara utan SSD fortfarande?)

  • Skar till en tjock pappersskiva som jag la mellan plattan och batteriet så pekplattan inte glappade längre.

  • Formatera om med Win 8 grundinstallation och la bara på absolut nödvändiga drivers för att få en ren, snabb och städad installation utan crapware.

  • Fick på något sätt bort den evigt på/av-gående fläkten med ominstallationen. Innan så var den väldigt irriterande med sitt eviga på/av surr även när datorn idlade.

  • Lärt mig stå ut med lightbleed när jag kollar på media.

Vill dessutom dela ut en känga till Webhallen som vägrade att ta in min Asus på garanti, trots att Asus egna support själva sa att det var ok och att personer tidigare fått lämna in (vilket jag såg i UX32VD-tråden). Undvikit att handla där sen dess. Men visst, det är ok att behöva öppna och sätta in kartong själv så att plattan inte glappade.

Det låter ju inte särskilt okej, nej. Vad gäller pekplattan, då. Tror dock det handlar mycket om vem i butiken man kommer i kontakt med.

Även jag lyckades lösa fläktproblemet lite halvt magiskt, fläkten var först i början bra, sen efter några månader blev den riktigt konstig, stängde av sig själv och hoppade igång igen konstant, heeela tiden. Blev förbannad på det. Ett tag så började den till och med hoppa igång i full fart konstant, sen efter några veckor löste det sig självt magiskt.

Skickade sedan in datorn för garantireparation då jag hade ett gäng döda pixlar på skärmen, fick skärmen utbytt och blev därmed av med nästan all BLB samt alla döda pixlar. De bytte ut fläkten också även fast problemet hade löst sig redan, men jag klagade inte, så att säga.

Ett problem som jag fortfarande har med datorn är att pekplattan slutar fungera när datorn har legat i vänteläge en längre tid(typ en vecka), men det kan jag leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det låter ju inte särskilt okej, nej. Vad gäller pekplattan, då. Tror dock det handlar mycket om vem i butiken man kommer i kontakt med.

Det var inte alla som hade problem med det. Men eftersom plattan bara är skruvad i bakkanten och förlitar sig på att batteriet och chassit ska trycka den på plats så kunde det i vissa modeller diffa och att få ett glapp. Men jag är som sagt nöjd med den, även om jag förstås suktar efter batteritiden på Haswell-modellerna litegrann.

Permalänk
Discokungen

Pekskärm..? Wow. Det är ingen tablet. Jag trodde att Asus hade fattat men nu kör de på usel hårdvara till högt pris och har klistermärken på datorerna igen...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Äger en UX32A. Råkade välta en rostfri ljusstake rakt över locket. Stor och djup repa. Ångest :(.

Permalänk
Medlem

Att skippa en SSD för att endast använda mekanisk HDD i en ultrabook borede vara förbjudet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Att man ska behöva betala 14000 för att få en SSD i den bärbara datorn är ju löjligt. Skulle nog hellre tagit en liten 120GB SSD än en 750GB SSHD.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Tror inte d, eftersom varenda riskokare fr 90-talet o frammåt har en sån..

Skickades från m.sweclockers.com

Fast jo, det är anledningen, men jag tror knappast Apple bryr sig om andra produkter
har det så länge det inte är något som kan konkurrera med dem, som t.ex laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Pekskärm..? Wow. Det är ingen tablet. Jag trodde att Asus hade fattat men nu kör de på usel hårdvara till högt pris och har klistermärken på datorerna igen...

Verkligen. Förstår inte vilken idiot som kom på pekskärm på laptops? Förmodigen samma rötägg som tog fram Windows 8-gränssnittet...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Ser nästan vettigt ut på pappret med DisplayPort (Mini DisplayPort), liten formfaktor, och inte på tok för hög skärmupplösning (skalning fungerar inte vettigt) fast de gör en del konstiga val fortfarande. Där halv-mSATA och 2.5-tums disk känns väldigt konstigt, likaväl att de löder fast 4GB DDR3L, känns som de kan löda fast 16GB DDR3L direkt på moderkortet eller köra två SO-DIMMs. Finns gott om plats för det om de t.ex. tog bort 2.5-tum 7mm enheten och körde mSATA eller M.2/NGFF istället. Pekskärm, nej satsa på en vettig pekplatta så man kan använda gester för att styra Windows både i skrivbordet och startskärmen. Det är smidigare när det fungerar, det mesta i startskärmen från Microsoft själva är inte ens Windows Store-program för den delen och det kommer flytta ihop med skrivbordets sätt att hantera fönster och program med uppdateringar till 8.X. Vill man verkligen köra mSATA mini så finns det 128GB-varianter från SanDisk, även om inte tillgängligt i detaljhandeln. Cache borde de fatta inte fungerar utan att göra som på Apples Fusion drive så man faktiskt har några filer man kan komma åt/skriva på ssdn. 128GB räcker för windowskatalogen och lite till.

Tänk på att Sony försvinner här från marknaden, Samsung vill dra sig ur och att Fujitsu, Toshiba och Acer är utomordentligt dåliga på prosumer ultrabooks eller ultrabooks i högre klasser. Lenovo, Dell och HP kan man egentligen bara köpa företagsmodellerna för enterpriseområdet på, så det börjar bli fattigt på marknaden om de ska dra sig ur eller inte släppa något nytt. De måste för fan tänka på att en MacBook Air inte är dyr jämfört med deras konsument/ssd-utstyckade ultrabooks. De kan inte ta 4000-8000kr premium för att de sätter in en 1000kr till 1500kr SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast jo, det är anledningen, men jag tror knappast Apple bryr sig om andra produkter
har det så länge det inte är något som kan konkurrera med dem, som t.ex laptops

Nu hittar du på, Microsoft har det på vissa modeller andra kör vad som finns på hyllan. Olika former av snabbkontakter skyddar andra bättre än Apple. De flesta köper adapter från en OEM-tillverkare bara och då blir det som det blir. Dessutom är inte USB, mini DisplayPort, Thunderbolt eller 3.5mm-uttagen skyddade mot att snubblas över. För den delen är inte Lightningkontakten. Trolla får du nog göra någon annan stans. Apple skulle inte ha någonstans att köpa sina pekskärmar eller kontakter ifrån om de förbjöd sina underleverantörer sälja teknik de själva tog fram innan Apple började använda liknande teknik.

Permalänk
Avstängd

Trevligt att redaktionen faktiskt skruvar upp och öppnar datorn!

Förstår inte varför 4 GB RAM är fastlött, medan den andra 4 GB inte är fastlött.
Vad är poängen med det?
Varför är antingen inte inget eller båda minnena fastlödda istället?

Dom har valt HDMI, tänk om dom skulle ha valt mini-HDMI istället?

Tråkigt att de kör på en SSHD-lösning istället för att helhjärtat satsa på SSD rakt igenom.

Tråkigt att man måste välja mellan Nvidia grafik eller sämre processor och SSHD med mekanisk disk.
Jag hade gärna valt en utan Nvidia grafik (billigare, längre batteri, mindre värmeutveckling, färre komponenter) men samtidigt ha i7 och en riktig SSD. Jag föredrar Intelgrafik, då jag upplever att den duger fint för mina behov.

Synd att det är så mycket död yta runt skärmen. Jag hade föredragit att ytan utnyttjats bätttre genom en större skärm eller mindre dator. Hade gärna sett en grå bakgrundsram istället för en svart för att undvika chromatic adaptation (same-color illusion). Grå är en mer neutral färg än svart som inte påverkar perceptionen av färger lika mycket, då det mänskliga ögat har olika färgperception beroende på övriga färger runtom.

Inte så jättehäftigt med 1080p skärm nu. Jag hade gärna sett 4K upplösning. Nu i 2014 kommer det ut en massa telefoner med 2560 x 1440 upplösning. Telefoner med 5" skärmar som har högre upplösning än denna på 13".

Asus logotypen är för stor, intrusiv och har för hög kontrast med vitt som bryter hårt mot svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Inte så jättehäftigt med 1080p skärm nu. Jag hade gärna sett 4K upplösning. Nu i 2014 kommer det ut en massa telefoner med 2560 x 1440 upplösning. Telefoner med 5" skärmar som har högre upplösning än denna på 13".

4K på Windows betyder bara 200% Vista/DWM-skalning och samma effektiva eller upplevda upplösning som 1920x1080. Ingen mer arbetsyta eller någon egentlig valbarhet från användaren. Programmen måste stödja det för att fungera bra. Android är inte knutet till pixelstorlek så det är enklare att anpassa. Av någon anledning så har de inte samma skalningsfaktor i startskärmen som i Windows heller. Mjukvaran är begränsningen. Så vänta gärna och leverera lösningar som fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu hittar du på, Microsoft har det på vissa modeller andra kör vad som finns på hyllan. Olika former av snabbkontakter skyddar andra bättre än Apple. De flesta köper adapter från en OEM-tillverkare bara och då blir det som det blir. Dessutom är inte USB, mini DisplayPort, Thunderbolt eller 3.5mm-uttagen skyddade mot att snubblas över. För den delen är inte Lightningkontakten. Trolla får du nog göra någon annan stans. Apple skulle inte ha någonstans att köpa sina pekskärmar eller kontakter ifrån om de förbjöd sina underleverantörer sälja teknik de själva tog fram innan Apple började använda liknande teknik.

Och jag trollar alltså eller hittar på bara för att jag hade fel? Är det så?
Tog fel på vad Apple hade patent på, det är inte magnetkontakt i sig utan något chip som ligger i kontakten,
inte kollat så noga på det dock men det är bara att googla om man vill veta om detaljerna

Permalänk

mekanisk hårddisk..vilket skämt...herregud..hur tänkte dom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast jo, det är anledningen, men jag tror knappast Apple bryr sig om andra produkter
har det så länge det inte är något som kan konkurrera med dem, som t.ex laptops

Galet om det är så, för apple va inte först med tekniken. De va säkert först med att ta patent på det, och då vågar ingen motsätta sig.
Sjukt om apple kan patent-mobba andra till att inte annama ny (inte ens ny i detta fall!) teknik.

Ändå tycker jag att jag sett en liknande lösning på en laptop som inte var frukt relaterad, fast jag kanske bara har drömt det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Kul och se hur macbook kopiorna fullständigt har exploderat bland datortillverkarna. Ser en hel del läckra windows maskiner men denna maskin hör inte till de finaste jag sett. Sedan att den kostar som en riktig macbook och har sämre hårdvara pekar på att Apple inte har så över prisade maskiner som många verkar ha fått för sig. Nu är jag lite färgad av mac maskiner då jag numera bara äger sådana sedan 3 år tillbaka men jag undrar vad som gör denna maskinen bättre än en motsvarande macbook?

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Kul och se hur macbook kopiorna fullständigt har exploderat bland datortillverkarna. Ser en hel del läckra windows maskiner men denna maskin hör inte till de finaste jag sett. Sedan att den kostar som en riktig macbook och har sämre hårdvara pekar på att Apple inte har så över prisade maskiner som många verkar ha fått för sig. Nu är jag lite färgad av mac maskiner då jag numera bara äger sådana sedan 3 år tillbaka men jag undrar vad som gör denna maskinen bättre än en motsvarande macbook?

Windows.

Skickades från m.sweclockers.com