Vad är dessa kablar till, och vart går dem?

Permalänk

Vad är dessa kablar till, och vart går dem?

Hej! Har ett nyinskaffat Fractal Design Define R4 som jag håller på att montera. Från frontpanelen går diverse kablar, men det finns ett par tre stycken 2-pinskontakter som jag inte för mitt liv kan lista ut var jag ska koppla in. Den medföljande manualen var inte mycket till hjälp.

Uppskattar svar så att jag kan få ihop burken!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gissar på att dom kommer från fläktstyrningen
om du vill styra dina chassifläktar från reglaget i fronten kopplar du fläktarna till dom tre komtakerna. Om du vill styra fläktarn via moderkortet har dom ingen funktion.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Låter som kabel till startknappen/HDD-lampan/resetknapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelelele:

Hej! Har ett nyinskaffat Fractal Design Define R4 som jag håller på att montera. Från frontpanelen går diverse kablar, men det finns ett par tre stycken 2-pinskontakter som jag inte för mitt liv kan lista ut var jag ska koppla in. Den medföljande manualen var inte mycket till hjälp.

Uppskattar svar så att jag kan få ihop burken!

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som sladdarna till startknappen/pwr-led/hdd-led.

De ska sitta några nakna pins ganska långt ner på moderkortet. Brukar stå typ "JFP1" eller liknande. Det ska finnas instruktioner i din moderkortsmanual.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

En bild skulle underlätta

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Gissar på att dom kommer från fläktstyrningen
om du vill styra dina chassifläktar från reglaget i fronten kopplar du fläktarna till dom tre komtakerna. Om du vill styra fläktarn via moderkortet har dom ingen funktion.

Det här låter logiskt, med tanke på att fläktkontrollen sitter i frontpanelen.

Det är inte kablarna till power led/reset/etc, dessa kablar har alltså 2 egna pins, så det enda jag kan koppla in är i princip fläktarna. Men behövs det verkligen bara två sladdar till det? Antar att det bara är + och - och eftersom att fläktkontrollen i frontpanelen förändrar volten så räcker det? Hade kopplat in chassifläktarna i moderkortet, men det ni säger låter faktiskt mycket mer logiskt! Tack! Ska jag vara ärlig så vill jag minnas att dessa kablar hade "hus" med utskärningar på så sätt att skårorna i fläktkontakterna passar in perfekt.. Tack igen, vet inte varför jag inte tänkte på det..

edit: återkommer med bild för säkerhets skull

med fläktkabel i:

Permalänk
Medlem

Korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Japp det är till fläktarna som sagt ovan!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro