Vad är dessa kablar till, och vart går dem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Nov 2009

Vad är dessa kablar till, och vart går dem?

Hej! Har ett nyinskaffat Fractal Design Define R4 som jag håller på att montera. Från frontpanelen går diverse kablar, men det finns ett par tre stycken 2-pinskontakter som jag inte för mitt liv kan lista ut var jag ska koppla in. Den medföljande manualen var inte mycket till hjälp.

Uppskattar svar så att jag kan få ihop burken!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Gissar på att dom kommer från fläktstyrningen
om du vill styra dina chassifläktar från reglaget i fronten kopplar du fläktarna till dom tre komtakerna. Om du vill styra fläktarn via moderkortet har dom ingen funktion.

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: Acer XB271H G-Sync
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2012

Låter som kabel till startknappen/HDD-lampan/resetknapp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Axelelele:

Hej! Har ett nyinskaffat Fractal Design Define R4 som jag håller på att montera. Från frontpanelen går diverse kablar, men det finns ett par tre stycken 2-pinskontakter som jag inte för mitt liv kan lista ut var jag ska koppla in. Den medföljande manualen var inte mycket till hjälp.

Uppskattar svar så att jag kan få ihop burken!

Låter som sladdarna till startknappen/pwr-led/hdd-led.

De ska sitta några nakna pins ganska långt ner på moderkortet. Brukar stå typ "JFP1" eller liknande. Det ska finnas instruktioner i din moderkortsmanual.

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 970 FTW 4GB | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: FD Arc Midi R2 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |
Inet fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

En bild skulle underlätta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av robbankentor:

Gissar på att dom kommer från fläktstyrningen
om du vill styra dina chassifläktar från reglaget i fronten kopplar du fläktarna till dom tre komtakerna. Om du vill styra fläktarn via moderkortet har dom ingen funktion.

Det här låter logiskt, med tanke på att fläktkontrollen sitter i frontpanelen.

Det är inte kablarna till power led/reset/etc, dessa kablar har alltså 2 egna pins, så det enda jag kan koppla in är i princip fläktarna. Men behövs det verkligen bara två sladdar till det? Antar att det bara är + och - och eftersom att fläktkontrollen i frontpanelen förändrar volten så räcker det? Hade kopplat in chassifläktarna i moderkortet, men det ni säger låter faktiskt mycket mer logiskt! Tack! Ska jag vara ärlig så vill jag minnas att dessa kablar hade "hus" med utskärningar på så sätt att skårorna i fläktkontakterna passar in perfekt.. Tack igen, vet inte varför jag inte tänkte på det..

edit: återkommer med bild för säkerhets skull

med fläktkabel i:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Korrekt.

i7 4790K, 12GB 1600Mhz, Intel 520 SSD, ASUS Z97-A, 7950 Vapor-X , DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S, Maelstrom 240T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2004

Japp det är till fläktarna som sagt ovan!

• Corsair Obsidian 750D • i5 4670K @ 4.5 Ghz • Corsair H110 • Windforce GTX780 • Asus Maximus VI Hero
• Corsair 4x4gb (16GB) • Corsair RM750 • Samsung 840 250GB • Windows 10 Pro