Får bluescreen var 4:e timme med felmeddelande "driver_irql_not_less_or_equal" och "System Service Exception"

Permalänk
Medlem

Får bluescreen var 4:e timme med felmeddelande "driver_irql_not_less_or_equal" och "System Service Exception"

Tjena!

Är lite ny på det här med att fixa blue screen på datorer då jag för det mesta bara bygger ihop dom, men skulle behöva hjälp då datorn kraschar var 4 timma på ett ungefär, jag får 2 olika orsaker hela tiden, det ena är "driver_irql_not_less_or_equal" och det andra är "System Service Exception" , vet att man ska kunna länka felrapporten men kan inte hitta den under logs/CBS

Tack för hjälpen på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Kör först MEMTEST86+ över natten på de blåskärmande datorerna. Har den klarat natten utan minnesfel är det bara att leta rätt på de windowsdrivare som är för gamla och krånglar.

Permalänk
Medlem

Ska göra det nu då, återkommer med resultatet

Permalänk
Medlem

Har sökt igenom den i 5 timmar nu, ingen error, hur gör jag för att fixa drivarna?

Permalänk
Vila i frid

Fixa drivarna? Hämta nyaste drivarna från respektive enhets supportsida. Är det W7 kan genvägen via http://driverpacks.net/ funkar - annars med W8 är det manuella metoder. Jobbigt? Lite...

Kan du posta minidump-filen?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtitel redigerad*

Har ändrat din trådtitel lite för att tydliggöra vad för sorts bluescreen din dator drabbas av. Hoppas det löser sig!

Tänk på att skapa så beskrivande trådtitlar som möjligt, dels hjälper det andra med liknande frågor att hitta tråden, dels hjälper det dig att få svar.

Permalänk
Medlem

Har inget i "minidump" den bluescreena nyss igen :S

Permalänk
Vila i frid

Se till att den skapar en liten eller stor dump-fil. Kika i kontrollpanelen under System.

Permalänk
Medlem

sådär, fixat det nu, min kompis som håller på mycket med datorer sa åt mig att ladda ner "SlimDrivers" och testa det, och den har inte krånglat något alls nu, undrar om det löste allt?

Permalänk
Medlem

irsoft bluescreenview är ett magiskt program för att läsa crashdumpar i efterhand

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Avstängd

Jag löste mina bsod's genom att uppdatera BIOS, kan va värt att kolla upp

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Kör först MEMTEST86+ över natten på de blåskärmande datorerna. Har den klarat natten utan minnesfel är det bara att leta rätt på de windowsdrivare som är för gamla och krånglar.

Skrivet av Giftpil:

Har sökt igenom den i 5 timmar nu, ingen error, hur gör jag för att fixa drivarna?

Jag hade fel på mina minnen och körde 6 timmar utan att memtest86+ visade något! Så fort jag byte funkade datorn helt smärtfritt!

Ibland räcker inte 5 timmar

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Tips,

Gå in in bios och disabla ljudkortet och ta ut andra externa kort och usb prylar du har till datorn. Rensa också drivers för tex grafikortet med CC leaner eller någon annan driver sweaper. Alternativt om du har nVidia kör en clean install och ta bort drivers också ifrån nVidia du inte behöver som tex 3D Vision om du inte änder dem.

Låter som HW fel men kan också vara drivers, om jag får gissa

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Jag gissar hårdvarufel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

tackar! detta funkade! hade helt glömt att CCleaner existerade! kollade också drivrutinerna och hade 12 utdaterade drivare så uppdaterade dom, datorn är som ny! tack alla för hjälpen!