Får bluescreen var 4:e timme med felmeddelande "driver_irql_not_less_or_equal" och "System Service Exception"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Får bluescreen var 4:e timme med felmeddelande "driver_irql_not_less_or_equal" och "System Service Exception"

Tjena!

Är lite ny på det här med att fixa blue screen på datorer då jag för det mesta bara bygger ihop dom, men skulle behöva hjälp då datorn kraschar var 4 timma på ett ungefär, jag får 2 olika orsaker hela tiden, det ena är "driver_irql_not_less_or_equal" och det andra är "System Service Exception" , vet att man ska kunna länka felrapporten men kan inte hitta den under logs/CBS

Tack för hjälpen på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Kör först MEMTEST86+ över natten på de blåskärmande datorerna. Har den klarat natten utan minnesfel är det bara att leta rätt på de windowsdrivare som är för gamla och krånglar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Ska göra det nu då, återkommer med resultatet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Har sökt igenom den i 5 timmar nu, ingen error, hur gör jag för att fixa drivarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Fixa drivarna? Hämta nyaste drivarna från respektive enhets supportsida. Är det W7 kan genvägen via http://driverpacks.net/ funkar - annars med W8 är det manuella metoder. Jobbigt? Lite...

Kan du posta minidump-filen?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2009

*Trådtitel redigerad*

Har ändrat din trådtitel lite för att tydliggöra vad för sorts bluescreen din dator drabbas av. Hoppas det löser sig!

Tänk på att skapa så beskrivande trådtitlar som möjligt, dels hjälper det andra med liknande frågor att hitta tråden, dels hjälper det dig att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Har inget i "minidump" den bluescreena nyss igen :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Se till att den skapar en liten eller stor dump-fil. Kika i kontrollpanelen under System.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

sådär, fixat det nu, min kompis som håller på mycket med datorer sa åt mig att ladda ner "SlimDrivers" och testa det, och den har inte krånglat något alls nu, undrar om det löste allt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

irsoft bluescreenview är ett magiskt program för att läsa crashdumpar i efterhand

Datorsamlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
Nätverk, Storage, Streaming, Windows Server, AD, Videokonf, Överclockning, Ljustekniker, Sysadmin

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Motala
Registrerad
Jan 2012

Jag löste mina bsod's genom att uppdatera BIOS, kan va värt att kolla upp

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av hasenfrasen:

Kör först MEMTEST86+ över natten på de blåskärmande datorerna. Har den klarat natten utan minnesfel är det bara att leta rätt på de windowsdrivare som är för gamla och krånglar.

Skrivet av Giftpil:

Har sökt igenom den i 5 timmar nu, ingen error, hur gör jag för att fixa drivarna?

Jag hade fel på mina minnen och körde 6 timmar utan att memtest86+ visade något! Så fort jag byte funkade datorn helt smärtfritt!

Ibland räcker inte 5 timmar

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K | GTX 660 TI SLI | A-DATA 1600MHz 8GB | Fractal Design Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004

Tips,

Gå in in bios och disabla ljudkortet och ta ut andra externa kort och usb prylar du har till datorn. Rensa också drivers för tex grafikortet med CC leaner eller någon annan driver sweaper. Alternativt om du har nVidia kör en clean install och ta bort drivers också ifrån nVidia du inte behöver som tex 3D Vision om du inte änder dem.

Låter som HW fel men kan också vara drivers, om jag får gissa

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013

Jag gissar hårdvarufel.

Skickades från m.sweclockers.com

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

tackar! detta funkade! hade helt glömt att CCleaner existerade! kollade också drivrutinerna och hade 12 utdaterade drivare så uppdaterade dom, datorn är som ny! tack alla för hjälpen!