Permalänk
Medlem

Flimer på skärmen då och då

Hej! Jag är en 14-årig människa av maskulint kön som i julas byggde min första dator! Har haft den ett tag, och är riktigt nöjd Den klarar de spel jag vill spela utan problem o.s.v. Dock så har jag med tiden upptäckt en sak: Ibland (Ibland var 5-10 minut, andra gånger inte på en hel dag), så flimrar skärmen till i en frame och halva skärmen blir typ grå, detta försvinner med nästa frame, så det är inget som förhindrar mig att göra det jag vill på datorn. Men det är ganska störande, så jag testade nu att byta ut min displayport kabel mot en dvi kabel. Samma problem igen. Men när jag kopplar in min macbook air så är det inga problem.

Jag antar alltså att det är något med datorn. Jag har skannat datorn för virus med Avast! Full system scan, och den hittar inga virus. Och jag har hållit mig borta ifrån torrents m.m än så länge. Jag har installerat drivrutiner för både moderkort och grafikkort ifrån de skivor som kom med dessa, så jag tror inte det är där problemet ligger. I och för sig är då drivrutinerna aningen gamla, men jag har en känsla av att det kanske är något hårdvaru fel?

Vad ska jag göra?
Borde jag fixa senaste drivrutinerna? Kan det vara ett virus som avast inte hittar? Är detta ett hårdvarufel? Går detta i så fall på garantin? Eller får jag helt enkelt leva med problemet? (Är som sagt inte hela världen för mig att detta problem förekommer).

Datorn jag har är:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6490136/mindator

Datorn känns nästan aldrig särskilt varm, och grafikkortet har aldrig varit över 60 grader. Processorn blir ibland uppåt 70-75, eftersom jag var dum i huvudet och köpte en skitkylare, derp :(. Men processorn håller sig också oftast under 60.

Skärmen vet jag inte, eftersom den är köpt för typ 2 år sedan, men det är en hp, 60 hz, 24", 16:10 skärm.

Tacksam för svar och hjälp!