Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JimmieSan:

Jag tycker det är överdrivet för min del.

Och det står jag väldigt fast vid, jag har under alla mina år aldrig haft problem iaf, jag skrev att jag inte vill ha det och jag inte behöver det.
Punkt.

Om dagen kommer då UAC gör så min dator tas över så tar jag gladeligen tillbaka det. Men den dagen har aldrig dykt upp.

Just nu kör jag ESET igen då det var gratis 6 månader, testa det.
Men kommer inte hitta ett dugg ändå under dessa 6 månaderna precis som det aldrig gjort

Ännu ett drömoffer för alla virus- och maskskaparna alltså, men det är väl okej, antar jag. To each his own, men nu verkade TS faktiskt vilja ha ett AV.

Det är för övrigt inte meningen med virus och maskar att du ska märka dem, så i såna fall har de ju eventuellt lyckats riktigt bra

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag tycker det är överdrivet för min del.

Och det står jag väldigt fast vid, jag har under alla mina år aldrig haft problem iaf, jag skrev att jag inte vill ha det och jag inte behöver det.
Punkt.

Om dagen kommer då UAC gör så min dator tas över så tar jag gladeligen tillbaka det. Men den dagen har aldrig dykt upp.

Just nu kör jag ESET igen då det var gratis 6 månader, testa det.
Men kommer inte hitta ett dugg ändå under dessa 6 månaderna precis som det aldrig gjort

Var och gör ju som den vill. Jag resonerar dock som så att det är som en försäkring. Jag har aldrig haft stöld, brand eller krockat med bilen men jag betalar ändå en försäkring för det KAN hända. Även om jag är noga och försiktig med lås, levande ljus etc.

Men det handlar ju om vilka risker man bedömer att man vill ta.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Jag gillar Avast, det är gratis och fungerar vad jag vet utmärkt. Så länge jag använt Avast har jag veterligen inte fått något virus eller annan skadlig kod och datorn har inte betett sig konstigt eller segt. Men man vet ju aldrig, en del skadlig kod stoppas ju inte av något antivirusprogram. Avast är i alla fall bättre än ingenting, kör man utan antivirus helt och hållet ska man inte sura ifall något händer.

Det var ju inte länge sen som det var någon reklam som hade skadlig kod och den fanns på helt seriösa sidor, så man kan aldrig vara säker. Inte heller bara för att man sitter där utan antivirus och tänker att man inte har skadlig kod på sin dator, det vet man ju inte i så fall och kör man utan antivirus så utsätter man andra datorer i nätverket för fara vilket är respektlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Var och gör ju som den vill. Jag resonerar dock som så att det är som en försäkring. Jag har aldrig haft stöld, brand eller krockat med bilen men jag betalar ändå en försäkring för det KAN hända. Även om jag är noga och försiktig med lås, levande ljus etc.

Men det handlar ju om vilka risker man bedömer att man vill ta.

Jäkligt bra jämförelse! Ett antivirus är ju som en extra försäkring.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Slayer:

Behövs inget med lite sunt bondförnuft

Jag tycker att det är ett nonchalant, dåligt och ohövligt råd.

Jag tänker inte gå in på vad varje enskild individ väljer att ha för säkerhetslösningar eller hur varje person använder sin dator. Det finns säkerligen tillfällen när högre/lägre säkerhet behövs av diverse anledningar och jag är inte ute efter att "vända någons åsikt".

Men om nu TS frågar om vilket AV som är lämpligt så tycker jag inte om inställningen att man saknar förnuft om man behöver antivirus. Näe, det var inte formulerat exakt så jag vet men det är så jag uppfattade meningen. "Man behöver inget antivirus och får man då virus iaf så saknar man förnuft..."

Det finns en uppsjö anledningar till att det kanske inte räcker med "sunt bondförnuft" i TS fall. Exempelvis använder många USBminnen som inte bara är deras egna i diverse sammanhang och det är absolut en smittrisk. Min dator har blivit räddad av AV en gång och UAC en gång av andras smittade USBminnen. Kanske är det fler som använder datorn i fråga och då räcker inte heller sunt bondförnuft. Finns många andra anledningar också. Varje dators användningsområde är unikt så en lösning för allt där lösningen är bondförnuft tycker jag är ett direkt undermåligt råd när man inte känner till situationen bättre.

EDIT:
Och jag tycker att mitt eget inlägg hade en lite väl otrevlig ton!

Svar på TS fråga då?
Själv använder jag AVG free edition. Bytte från Avast free för ett tag sedan. Var väl värt att testa nå nytt bara ;). Båda är bra i tester och gränssnittet är trevligt i båda.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled