Upgradera från vista till windows 8.1 pro

Permalänk

Upgradera från vista till windows 8.1 pro

Hej kära sweclockers!

Jo det är så att jag sitter på en windows 8.1 pro evaluation copy som nu har gått ut.
När jag installerade detta flyttade jag user profile från c: (ssd) till d: (lagringsdisken).
Försöker jag uppgradera från evaluation till skarp version så går inte det för att profilmappen måste ligga på c: (går ej backa tillbaka mapparna), ominstallation behöver alltså göras.

Jag snubblade över att man kan uppgradera tidigare windows versioner till 8.1 för ett förmånligt pris, och för länge länge sedan köpte windows vista, mitt livs misstag.

Frågan är: Hur går jag till väga om jag vill använda min vistalicens för att uppgradera till win 8.1?
Måste jag installera vista först eller finns det något smidigare sätt?

Om det är så att vista måste vara installerat, kommer jag hamna i samma situation om jag flyttar min user profile från c: till annan disk innan uppgraderingen från vista till win 8?

Tacksam för utförliga svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att du måste installera vista innan. Har läst mycket som säger att man måste det.

Permalänk

Tack för ett litet svar på mitt röriga problem...
Vad tror du om att flytta user folders i vista för att sedan uppgradera till win8?

Permalänk
Medlem

Uppgradering är bara en säljteknisk term. Går alldeles utmärkt att göra fristående installation.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Okej, hela (köpawindows8) känns sjukt rörigt. Var när hur ska jag använda min vista-key? Eller hur går det till?

Permalänk
Medlem

Det är som jag sa - en säljteknisk term. Vem som helst kan köpa upgrade och installera. Ingen koll görs om du verkligen är berättigad till det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Super! Tack!