Passiv kylning med MO-RA3 420 Core + DDC-1T mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Passiv kylning med MO-RA3 420 Core + DDC-1T mm.

Hej,
Jag är rätt ny på kylning mm, har inte överklockat eller så, och sitter på halvgamla grejer.
Problemet kom när jag inte kunde få plats med en tower för att jag har fullt i RAM-slotsen. Fast värmeproblem har jag haft långt innan dess.
Men nu har jag 7 fläktar i burken pga undermålig CPU-kylning och det låter för mycket. Värmen på GPU:n ligger på ca 53 och på CPUn ca 47 vid typ idle (50+ tabs i chrome, 30 tabs i mozilla och typ 30 tabs i opera + word) med ganska kyligt inne nu i halvruggigt ljummen februari (19 grader inne kanske). Kör jag igång varenda program jag har går processorn upp på 56 typ.
Det är väl helt okej gissar jag, men det låter som fan.
Jag jobbar vid datorn hela dagen och vill ha en tyst fast ändå kraftfull passiv kylning. Jag är lite orolig för hur kylningen klarar sig i sommar också.

Så, efter lite forskning.

Radiatorn är den fetaste jag har kunnat hitta:

MO-RA3 420 Core

Det har stått mellan D5 och DDC-1T pump. Det lutar åt den senare. Om den har PWM dvs. Måste fråga dem, det står inte mycket på sidan.

En ljuddämpande låda till det.

Någon input på om det här kan funka bra? Tänkte bara koppla den på CPU:n, och lämna kvar en fläkt som blåser på GPU:n, eventuellt en till som tar in lite mer luft i lådan, och så blir GPU:ns egna fläkt kvar.
Kör inte tung grafik, programmerar mest, men har alltid 3 olika browsers med 100+ tabs totalt, och ibland en virtual machine som suger halva RAM-kapaciteten.

Det här går ju lätt att bygga ut i framtiden (när det blir dags för nytt MB, CPU etc) om jag skulle behöva kyla mer än bara cpu:n.

Men är det här rätt väg att gå för att få det tyst?

Hittade en gammal tråd där man talade passiv kylning och det var lite debatt fram och tillbaka men tråden dog ut utan att man verkade ha kommit fram till något direkt.

Tacksam för tips!