Bygga själv eller be Inet göra det?

Permalänk

Jag har chassit Corsair 550D och undrar omdet kommer med sådana standoff skruvar.

Permalänk

Ja, distanser följer alltid med.

Visa signatur

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Permalänk
Testpilot

Att bygga en dator eller låta någon annan göra de räknas varken som en modifikation eller egen konstruktion så du har tyvärr postat i fel avdelning, jag flyttar tråden till support för stationära datorer där frågan passar bättre.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Det är väldigt bra och i min åsikt viktigt att använda någon form utav ESD-skydd när du bygger. T ex ESD-armband eller en ESD-matta. Du kan använda något av följande, men helst båda. Eller rättare sagt: ESD-armbandet är det viktigaste, sen om du vill kan du använda mattan för att få en ESD-skyddad arbetsyta. Själv har jag bådå.

Armband: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Skrivbordsunderlägg/matta: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Om du inte vet vad ESD är så tycker jag att du ska läsa om det innan du bygger. Skrolla ner till ''Att bygga dator på ett ESD-säkert sätt''.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

Lycka till.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Äh, what the hell man lever bara en gång, JAG BYGGER SKITEN!! Tack grabbar..... och tjejer...., förslag till installera cpu på ett försiktigt sätt, jag har hört att man ska använda zero force asså bara släppa cpu i socketten eller hur?

PS: Hur installerar jag Windows på ssd utan att något hamnar på Hdd?

Var beredd på att du kommer tro du har sönder CPUn när du fäller ner "spaken", det knakar och har sig. Gets me every time...

Permalänk
Avstängd

Den tål faktiskt ganska mycket bara man kollar att alla ben sitter som de skall, men den brukat ju vara markerad så att den bara går att sätta i på ett sätt (dvs den passar inte om man sätter den fel). De moderna är bättre än de från mitten av 90 talet då vissa typer hade kringkomponenter som var lätta att skada oavsiktligt med verktyg, de nya är sas mer back to basic så de är faktiskt mer felsäkra. (Ett ben brukar saknas och motsvarande hål brukar också saknas i sockeln så att den inte skall gå att felvända av misstag om man missar markeringen, man behöver rätt mycket kraft för att försöka tvinga i den om den sitter fel... (om benen ändå blir böjda kan man väldigt försiktigt böja tillbaka dem med en plattång, ofta är det bara typ en halv millimeter eller så det är fråga om om olyckan ändå varit framme om man inte använt onormalt mycket våld.).
Om den inte passar brukar det helt enkelt bero på att man tex kommit åt bygeln så att hålen blivit slutna i någon grad; dvs kolla spännbygeln igen osv.. Samma med RAM minnen och annat, det skall rätt mycket till för att ha sönder dem fysiskt, om de inte passar så beror det som regel på att plastflikar och liknande har råkat hamna i fel läge och att man kanske inte märker det för att man är nervös.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Släng upp det du har tänkt köpa här så kan vi hjälpa dig mer om så behövs!

Du bör få med dig alla skruvar osv till moderkort och grafikkort osv. Bara ta det lungt som de har skrivit här! Kan rekomendera att avnända ESD band också för att undvika stötar som kan förstöra diverse komponenter!

Permalänk

Min dator

Detta är min dator, grafikkortet köper jag från webhallen då inet inte har det, det är en Gtx 780 phantom.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6492379/2014-02-15

Permalänk
Medlem

Imorgon kommer det komma upp en ny tråd av "Cpt.LoneWolf" som heter "Datorn startar inte"

Sedan om jag vart du hade jag skippat dom 800kr extra för Eset no security.. och dvd-brännaren för den delen, ska du bränna skivor eller?

Permalänk

Varför?

Skojar du eller är det sant?? Jag är fett skraj nu..... snälla säg att du skojar och om de funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Skojar du eller är det sant?? Jag är fett skraj nu..... snälla säg att du skojar och om de funkar.

Jag skojjade lite med dig kompis, är så van att läsa alla andras trådar om hur deras nybyggda datorer inte startar av "okänd anledning".

Däremot om jag hade vart du hade jag sparat in på både blue-ray läsaren och ESET antivirus, och lagt på ett 780 TI istället för ett 780?

Permalänk

YES!

Tack jag är skit nervös, jag har hållit på med denna build i snart 1 år, ( har ändrat delar minst 1000 gånger ) och har besluts ångest fast nu tror jag att jag kör på den!!! Hoppas att allt fixar sig....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Skojar du eller är det sant?? Jag är fett skraj nu..... snälla säg att du skojar och om de funkar.

Hur kan du vara rädd att datorn inte fungerar då du inte har beställt den än? haha du e la gooo

Annars så ser det bra ut vad jag kan se. Andra får gärna säga sitt! DVD/blue ray spelaren är kanske onödig? räcker nog med en vanlig dvd.

När du ska bygga kan du använda dig av ex. Newegg på youtube -->

***Skippa den första. TIttade igenom den och såg att de går bara igenom komponenterna allmähnt. Gå till "Part 2" här istället !

http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls

Den använde jag när jag byggde min första. Tog mig 3 timmar men då åt jag emellan också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Tack jag är skit nervös, jag har hållit på med denna build i snart 1 år, ( har ändrat delar minst 1000 gånger ) och har besluts ångest fast nu tror jag att jag kör på den!!! Hoppas att allt fixar sig....

Du har lyckats välja bra komponenter, dock hade jag (som aldrig använder cd-skivor/bränner egna) skippat blue-ray spelaren då den kostar 800kr, vill du bara ha en cd-läsare går det att få tag på mycket billigare än den du valt, jag själv hade skippat den totalt då allt går att lösa via internet/usb minnen idag.

Eset hade jag också skippat då det finns flertalet gratis antivirus som mer eller mindre fyller samma funktion (Avast, Microsoft Security Essentials etc...)

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du köra på processorns integrerade grafik? Du har inte lagt med ett grafikkort i varukorgen. Verktygskitet kan du gott skita i. Det enda man normalt behöver är en mejsel med lite olika bits och det brukar alla hem ha minst en liggandes.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Ok jag beställer den IMORGON!!! Fingers Crossed!!! Hoppas inget pajjar i frakten!!

Jag har väl inte glömt något? Grafikkortet köper jag från webhallen!!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6492379/2014-02-15

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Hur kan du vara rädd att datorn inte fungerar då du inte har beställt den än? haha du e la gooo

Annars så ser det bra ut vad jag kan se.)

Han var väl rädd at delarna inte skulle fungera ihop antar jag, klart men är rädd för det när det är ens första bygge

TS spara pengarna du tänker lägga på ESET och DVD brännaren(om du nu inte av någon anledning sitter och bränner skivor 2014). Skulle säga att en DVD är rätt onödig att stoppa in idag. Då får du ju pengar över till typ mer ram (ja jag vet, lika onödigt det) eller ett 780 ti som nämnt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Nej då. Är det något så lär väl inet ryka in antar jag. Dom kan sitt.

*Har du skärm?
*Och när du har satt in alla komponenter och ska installera w8. Tänk på att bara ha i SSD'n!! annars så kan den installera på hdd'n också och då får du inte så snabba uppstarter m.m. Det nämner dom även i newegg videon så det ska inte vara några problem!

Skrivet av nlkar:

Han var väl rädd at delarna inte skulle fungera ihop antar jag, klart men är rädd för det när det är ens första bygge

jojo så sätt hade jag jag också varit i och för sig

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen.

Tänk bara på att inte få panik när något går fel, ta ett djupt andetag och ha lugna nerver och ta det ena steget efter det andra i lugn takt.
Det är otroligt sällan datorpylar pajar om man gör allting rätt.

SAMT, en viktig sak. Se till att du INTE är statiskt laddad innan du börjar jobba med delarna.
Ta på element, ha inte på dig fleecetröja, gnid inte fötterna i golvet osv. Lägg upp alla delar på köksbordet och jobba där i lugn takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Till trådskaparen.

Tänk bara på att inte få panik när något går fel, ta ett djupt andetag och ha lugna nerver och ta det ena steget efter det andra i lugn takt.
Det är otroligt sällan datorpylar pajar om man gör allting rätt.

SAMT, en viktig sak. Se till att du INTE är statiskt laddad innan du börjar jobba med delarna.
Ta på element, ha inte på dig fleecetröja, gnid inte fötterna i golvet osv. Lägg upp alla delar på köksbordet och jobba där i lugn takt.

Kanske borde köpa sig en ESD-Suit ?

Ställ inga onödiga saker i vägen heller. Typ kaffemuggar etc. fyllda med dryck...kan garanterat bli kaos. Lycka till!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Ställ inga onödiga saker i vägen heller. Typ kaffemuggar etc. fyllda med dryck...kan garanterat bli kaos. Lycka till!

Precis. Ha en städad och stor arbetsyta.

Lycka till!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4