Dator vägrar starta, misstänker chassi sladdar.

Permalänk

Dator vägrar starta, misstänker chassi sladdar.

För några dagar sen tvärdog datorn när jag satt å spela BF4. Den bara tvärdog, ingen BSD och sen dess vägrar den starta.
Enda livstecknet är en grön lysdiod på moder kortet när PSU slås på.

Har gjort följande.
Ryckt ur alla extra kort som inte behövs, GPU, USB.
Stoppat in min gamla PSU (dem funka men var för klen för 2st GPU)
Med multimeter mätt resistans på Power switch samt Reset switch. När jag mäter på Power switch blir det kontakt när knappen trycks ner men på Reset switch så får jag ingen kontakt. Power och Reset switch är förresten samma knapp (även HD samt Power lyse) och chassi är ett Fractal design ARC.

Misstänker som sagt Reset switch men jag är osäker på om den ska sluta eller bryta kretsen?
Klart det vara moderkort, CPU, minnen men jag har dock inga andra komponenter att testa med.

Mvh Torbjörn

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UD3, Intel core i5-3770K 4.4GHz, SwiftecH240-X, 4x G.Skill Ripjaws Gaming 4Gb DDR3 2133 MHz, Gigabyte GTX 1070 , Fractal Design Arc, Cooler Master Real Power M1000
Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

dra ut reset och power switch och så lägger du en metal grej mellan stiften till powerswitch under en kort stund och datorn skall starta.

knappen ska alltså först sluta medans den trycks in och sedan bryta kretsen när den släpps ut.

Permalänk

Koppla loss reset sladden, ersatte med kort sladdstump som var kortsluten och lyckades få igång datorn. Nu starta den fast den höll på resetta hela tiden. Bort med kortslutning så starta den.
Tror nog problemet sitter i själva start/reset knappen som känns som den håller på att gå sönder.
Få se om man kan leva med denna lösning eller om man skall försöka få en ny knapp av Fractal Design.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UD3, Intel core i5-3770K 4.4GHz, SwiftecH240-X, 4x G.Skill Ripjaws Gaming 4Gb DDR3 2133 MHz, Gigabyte GTX 1070 , Fractal Design Arc, Cooler Master Real Power M1000
Windows 10 64bit