Windows 7, funderingar kring aktivering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2004

Windows 7, funderingar kring aktivering.

Hej alla glada Sweclockare,
jag har några funderingar kring Windows och aktivering av licenser, kanske finns det någon där ute som har lite tips.

mitt fall ser ut som följande:

+10 st datorer, exakt samma hårdvara.
1st Windows 7 image (win7 enterprice 32bit)
MAK/VLK licens som täcker alla burkar.
ingen tillgång till internet/telefon där burkarna kommer användas.

jag har gjort en image på en av burkarna med alla senaste Windows-uppdateringar + programvaror som behövs (Använder imageX)
På grund av att burkarna aldrig kommer ha kontakt med internet så tänker jag inte syspreppa imagen utan istället ha den aktiverad och deploya på samtliga burkar.

Så, tror ni att det är möjligt att gå tillväga på detta sätt eller måste jag hitta någon annan väg?

(mina farhågor är att Windows får för sig att licensen behöver aktiveras om ändå, problemet är då att det inte kommer finnas tillgång till telefon/internet-för aktivering.)

Tack på förhand
//Kalle

Oiiiiiiiiiii

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Jag antar att du tycker det är jobbigt att behöva ringa upp för varje dator som du skall använda. Antagligen kan Microsoft svara på detta. För övrigt låter det på ditt inlägg som om du skulle installera datorerna i en atomsäker bunker eftersom du varken kommer ha tillgång till telefon eller internet, vilket skulle utesluta att även kunna ringa upp från en mobil. Vilket jag inte riktigt tror på.

För övrigt tror jag att du ska använda samma metoder som när dom återställer datorer på skolor/företag där datorn i princip är en "dum klient" och allt lagras på servern (alternativt en separat "disk D:" i varje dator för att kunna blåsa systemet

Windows is not doing our work seriously
——————————————————————
AMD FX 8150 | ASUS Sabertooth 990FX | 32 GB RAM | ASUS radeon 7970 @ 1 GHz
9 000 GiB i media | NEC PA301W @ 2560x1600 | Kör linux os

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2004

Hej, tack för svar.

Nej, burkarna kommer inte installeras i någon atomsäker bunker (men nästan!)
problemet som sådant är att jag kommer aldrig att se burkarna, utan bara ge dom en färdig image, sedan kommer andra människor (ej speciellt datakunniga) installera imagen på burkarna. jag vill undvika allt strul med aktivering/återaktivering om möjligt..
tanken är att det ska gå så fort som möjligt att lägga på en image, inte hålla på med att fippla med telefoner och aktiveringar.
Ska höra med för hos MS!
//Kalle

Oiiiiiiiiiii