Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011

Överklockning pentium G2030

Halloj allesammans!

På min arbets/kontorsdator har jag just nu cpun: pentium g2030 sockel 1155.

Detta är en budget cpu som enbart är till för simplare applikationer, och det är det den används till. Dock så är den helt enkelt för klen i vissa program, och skulle därför vilja vrida upp klocken lite.

Multipliern går att förändra 16-30. Har 30 just nu så är max där(går den öka?). Sen har den även en BCLK som man kan ändra på, men enbart nått 3Ghz > 3.15Ghz med denna funktionen.

Får jag helt enkelt köpa en annan cpu eller kan man vrida upp den mer? Skulle gärna nå 3.5ghz eller mer om det var möjligt.

Sitter på ett z77 mitx kort med välkylda mosfets, skall klara överklockning fint.

Tacksam för svar.

Mvh.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Jan 2014

De lilla du har gjort är max vad man kan göra på en sån processor. Om du ökar BCLK mer så riskerar du att bränna processorn. Så om du vill ha mer kräm så är de en vassare processor som gäller. Nästa steg är en i3 eller en i5 processor.
De är nämligen så att de inte bara är moderkortet som bestämmer överklockningen längre. Vissa kretsar möjliggör överklockning medan andra inte gör de. För att sen kunna överklocka så är de i5 eller i7 med ändelsen K som gäller då de är dessa som är gjorde för överklockning. Alla andra modeller är låsta och kan i vissa fall endast klockas till sin Turbofrekvens medans K modeller klarar mycke mer.

Dator: Fractal Design Define S. Fractal Desig Integra M 750W. Intel Core i7-5820K. Fractal Design Kelvin S24. msi X99S SLI PLUS. G.SKILL Value Series DDR4 2133MHz 4x4GB. nVIDA GTX 1060 FE. MSI GTX 950 2GB PhysX. Samsung SSD 950 PRO NVMe M.2 256GB. 2x Samsung SSD 850 EVO 500GB RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Edifier H850. MIONIX NAOS 8200. MIONIX ZIBAL 60. MIONIX Sargas S.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Aug 2012

Jag tror det är spärrat på såna processorer hur högt du kan klocka just för den där anledningen, däremot tycker jag att om du har ett z77 moderkort att en starkare processor kunde vara på sin plats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Evronius:

De lilla du har gjort är max vad man kan göra på en sån processor. Om du ökar BCLK mer så riskerar du att bränna processorn. Så om du vill ha mer kräm så är de en vassare processor som gäller. Nästa steg är en i3 eller en i5 processor.
De är nämligen så att de inte bara är moderkortet som bestämmer överklockningen längre. Vissa kretsar möjliggör överklockning medan andra inte gör de. För att sen kunna överklocka så är de i5 eller i7 med ändelsen K som gäller då de är dessa som är gjorde för överklockning. Alla andra modeller är låsta och kan i vissa fall endast klockas till sin Turbofrekvens medans K modeller klarar mycke mer.

Tack för hjälpen! Haft en 2500k innan som var extremt klockvänlig, får väll bli storebrorsan 3570k istället.

Men det finns ingen i3a som är klockvänlig? Kan komma över high-end kylning ganska billigt så tänkte att man kunde lägga pengarna där istället och sen få ut endel extra prestanda.

Skrivet av geson95:

Jag tror det är spärrat på såna processorer hur högt du kan klocka just för den där anledningen, däremot tycker jag att om du har ett z77 moderkort att en starkare processor kunde vara på sin plats.

Det är ett litet Mitx moderkort. Använder datorn mestadels för bokföring och att sköta webshoppen.

Men jo, får väll antagligen uppgradera den till en lite värre variant.