Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jan 2006

Grafikkortet sönder?

Hej,

Tänkte höra med er experter vad ni tror om följande scenario.
Jag satt och spelade HoN och helt plötsligt så stannade upp (Datorn hängde sig).
Jag var då tvungen att stänga av datorn via powerknappen, efter detta så vägrade Windows 8.1 att starta.
Den stod bara och reboota och ville försöka reparera och köra en restore etc.

Jag tänkte då att jag har säkert fått några korrupta systemfiler i windows eller dylikt, så jag formaterade om dator/Windows.
Allt fungerade bra tills jag började installera drivrutinerna till grafikkortet, efter installationen och jag ska reboota så vägrar Windows starta.

Det fungerar att komma in i Windows i felsäkert läge och utan några drivrutiner till grafikkortet installerade.

Nu till min fråga, det känns ju som att det är grafikkortet som spökar, men kan det vara något annat?

Grafikkoret är ett EVGA GeForce GTX 680 SuperClocked Signature 2048MB och är knappt 2 år gammalt.
Detta borde väl gå på garanti eller dylikt?
Men kan inte hitta det längre på Inet.

Tack på förhand.

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av NoPaiN^:

Hej,

Jag satt och spelade HoN och helt plötsligt så stannade upp (Datorn hängde sig).
Jag var då tvungen att stänga av datorn via powerknappen, efter detta så vägrade Windows 8.1 att starta.

Jag tänkte då att jag har säkert fått några korrupta systemfiler i windows eller dylikt, så jag formaterade om dator/Windows.
Allt fungerade bra tills jag började installera drivrutinerna till grafikkortet, efter installationen och jag ska reboota så vägrar Windows starta.

Det fungerar att komma in i Windows i felsäkert läge och utan några drivrutiner till grafikkortet installerade.

Nu till min fråga, det känns ju som att det är grafikkortet som spökar, men kan det vara något annat?

Grafikkoret är ett EVGA GeForce GTX 680 SuperClocked Signature 2048MB och är knappt 2 år gammalt.

Tack på förhand.

Kan behövas mer info om datorn, som OS etc.

Citera så att jag hittar tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av NoPaiN^:

Hej,

Tack på förhand.

Jag skulle skicka in kortet nu iaf

NCASE| 6700k | Z170 Impact | 2x8GB Platinum | 1080TI GAMING X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2001

Om grafikkortet fungerar med windows drivisar så är det väl inte fel på kortet.
Har du rätt drivrutiner ?

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10
HP Dv7- 1040| Intel C2D 8400 | Nvidia 9600 Gt M | 3GB Minne | 320 GB Hd |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av NoPaiN^:

Hej,

Tack på förhand.

kan lika gärna vara ditt moderkort som pajat menar om du lägger in drivrutiner för ditt grafikkort och den bara fryser så låter det mer som att moderkortet är den korupta biten, innan du dömmer grafikkortet/moderkortet så testa grafikkortet i annan dator!!.Och det kan lika gärna vara så åxå att det är din hårdisk som är trasig.För när du försöker instalera saker på det stället (på hårddiskens korupta yta) så fryser datorn för att hårdisken har problem att skriva på dessa sektorer. Kan va så illa åxå att minnet är trasigt (Kör memtest). Sammanfattningsvis döm aldrig en sak efter va du tror utan du måste testa mer saker. Har jobbat som dator teckniker så jag vet. Datorer är skumma.

Har skälv råkat ut för att jag inte kunde instalera drivrutiner till grafikkortet. efter mycket testande så visade det sig att det va minnet som va trasigt , när jag bytte ut minnet så funkade det utan problem igen

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av f@boy:

Om grafikkortet fungerar med windows drivisar så är det väl inte fel på kortet.
Har du rätt drivrutiner ?

Det är ju just det som inte är 100 på, därav att jag frågar här.

Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av Tranceguy:

kan lika gärna vara ditt moderkort som pajat menar om du lägger in drivrutiner för ditt grafikkort och den bara fryser så låter det mer som att moderkortet är den korupta biten, innan du dömmer grafikkortet/moderkortet så testa grafikkortet i annan dator!!.Och det kan lika gärna vara så åxå att det är din hårdisk som är trasig.För när du försöker instalera saker på det stället (på hårddiskens korupta yta) så fryser datorn för att hårdisken har problem att skriva på dessa sektorer. Kan va så illa åxå att minnet är trasigt (Kör memtest). Sammanfattningsvis döm aldrig en sak efter va du tror utan du måste testa mer saker. Har jobbat som dator teckniker så jag vet. Datorer är skumma.

Har skälv råkat ut för att jag inte kunde instalera drivrutiner till grafikkortet. efter mycket testande så visade det sig att det va minnet som va trasigt , när jag bytte ut minnet så funkade det utan problem igen

Jag dömer inte att det är just grafikkortet, utan jag frågar er vad ni tror.
Kan lika gärna vara så att det är moderkortet, men jag tycker det känns som att det är grafikkortet.
För allt fungerar tills jag lägger på några drivrutiner.

Och när datorn hängde sig var det precis under en spell-effekt i HoN, så känns typ som kanske shader delen har gått sönder eller dylikt.
Jag vet faktiskt inte hur grafikkortet är uppbyggt och fungera.
Vad som skiljer sig en standard basic windows adapter från en med riktiga drivrutiner.

Man kommer till delen då Windows läser drivrutinerna, sen slocknar allt och den rebootar.
Men kan köra memtest när jag kommer hem idag.