Problem med (vad jag tror) Sapphire Radeon R9 280x Dual-x

Permalänk
Medlem

Problem med (vad jag tror) Sapphire Radeon R9 280x Dual-x

Hej!

Jag uppgraderade precis min dator från

Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3,6 Ghz
Moderkort: Asus M4A89GTD- PRO/USB3
RAM: 4096 MB DDR3
Grafikkort: ATI Radeon 4850 HD Sapphire 512MB
Nätagg: Antec Earthwatts EA-500D 500 Watt nätagg (fick med i min Antec Chassi Sonata III Mid Tower)

till

Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3,6 Ghz
Moderkort: Asus M4A89GTD- PRO/USB3
RAM: 12000 MB DDR3 2 olika sorter, 2 st 4GB och 2 st 2GB(!)
Grafikkort: Sapphire Radeon r9 280x Dual-x 3GB
Nätagg: Corsair CX750M 750 w
och nytt chassi: Corsair 330R Silenced

Problemet är nu att när jag installerade allt i det nya chassit så gick allt bra tills jag startade datorn och skulle installera drivrutinerna till det nya kortet. Jag deletade inte de gamla drivrutinerna till min 4850 utan laddade ner de nyaste drivrutinerna från amds hemsida och installerade. Installationen gick bra och gick igenom utan problem, sedan bad den om omstart som den fick. När jag nu skulle starta datorn så loggade jag in och så blev skärmen svart, inget hände på ett tag så jag startade om den via powerknappen. När jag nu tog mig till loginmenyn så märkte jag massa screen tears, rutor som "vibrerar lite" som kommer upp över inloggningsfältet. Jag loggade in och kom nu in men stora svarta rutor blinkar på skärmen där man ser wallpaper och ikoner mellan rutorna. Efter ett tag så blir hela skärmen enfärgad och jag startar om datorn via power knappen igen då jag inte ser något.

Denna gång startar jag i safe mode och tar bort alla AMD relaterade saker via Display Driver Uninstaller, försöker installera alla saker via CDskivan som följde med, det går bra men får varning om att något inte gick bra till i installationen, dock är allt success i install log. När jag loggar in efter restart utanför safe mode är det samma sak som innan, screen tears. Detta pågår hela kvällen med olika drivrutiner, antingen blir det svart direkt när jag loggar in eller så väntar den några sekunder med svarta rutor och halv bakgrund, sen fryser i en helfärgad skärm som är lite olika varje gång mönster och färgvis. Jag går och lägger mig.

Nästa dag (idag) så startar datorn upp och ser helt perfekt ut, inga screen tears. Loggar in för att uppdatera till senaste drivers, men får fortfarande error, som inte syns i loggen. Startar om datorn, får tears igen och det går tillbaks till det vanliga problemet..

Nu testade jag att koppla in mitt gamla kort för att se om det var hårdvarufel på kortet, gamla kortet fungerar utmärkt utan några besvär så jag loggar in och tar bort alla AMD drivers igen med Display Driver Uninstaller. Stänger av och kopplar in det nya kortet, nu har det blivit kaos och nästan hela skärmen är en enda stor screen tear, dock så kan man se vad man gör och jag lyckas gå in och installera drivers från CDn igen, warning utan något i loggen igen. Startar om datorn och nu startar den utan screen tears och allt verkar perfekt just nu! Jag har inte vågat installera nya drivers, antar att det kaosar om jag gör. (FUCK IT, nu frös den till vit/grå skärm efter 4 min eller nått)..

Vad jag tror är fel:
- Fick en(!) distans till moderkortet med i chassit så jag sket i den och kortet ligger rätt på metall med skruvarna iskruvade i chassit, kortslutning?
- Moderkortet är för gammalt för grafikkortet? Även fast senaste uppgraderingen av riggen var just moderkort och processor så kanske det just är det här?
- Problem med hårdvaran på grafikkortet
- Problem med gamla drivrutiner i datorn som ligger kvar
- Dåliga drivrutiner från AMD
- Problem med RAM eftersom dom är olika kanske dom inte sammarbetar?

Tack i förhand!

EDIT: Efter jag frös den så startade jag om den, och då kom jag till login och loggade in utan screen tears, sen så frös den till en mörkblå screen efter någon minut. När jag startade om den igen nu så var det skitmycket screen tears och direkt efter inlog så blev skärmen mörkblå och frös. Jag har också haft problem med screen tears i BIOS, dock väldigt små

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av hugolol:

Hej!

- Fick en(!) distans till moderkortet med i chassit så jag sket i den och kortet ligger rätt på metall med skruvarna iskruvade i chassit, kortslutning?

Där har du iaf ett riktigt alvarligt fel. Du kan sabba hela moderkortet på det "lilla" felet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Där har du iaf ett riktigt alvarligt fel. Du kan sabba hela moderkortet på det "lilla" felet.

Distanserna är av metall de också? Och när jag kollar igenom innehållslistan till chassit så har jag bara fått en distans och ska bara ha en distans, varför inte fler om det är kortslutningsrisk? och varför fungerar mitt förra kort felfritt isåfall? Jag har distanser från mitt förra chassi jag kan sätta dit men känns fortfarande skumt att jag inte fått några till det här chassit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Där har du iaf ett riktigt alvarligt fel. Du kan sabba hela moderkortet på det "lilla" felet.

Nej ingen fara där, 330r har "inbyggda" distanser. Frågan är varför de sickar med en distansskruv öht?

Prova att köra drivesweeper och sedan installera drivrutinerna för grafikkortet.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Nej ingen fara där, 330r har "inbyggda" distanser. Frågan är varför de sickar med en distansskruv öht?

Prova att köra drivesweeper och sedan installera drivrutinerna för grafikkortet.

Drive Sweeper är väl Display Driver Uninstaller DDU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugolol:

Drive Sweeper är väl Display Driver Uninstaller DDU?

Ja se på fan Ny dag ny lärdom ^^

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om RAMet och/eller dålig hårdvara i grafikkortet? Vet verkligen inte hur jag ska tackla detta problem längre, kopplade i och ur allt för att se om det var dåligt kablar, tycker DDU borde rensa allt, och i och med att gamla grafikkortet fungerar så borde det ju vara det nyas hårdvara/mjukvara som strular

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag såg nu på grafikkortboxen att det står "Compatible with motherboards that comply with UEFI specification 2.3.1 or after", vad händer om man har ett moderkort som inte är UEFI standard på ?

Permalänk
Medlem

Har nu fått svar av sapphire och komplett som båda säger att RMA är nödvändigt, så jag har skickat in kortet får se hur det blir när det kommer tillbaks!

Skickades från m.sweclockers.com