Installera Windows 8.1 över befintlig windows 7

Permalänk
Medlem

Installera Windows 8.1 över befintlig windows 7

Hej!

Nu är det så här att jag för nuvarande har en dator med en hårddisk med windows 7 installerat. Nu till sportlovet tänkte jag köpa en SSD-disk för att snabba på datorn litegranna som då ska ha windows 8.1.

Min fråga är alltså att måste jag avinstallera windows 7 på min HDD för att kunna köra windows 8.1 på min SSD? Eller måste jag blåsa hela hårddisken innan jag kör igång med SSD-systemet och windows 8.1?

Permalänk
Medlem

Windows 7 kan ligga kvar orört på din "gamla" urmonterade hårddisk medan du installerar windows 8.1 på din nya SSD.

Skulle du av någon anledning ångra dig så är det bara att byta plats på hårddiskarna igen, och så är allt precis som det var innan hårddisk bytet (windows 7 installation med alla filer osv).

edit: Dock erbjuder inte Windows 7 någon gratis uppgradering till Windows 8 (8.1) utan du behöver en ny licensnyckel.
Men vill du bara prova på så finns det en 90dagars gratis testversion av Windows 8.1 på Microsofts hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Windows 7 kan ligga kvar orört på din "gamla" urmonterade hårddisk medan du installerar windows 8.1 på din nya SSD.

Skulle du av någon anledning ångra dig så är det bara att byta plats på hårddiskarna igen, och så är allt precis som det var innan hårddisk bytet (windows 7 installation med alla filer osv).

Okej, men jag vill behålla min gamla hårddisk för lagring utöver SSD'n som ska agera windowsstartare + några enstaka spel. Måste jag då blåsa hårddisken eller nåt då eller kan windows ligga kvar?

Permalänk
Avstängd

Som henkii säger, du behöver inte bry dig om din gamla disk alls. Det kan dock bli lite meckigt om du har båda diskarna inkopplade vid installation så koppla ur den gamla disken innan du börjar installera, sen när det är klart kan du koppla in den igen (och begära åtkomst) så får du tillgång till alla dina gamla filer osv.

Skulle du låta den gamla sitta kvar så är risken stor att Windows vill använda den hela tiden under installation, kanske för allt, kanske bara för MBT, men oavsett så kan det bli hyfsat jobbigt att ordna upp.

Permalänk
Medlem

Uppfattat.

Efter installation av SSD och windows 8.1, så är det bara att koppla in gamla hårddisken (som då har windows 7) utan problem? Eller måste jag ta bort windows 7 därifrån för att inte fucka upp SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av i0r:

Okej, men jag vill behålla min gamla hårddisk för lagring utöver SSD'n som ska agera windowsstartare + några enstaka spel. Måste jag då blåsa hårddisken eller nåt då eller kan windows ligga kvar?

Om du bara monterar in en SSD och installerar Windows 8 på den utan att välja några special val, så kommer du få en meny vid varje uppstart där du får välja om du vill starta Windows 8 från SSD eller Windows 7 ifrån hdd.

Men om målet är att använda den andra disken som endast lagring (och spel) så skulle jag gjort följande.

1) Montera in SSD och se till att den är kopplad till SATA-port1.
2) Koppla ur ström och Satakabel till HDD. (Egentligen inte helt nödvändigt om man är helt säker att man kopplat rätt, man gör detta steg för att inte vissa bootfiler ska hamna på den långsamma hårddisken)
3) Installera Windows 8.
4) Stäng av dator och koppla in HDD till SATA port2 och anslut strömsladden igen.
4.1 (Eventuellt flytta viktiga filer från hdd till ssd)
5) Formatera HDD för att helt bli av med dolda filer och annat.

Permalänk
Medlem

För tredje gången, windows 7 kan ligga kvar på den gamla hårddisken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

För att slippa formatera HDDn (för fjärde gången så behövs det nämligen inte) kan du, när du installerat Win8.1 och kopplat in HDDn, gå in i Avancerade Systeminställningar i Win8.1 och leta upp Bootalternativ och fixa till så att datorn aldrig frågar dig vilket OS du vill starta vid uppstart (mao dölja Win7 i bootmenyn).

Angående MBR osv så skall inte detta vara ett problem bara man kopplar ur HDDn och installerar på SSDn samt (såklart) ser till att SSDn är nr.1 i bootordningen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Du måste enbart se till att boota rätt disk, se manualen för biosinställningar. Att inte ha den inkopplad vid installation ser till att du inte blir förvirrad, väljer eller partitioner fel, att inte bootfiler/mbr/uefi-bootmanager hamnar fel, och garanterar att enhetsbeteckningarna inte blir helt galet. Se även till så du kör AHCI.