DVD/CD-ROM Spelare på Laptop funkar inte, hjälp!

Permalänk
Medlem

DVD/CD-ROM Spelare på Laptop funkar inte, hjälp!

Hej, min mammas laptop slutade för några dagar sedan bara att läsa skivor, när man sätter i en skiva reagerar inte datorn alls, det är som om man inte skulle satt i något alls.
Jag vet inte hur man ska kunna fixa detta, det verkar vara ett problem flera har fått handskas med när man kollar på forum men finns ingen lösning att hittas. Det enda sättet folk verkar ha löst det på är att ominstallera hela operativsystemet vilket i detta fall är Windows 8.1 64Bit, vilket jag ser som sista utvägen.
När man går in i "Enhetshanteraren" i kontrollpanelen och sedan klickar på "DVD/-CD-ROM-ENHETER" sedan klickar på cd-läsaren så står det bara: "Den här maskinvaran kan inte startas eftersom dess konfigurationsinformation i registret är ofullständig eller skadad. (Kod 19)"
Vad jag vet har inget gjorts med datorn, har skannat efter virus med både MalwareBytes och Norton 360 ingen av dom hittade något, så kommer anta att detta inte är ett virus.
Allt annat förutom DVD-spelaren funkar hyfsat..
Det är en Acer Laptop med PC specifikationerna:

|GPU: NVIDIA GeForce 710M & Intel HD Graphics 4000
|CPU: Intel Core i5 3320M @ 2.60Ghz
|RAM: 6,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz
|Mobo: Acer EA50_HC_CR
|HDD: 698GB Seagate
|Optical Drive: HL-DT-ST DVDRAM GT51N
|Monitor: Generic PnP Monitor (1366x768@60Hz)
|Audio: Realtek High Definition Audio

Vad kan göras åt detta problem?
Här är en bild på hur det ser ut i "Enhetshanteraren": http://f2.braxupload.se/sfhnnd.jpg
All hjälp är jag tacksam för!

// Vizuka

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizuka:

Hej, min mammas laptop slutade för några dagar sedan bara att läsa skivor, när man sätter i en skiva reagerar inte datorn alls, det är som om man inte skulle satt i något alls.
Jag vet inte hur man ska kunna fixa detta, det verkar vara ett problem flera har fått handskas med när man kollar på forum men finns ingen lösning att hittas. Det enda sättet folk verkar ha löst det på är att ominstallera hela operativsystemet vilket i detta fall är Windows 8.1 64Bit, vilket jag ser som sista utvägen.
När man går in i "Enhetshanteraren" i kontrollpanelen och sedan klickar på "DVD/-CD-ROM-ENHETER" sedan klickar på cd-läsaren så står det bara: "Den här maskinvaran kan inte startas eftersom dess konfigurationsinformation i registret är ofullständig eller skadad. (Kod 19)"
Vad jag vet har inget gjorts med datorn, har skannat efter virus med både MalwareBytes och Norton 360 ingen av dom hittade något, så kommer anta att detta inte är ett virus.
Allt annat förutom DVD-spelaren funkar hyfsat..
Det är en Acer Laptop med PC specifikationerna:

|GPU: NVIDIA GeForce 710M & Intel HD Graphics 4000
|CPU: Intel Core i5 3320M @ 2.60Ghz
|RAM: 6,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz
|Mobo: Acer EA50_HC_CR
|HDD: 698GB Seagate
|Optical Drive: HL-DT-ST DVDRAM GT51N
|Monitor: Generic PnP Monitor (1366x768@60Hz)
|Audio: Realtek High Definition Audio

Vad kan göras åt detta problem?
Här är en bild på hur det ser ut i "Enhetshanteraren": http://f2.braxupload.se/sfhnnd.jpg
All hjälp är jag tacksam för!

// Vizuka

Är iTunes installerat på datorn? Låter nämligen exakt som ett problem jag hade en gång i tiden. Isåfall kan du testa http://support.apple.com/kb/ts2308
Tredje lösningen var det enda som fungerade i mitt fall.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Är iTunes installerat på datorn? Låter nämligen exakt som ett problem jag hade en gång i tiden. Isåfall kan du testa http://support.apple.com/kb/ts2308
Tredje lösningen var det enda som fungerade i mitt fall.

Det funkade, TACK!
Trodde inte det skulle funka och att vi skulle behöva ominstallera Windows, min mamma kommer vara väldigt tacksam för detta

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE