Permalänk
Medlem

Processor sitter fast i kylflänsen

Så, jag tänkte jag skulle ställa i ordning min gamla HP dator som stått och skräpat ett tag nu, då den går upp i nästan 70 grader vid idle vid 3500 rpm tänkte jag att det kan vara dags att ta en titt på kylpastan.

Jag lossar på byglarna och lyfter upp kylaren ganska försiktigt, blir mäkta förvånad när jag märker att Processorn sitter fast i kylflänsen, jag prövar att badda lite chipset-rengöring och får bort ganska mycket vit kylpasta på sidorna, men själva processorn går dock inte att rubba, den sitter som berget. Jag ser även att 2-3 pins har böjts lite

Jag läser omkring lite och får reda på att värme skulle kunna hjälpa. tar bort fläkten går in i Köket och vänder flänsen neråt så Processorn pekar uppåt och sätter den på plattan i ca 2 minuter.

Kylflänsen är nu ganska varm, inte så varm att man inte klarar av att hålla i den men varm nog att det känns ganska bra när man tar i den, försöker igen vrida processorn men den rör sig inte, prövar mer chipset-rengöring utan resultat.

Jag vänder mig nu till er kära vänner! Vad kan jag göra år detta och finns det ens något att göra åt det?

Permalänk
Inaktiv

Gör något fyrkantigt som passar runt CPUn och vrid försiktigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar köra ett stresstest i några minuter, stänga av datorn och sedan försöka lossa på kylaren genom att vrida den fram och tillbaka.

Sen bör man nog inte lossa på bygeln innan kylaren är lös.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag brukar köra ett stresstest i några minuter, stänga av datorn och sedan försöka lossa på kylaren genom att vrida den fram och tillbaka.

Sen bör man nog inte lossa på bygeln innan kylaren är lös.

alltså, jag menar bygeln på kylaren, är en amd sockel, så man spänner bara fast dom på båda sidorna, jag lossade på den och lyfte bara på kylaren och processorn följde med utan någon kraft, var inte mycket att göra, kan inte sätta tillbaka den nu heller när kylaren sitter på så det blir inget stresstest tyvärr -_-

Permalänk
Medlem

Prova sticka något smalt emellan, typ ett gammalt hederligt rakblad om du har det, används i rengöringsskrapor till glaskeramikhällar (spisar som inte är gjutjärnsplattor) och fönsterskrapor t.ex. Men gör det bara om du tror du klarar av att hantera det utan att skada dig själv eller din utrustning/CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hehe samma sak hände mej när vi skulle demontera datorer i skolan var dock en gammal PGA socket och inte AMD.
Som sagt montera in allt igen och dra igång något tungt så den blir varm. Akta så du inte bränner dej när du tar loss den. Och går inte det så är det att försöka få loss den genom dra, vrida etc enda sättet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk